Bästa GPS

Vi behöver en ny GPS till klubben (paddling)

Vad ska vi ha?

Kravlista: lätthanterlig, hygglig storlek på skärm samt vattentät. Priset kommer i andra hand.

Tack!
Johan

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trail Run för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Själv tycker jag bättre om den mer intuitiva pekskärmen som t.ex. Dakota har. Passar mig bättre än den Etrex jag också har.

Pekskärm är ju kul -dock inte när den är dyblöt...då är gpsen i praktiken ett obrukbart flipperspel.

Då återstår Gps64 (äldre 60/62 eller no 76 (sistnämda flyter desutom).

Garmins senaste knapp Gps 64 har ju desutom en kompass som
fungerar även när den inte hålls horisontellt vilket ökar användbarheten

Jag använder en Garmin Montana för långcykling. Definitivt vattentät. Sitter monterad på styret i ur och skur. Pekskärmen fungerar utmärkt även i blött väder. Ljusstark stor skärm som syns bra även vid solljus

Mvh

Pekskärm är ju kul -dock inte när den är dyblöt...då är gpsen i praktiken ett obrukbart flipperspel.

Garmins 78-serie är efterföljaren till 76:an.

Så jag gick ut i köket och spolade vatten på min Dakota 20 och kunde konstatera att pekskärmen ändå fungerade. Kompassen fortsatte att fungera även då jag vinklade den hit och dit. En viss produktutveckling tycks ha skett.

Ja kolla om skärmen fungerar med smutsiga fingrar,smutsig skärm och blött.
Lägg en droppe yes diskmedel i vattnet det kan spåra ur ganska fort.

Diskmedlet simulerar minskad utspänning som man får där ute i verkligheten.

Ang knappgpser GPS78 så vet jag inte men Garmin kör syskon på dessa gpser så man kan anta att 78 är som 62 i prestanda med annat hölje så den flyter.

Så jag gick ut i köket och spolade vatten på min Dakota 20 och kunde konstatera att pekskärmen ändå fungerade. Kompassen fortsatte att fungera även då jag vinklade den hit och dit. En viss produktutveckling tycks ha skett.

Jo kranvatten är en sak, salt havsvatten är åt annat. .

Ja det är ju så - och man bör känna till det.

Lite jobbigt att bli stående - värst lär det bli i nödlägen där man
verkligen behöver den.

Då är knapp GPSer grymma

Det finns en anledning till att dom finns kvar...

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips