Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Bästa telefonen som frilufts-GPS?
- Trådstartare maskon
- Start datum
Låter intressant!
...men finns det telefoner med GPS och inte bara låtsas-basstationtriangulerings-"GPS" ?
Jag är lite sugen på en Samsung Galaxy Tab men den har ju ingen "riktig" GPS utan en sån där mobil-GPS och är det inte bra telefonmottagning är det ju rökt.
Det finns GPS-mottagare med USB-kontakt... kanske någon sådan inkopplad och en "app" kan ordna biffen... men då är det ju det där med kartor...
Nu lyssnar jag!
...men finns det telefoner med GPS och inte bara låtsas-basstationtriangulerings-"GPS" ?
Jag är lite sugen på en Samsung Galaxy Tab men den har ju ingen "riktig" GPS utan en sån där mobil-GPS och är det inte bra telefonmottagning är det ju rökt.
Det finns GPS-mottagare med USB-kontakt... kanske någon sådan inkopplad och en "app" kan ordna biffen... men då är det ju det där med kartor...
Nu lyssnar jag!
Lästips
ANNONS
Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro
Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...
hej
köpte precis en motorola defy på telia.
en android som är lite tåligare..
vänligen nils
köpte precis en motorola defy på telia.
en android som är lite tåligare..
vänligen nils
Nu lyssnar jag!
trianguleringen är väl bara för att grovorientera lite snabbare. Jag trodde alla hade riktig GPS också!?
Jag har en Android, en "gammal" HTC Hero. På den kör jag appen OruxMaps. Då kan man ladda ner kartor från olika tjänster, däribland Eniro som man sen kan använda även utan täckning. Eniros kartor duger väl knappast som fjällkarta men de är tillräckligt detaljerade för att man ska kunna se var man är om man gått vilse.
Telefonen är inte vädertålig så den får ligga nedpackad tills man behöver den.
http://www.oruxmaps.com/index_en.html
Per
Per
Jag har bara som snabbast testat en nokia i fjällterräng och att med den navigera på ett flygfoto var mycket trevligt. Tillsammans med en papperskarta - som ju alltid ska vara med! Jag tror det var via google. F.ö var användarvänligheten inte riktigt på topp, men man kanske måste ge den (eller sej själv) lite mera tid att lära sej styra funktionerna.
Jag har en Android, en "gammal" HTC Hero. På den kör jag appen OruxMaps. Då kan man ladda ner kartor från olika tjänster, däribland Eniro som man sen kan använda även utan täckning. Eniros kartor duger väl knappast som fjällkarta men de är tillräckligt detaljerade för att man ska kunna se var man är om man gått vilse.
Per
Kan man använda orux till att digitalisera en papperskarta, dvs scanna en bild o ange koordinater? Jag försökte läsa mej till svaret på hemsidan, men lyckas inte så bra.
Kan man använda orux till att digitalisera en papperskarta, dvs scanna en bild o ange koordinater? Jag försökte läsa mej till svaret på hemsidan, men lyckas inte så bra.
Det ska visst gå. Jag har också försökt läsa mig till det, men jag gav upp eftersom jag inte direkt behövde det. OziExplorerkartor ska kunna importeras.
Per
Som jag har förstått det så gäller:
Telefon = endast triangulering tillgängligt, kan bli mycket mycket fel.
GPS = endast GPS-enhet, exakt men trög i uppstart.
A-GPS = som D-GPS, men sämre noggranhet, dvs både GPS och triangulering med master används. Snabb uppstart och exakt detaljrikedom.
Det som är lite synd med GPS är att det är så dålig positionsbestämning i höjdled..
// Jocke, som har en SE Neo med silikonskal som funkar både till havs och till skogs
Telefon = endast triangulering tillgängligt, kan bli mycket mycket fel.
GPS = endast GPS-enhet, exakt men trög i uppstart.
A-GPS = som D-GPS, men sämre noggranhet, dvs både GPS och triangulering med master används. Snabb uppstart och exakt detaljrikedom.
Det som är lite synd med GPS är att det är så dålig positionsbestämning i höjdled..
// Jocke, som har en SE Neo med silikonskal som funkar både till havs och till skogs
Man kanske skulle skicka ett förslag till utvecklaren av OruxMaps om att försöka få in fjällkartan från "Kartsök"!
http://kso.lantmateriet.se/kartsok/...ord=&placeName=&zoom=5&mapType=kd:fjallkartan
http://kso.lantmateriet.se/kartsok/...ord=&placeName=&zoom=5&mapType=kd:fjallkartan
Liknande trådar
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar
- Aktuella pristävlingar
- Direkt i din inkorg