Grenseleden, båtskjuts?

Hej,
Den 6.augusti ska resan gå till Katterat för att traska ner Nordkalotten till Vaisaluokta. Efter allt skrivandet om hur mycke vatten det är överallt så försöker jag redan nu att ha en plan B för att slippa några besvärliga vad som väntar efter Roysvatn mot Vaisaluokta. Då jag går ensam vill jag inte riskera något.
Ett alternativ är att avvika efter Roysvatnhytta till Grenseleden (Ritsem). Min fråga är, när man kommer fram till båtskjutsen vid Mievaluoppal vem ringer man då och finns det överhuvudtaget någon täckning där? Är det någon som har gått där på sistone?
Jag kan inte boka i förväg då jag inte vet när och om jag överhuvudtaget kommer dit.
Tacksam för svar!
 
Hej,
Jag köpte min karta förra året "Radjebalges" Grenseleden som täcker Nordkalottens nedre del och då finns den inte inritat. På vilken karta hittar jag den inritat? Är den bra markerat så man klarar sig utan karta?
Du som har gått bägge lederna, är Grenseleden att föredra ur säkerhetssynpunkt? Grenseleden känns kortare, kanske en övernattning mindre. Vilken är vackrare?

Annars är ju tanken att följa Nordkalottstreckningen, tälta någonstans vid förgreningen till Hellmobotn (Valldajahka) och dagen efter vandra vidare mot Vaisaluokta för att övernatta i vindskyddet vid Ravddajavre. Kan hända att man skulle klara sträckan från Valldajahka till Vaisaluokta under en dag.
Mvh. Veni
 
Jag gick en liten bit på den nya sträckningen för ett par veckor sedan. Bron över Ubmasjåhkå fanns där den skulle. Markeringen genom björkskogen bort mot Ritsem var närmast obefintlig, vilket gjorde att jag gav upp att försöka hitta min egen väg genom djungeln. Istället följde jag stranden på Suorvamagasinet bort till Ritsem i reglerkanten. Markeringarna i skogen består av små målade träbitar fastbundna i björkarna med vanligt paketsnöre vilket innebär att nu, något år efter att de hängdes upp, så finns det inte så många kvar längre...

Jag hade bra mobiltäckning uppe vid Vakkatjavelk innan jag kom ner i björkskogen.
 
Straks nu är jag inte säkert om hela leden i definitivt läge finns på nyaste BD7 (Lantmäteriets Fjälkartan), men du hittar den om du klicka på länkan ovan och zoomar in på fjällkartan i omradet. Jag ritade den på min äldre kartan för den turen med hjälp av denna kartan.
Markering känns lite dålig i skogen, men forut den träbitar finns ochså några färgringer på träd (Om jag minns rätt).
Gränseleden är kortare, och har ingen svårara vad, så från säkerhetsfrågan är den att föredra. Men vackrara? Den svaran är inte så enkelt, men jag skulle troligt föredra leden mot Vaisaluokta.

Henning
 
Tack för svaren, vi får se hur det blir. Omkring den 14. augusti kommer jag att vara vid Roysvatn, kanske vädergudarna är då med mig.
Mvh. Veni
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.