Bästa telefonen som frilufts-GPS?

Dags för ny telefon. Jag undrar vilken som fungerar bäst som frilufts-GPS. Lite googlande svarar snabbt på hur de fungerar som stads-navigator, men det är jag inte intresserad av, utan enbart friluftsfunktionerna. En hyfsad karta samt att kunna navigera på flygfoto. Några synpunkter?
 
Låter intressant!

...men finns det telefoner med GPS och inte bara låtsas-basstationtriangulerings-"GPS" ?
Jag är lite sugen på en Samsung Galaxy Tab men den har ju ingen "riktig" GPS utan en sån där mobil-GPS och är det inte bra telefonmottagning är det ju rökt.
Det finns GPS-mottagare med USB-kontakt... kanske någon sådan inkopplad och en "app" kan ordna biffen... men då är det ju det där med kartor...
Nu lyssnar jag!
 
...men finns det telefoner med GPS och inte bara låtsas-basstationtriangulerings-"GPS" ?
Jag är lite sugen på en Samsung Galaxy Tab men den har ju ingen "riktig" GPS utan en sån där mobil-GPS och är det inte bra telefonmottagning är det ju rökt.
Det finns GPS-mottagare med USB-kontakt... kanske någon sådan inkopplad och en "app" kan ordna biffen... men då är det ju det där med kartor...
Nu lyssnar jag!

trianguleringen är väl bara för att grovorientera lite snabbare. Jag trodde alla hade riktig GPS också!?
 
De flesta, och framförallt de dyrare, telefonerna har idag riktig GPS. GPS kallas GPS och positionsinformation mha mobilnätet kallas A-GPS, som i assisted. Det går väl heller inte ha A-GPS utan att ha GPS om jag förstått saken rätt...
 
Jag har en Android, en "gammal" HTC Hero. På den kör jag appen OruxMaps. Då kan man ladda ner kartor från olika tjänster, däribland Eniro som man sen kan använda även utan täckning. Eniros kartor duger väl knappast som fjällkarta men de är tillräckligt detaljerade för att man ska kunna se var man är om man gått vilse.

Telefonen är inte vädertålig så den får ligga nedpackad tills man behöver den.

http://www.oruxmaps.com/index_en.html

Per
 
Jag har bara som snabbast testat en nokia i fjällterräng och att med den navigera på ett flygfoto var mycket trevligt. Tillsammans med en papperskarta - som ju alltid ska vara med! Jag tror det var via google. F.ö var användarvänligheten inte riktigt på topp, men man kanske måste ge den (eller sej själv) lite mera tid att lära sej styra funktionerna.
 
Jag har en Android, en "gammal" HTC Hero. På den kör jag appen OruxMaps. Då kan man ladda ner kartor från olika tjänster, däribland Eniro som man sen kan använda även utan täckning. Eniros kartor duger väl knappast som fjällkarta men de är tillräckligt detaljerade för att man ska kunna se var man är om man gått vilse.

Telefonen är inte vädertålig så den får ligga nedpackad tills man behöver den.

http://www.oruxmaps.com/index_en.html

Per

Kan man använda orux till att digitalisera en papperskarta, dvs scanna en bild o ange koordinater? Jag försökte läsa mej till svaret på hemsidan, men lyckas inte så bra.
 
Kan man använda orux till att digitalisera en papperskarta, dvs scanna en bild o ange koordinater? Jag försökte läsa mej till svaret på hemsidan, men lyckas inte så bra.

Det ska visst gå. Jag har också försökt läsa mig till det, men jag gav upp eftersom jag inte direkt behövde det. OziExplorerkartor ska kunna importeras.

Per
 
Som jag har förstått det så gäller:

Telefon = endast triangulering tillgängligt, kan bli mycket mycket fel.
GPS = endast GPS-enhet, exakt men trög i uppstart.
A-GPS = som D-GPS, men sämre noggranhet, dvs både GPS och triangulering med master används. Snabb uppstart och exakt detaljrikedom.

Det som är lite synd med GPS är att det är så dålig positionsbestämning i höjdled..

// Jocke, som har en SE Neo med silikonskal som funkar både till havs och till skogs
 
Men att använda sin smartphone som frilufts-GPS känns lite överilat. De slukar ju batteri i kopiösa mängder.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
prospicientia Bästa appen för min Xperia Z-5 Compact? Navigering 35
Skare i Åre Bästa köp Garmin under 3000 kr Navigering 11
niking Garmin Epix - det bästa av två världar? Navigering 14
Merckx Bästa GPS Navigering 18
grodanbolle Bästa cykelkartan för GPS? Navigering 3
hsjn Bästa allround GPS? Navigering 18
kalleh2 Bästa bärbara GPS:en enligt Råd & Rön Navigering 6
Berra66 Bästa GPS-programmet Navigering 16
johan_ben Bästa GPS för geocaching Navigering 18
peter1959 Bästa skydd för papperskartan ? Navigering 21
rico90 Bästa GPS för skogspromenader m.m?? Navigering 6
HåkanC Bästa Garmin vägkarta, City Navigator eller Metroguide? Navigering 1
Stuvarn Bästa GPS för paddling? Navigering 2
apfaktor Bästa Allround GPS:en Navigering 9
bredviken Bästa kompromissen CSx 60????? Navigering 6
bionicon GPS + WAP-väderrapport i liten båt. Bästa lösningen??? Navigering 17
abjork Bästa GPS valet för sjökort i öppen båt? Navigering 6
jonnec Bästa hård- och mjukvaran? Navigering 1
PK Neelix www.eniro.se har bästa vandringskartan! Navigering 13
b-col Bästa vägkartan till Garmin 60C? Navigering 1
GilbertK Bästa pris på Bil-Kit till 60c/cs Navigering 2
fafner Bästa pris på bilkit till Garmin 60CS Navigering 0
dragbjorn Bästa gps:n i kyla? Navigering 9
carpe.diem Bästa GPS-programmet för Garmin 12 och hemma-PC? Navigering 10
matsd_sssk.se GPS i GSM-telefonen! Navigering 0
stenblock Hitta.se nya "Frilufts"-karta Navigering 3
Brannmark Frilufts karta till Magellan Meridian Color? Navigering 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.