Båtskjuts på Sitojaure

Jag undrar om någon har utnyttjat denna tjänst i år och vet vad det kostar. Jag hörde siffran 500 kr per person från Sitojaure tilll Rinim, kan detta verkligen stämma?
 
Hejsan,

Jag har inte nyttjat tjänsten ännu men har planerat att göra så första helgen aug/sep. Inför detta ringde jag då båda herrarna (angivna med telefonnummer på STFs hemsida) för att kolla läget. Det verkar som om priset är beroende på antalet passagerare (makes sense =o)) och var man ett lag på runt tre personer så skulle ungefär 300 SEK per person göra det. Då jag hittills är ensam räknar jag därmed att få betala strax under tusenlappen. När skall ni åka?

/Daniel
 
Hej, Kuhmunen sa 450 kr/person till mig. Vi är två personer. Åker i morgon em.

Kristina
 
Vi är två personer som ska ta oss förbi sjön på söndag den 5 aug. Får väl hoppas på fler i båten men det är klart att han ska ha fullgod betalning för tjänsten. Hur stor är hans båt? Mätt i antal passagerare då...
 

avslutad210712

Gäst
Träffade på två vandrfare som fått uppgiften 400:- i förväg som blev 500:- när de skulle betala :)
 
Träffade på två vandrfare som fått uppgiften 400:- i förväg som blev 500:- när de skulle betala :)

Intressant, exakt samma sak hände oss tre vandrare. Till oss sa man att för att få ner priset från 500 till 400 per person så skulle vi gå till viken Ribasluokta istället för Sitojaurestugorna. Sagt och gjort. Väl där fick vi pröjsa 500 i alla fall. Trött som jag var orkade jag inte tjafsa mer om den saken, fastän jag borde.
 
Hejsan,

Jag har inte nyttjat tjänsten ännu men har planerat att göra så första helgen aug/sep. Inför detta ringde jag då båda herrarna (angivna med telefonnummer på STFs hemsida) för att kolla läget. Det verkar som om priset är beroende på antalet passagerare (makes sense =o)) och var man ett lag på runt tre personer så skulle ungefär 300 SEK per person göra det. Då jag hittills är ensam räknar jag därmed att få betala strax under tusenlappen. När skall ni åka?

/Daniel

Hej!

Vet du om de finns där hela augusti, dvs även runt den 20/8? Det är inte lätt att få tag på dem...

/Johan
 
Förmodligen kommer svaret för sent för dig,men..... Priset är 500 kr /pers. Ett pris jag först tyckte var hutlöst högt, men efter att ha åkt turen för en vecka sedan kan jag bara konstatera att det är värt varenda öre. Turen tar ca 30 min och är otroligt vacker.

De har två båtar, en större som tar ca 8 personer, och en mindre för 5 pers.
 
Hej

Jag brukar om möjligt ro med STF roddbåtarna och det är inte alls så tokigt faktiskt. Första åren så åkte jag ofta båt men tycker att bemötandet från båtförarna är nästan lite väl nonchalant och ogästvänligt så det tar emot att betala så mycket som ibland 500 för några minuters båtfärd. Sträckan Sitojaure har jag rott 2 gånger och åkt båt 1 gång, det finns bojar att följa och checkar man bara kartan innan så ser man hur roddturen sträcker sej. Undantaget är båtbjörn i Kvikkjokk som är hur trevlig som helst och man får sej en berättelse om både det ena och andra längs turen.

Mvh Daniel
 
Hej

Jag brukar om möjligt ro med STF roddbåtarna och det är inte alls så tokigt faktiskt. Första åren så åkte jag ofta båt men tycker att bemötandet från båtförarna är nästan lite väl nonchalant och ogästvänligt så det tar emot att betala så mycket som ibland 500 för några minuters båtfärd. Sträckan Sitojaure har jag rott 2 gånger och åkt båt 1 gång, det finns bojar att följa och checkar man bara kartan innan så ser man hur roddturen sträcker sej. Undantaget är båtbjörn i Kvikkjokk som är hur trevlig som helst och man får sej en berättelse om både det ena och andra längs turen.

Mvh Daniel

NU är ju roddsträckan kungsleden och inte till Rinim, så inte samma sträcka.
 
Hej!

Vet du om de finns där hela augusti, dvs även runt den 20/8? Det är inte lätt att få tag på dem...

/Johan

Det var inga problem första helgen i september då jag pratade med båda herrarna för ungefär två månader sedan så ditt datum borde också fungera bra. Hittade telefonnummer på STFs hemsida och båda svarade på första försöket.

På tal om båtskjuts så har jag även förstått att man kan gå längs med sjön men ser att det blir problem att komma över ån/älven borta vid Rinim för att sedan gå in a Bastavagge. Någon som vet hur man lättast löser detta? Finns det personer i Rinim som man kan "ropa på" för att sedan bli transporterad över för någon hundring?

/Daniel
 
Älven som rinner in i Sitojaure är jättestor, går inte att vada. Och där finns ingen att "ropa på" heller. Samevisten befolkas ju bara några dar på året och det går inte att veta i förväg om någon finns där (och ännu mindre veta om någon skulle höra dig!)

Hälsn Pelle
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
GustavOh Båtskjuts på sitojaure - tider mm. Fjällvandring 3
Evajar Båtskjuts Rinim Fjällvandring 4
veni Båtskjuts från Sörfjord till Köpsvik den 2. september Fjällvandring 1
Fossa Båtskjuts Fjällvandring 6
veni Grenseleden, båtskjuts? Fjällvandring 5
Maxplosive Rekommendation på 1 veckas vandring? Fjällvandring 10
Jazzy Magsjuka på Kebnekaise Fjällvandring 15
Keep_walking Marsfjället - tips på rutt Fjällvandring 3
stormfrog Tips på hur jag tar båda Sytertopparna bäst i följd? Fjällvandring 1
xoxoxo Kiosk för en dag uppe på Kebnekaise, vad går hem? Fjällvandring 17
Get1 Första Sarekturen! tips och åsikter på planerad rutt. Fjällvandring 47
JohannaO Tips på tältplats Vallbo-Anarisstugan-Lunndörren-Vallbo Fjällvandring 8
sanoj89 Tips på vandring 3-4 dagar som nås med bil från Göteborg? Fjällvandring 2
ybe Tips på turer kring Abisko slutet av juni? Fjällvandring 4
cloud76 Lämplig färdväg upp på fjällen direkt väster om Vaisaluokta Fjällvandring 2
mikael.johansson Synpunkter på sarekvandring Fjällvandring 23
ErikaJT 2-3 dagarstur på Vestlandet? Fjällvandring 6
bridal123 Köpa renkött på vägen till Suorva Fjällvandring 20
Elvah Vad bräcker Rapadalen The Dark Side? Ge mig tips på ställen folk inte vill till Fjällvandring 26
sebsts Tips på vandringsrutter 7-14 dagar i Norge, Juni/Augusti Fjällvandring 9
mrty tips på 2-4 nätters fjällvandring med fiske? NORGE Fjällvandring 4
fonkymon Nybörjare, tälta på vandring, utrustning? Fjällvandring 27
Eriktobieson20 Gröna bandet på hösten , Norr till syd Fjällvandring 8
Gupta2 synpunkter på Sarekvandring Fjällvandring 18
HanSolo Tips på 3-4 nätters fjällvandring med barn? Fjällvandring 10
ulfbn Grundstens På Fjälltur i epub-format? Fjällvandring 1
GezaX Abisko i slutet på september TIPS? Fjällvandring 1
Jockan Tips på en 3-4 dagars vandring kring Abisko, Riksgränsen osv Fjällvandring 1
Hefigu Unna Allakas, men sen? Tips på rutt... Fjällvandring 8
Wishmazter Snöläget på Cievrralahku/Tjeuralaku? Fjällvandring 5
Sewen Lofsdalen - tips på dagsturer med barn Fjällvandring 2
elinalicia Kort fjällvandring på kalfjäll Fjällvandring 12
coverman Önska tips på dagsturer kring Abisko för nybörjare. Fjällvandring 8
Wwiddan Tips på rundvandring i Jämtlandsfjället Fjällvandring 9
anderstegnell Feedback på planerad nybörjartur i Jämtland. Fjällvandring 10
ntnhln Tältplatser på Boalnotjåhkkå (Vájsáluokta). Fjällvandring 1
sauln tips på 2-3 dagar vandring från grövelsjön Fjällvandring 6
Töre Söker tips på rutt nära Helags Fjällvandring 12
pal2 Tips på fjällsemester - Vart? Fjällvandring 14
WilliamGurebo Temperatur i Sarek på sommaren? Fjällvandring 6
Esko747 Högre upplösning i lantmäteriets karta på nätet Fjällvandring 32
Andrea1 Hur fästa snöskor på ryggsäck Fjällvandring 0
Andrea1 Hur fästa snöskor på ryggsäcken Fjällvandring 5
Kvark Film: Sarek i slutet på augusti 2021 Fjällvandring 13
Ljung_dalen Norge på Tvärs Fjällvandring 4
Tom_S Var sälja en bokning på fjällstation? Fjällvandring 11
JimmyH 30- 31 augusti kommer Telia att utföra planerat arbete på mobilmasten vid Blåhammaren, Fjällvandring 0
KimE Sex personer fast på Kebnekaise Fjällvandring 29
Tobias.H Padjelantaleden - Tips på alternativa rutter Fjällvandring 3
Mumfi Feedback på två turer (Salto-Salto via Sarek, Abisko-Nikka utanför KL) Fjällvandring 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.