Bästa friluftsaktiviteten när det regnar?

Sommarregn inbjuder till skogspromenader kvällstid för min del. Att gå där i regnet, höra det falla mot mark och växter, känna lukterna från skogen... Meditativt! Ofta kan man även få se djur som i vanliga fall håller sig undan. Inbillar mig att det beror på flera saker. Regnet gör det svårare för dem att känna min lukt och att höra mig. Dessutom går jag långsammare och är mer uppmärksam på omgivningen.

Tidigare tyckte jag det var härligt att fridyka när det regnade. Blöt skulle man ju ändå bli. Och det är spännande att titta på vattendroppar som faller mot vattenytan underifrån! Dessutom kändes vattnet varmare av någon underlig anledning.

Sedan är det ju det där med att ligga i ett tält och lyssna på regnet...när man vet att man inte måste gå ut i det inom kort ;)

Med barnen så blir det klurigare. Det blir ju alltid blöta, oavsett hur väl man klär på dem. Där vet jag inte om den där devisen om dåliga kläder funkar. Vatten tar sig ju in genom muddar, halslinningar osv. Har allvarligt funderat på att sätta på lilltjejen en torrdräkt - finns det sådana till 1,5åringar? ;) Så då brukar det snarare bli aktiviteter där de ändå blir blöta ex "hur många vattenpölar kan man hoppa i" och "hur får man det att skvätta mest" samt "kolla vad högt upp jag kan kasta vattnet i den här hinken".

Min sambo gillar att köra bil i regn men det tycker inte jag räknas som friluftsaktivitet...
 
Kajak fungerar som sagt otroligt bra i regn, men jag instämmer i att det behöver vara så lite vind som möjligt. Har man testat en massa andra saker och därefter plötsligt snubblar över kajakpaddling, så får man en riktig aha-upplevelse. Men det gäller endast själva paddlingen. Resa tält och liknande bestyr i regn är lika ospännande som vid andra aktiviteter.
 
Korta

aktiviteter med ordentlig kroppsansträngning så man håller värmen när man vet att man kan torka kläder och skor efteråt är ofta rätt OK.

Gå i högt blött gräs är ingen höjdare.

Thure
 
Håller med till 100 %.

Egentligen är det enda som inte är så kul i regn att slå läger och riva läger.
Har man väl slagit läger när regnet kommer gäller hallonbåtarna och boken.
Har man rivit lägret och kommit i kajaken när regnet kommer spelar det inte så stor roll.
Med lite tur upphör regnet under färden.

mvh thomas

TIPS Skaffa en tarp som ligger överst i framluckan så löser sig även den delen rel. enkelt. Har tom nästan satt upp tarpen så att urlastningen ur kajaken görs under tarpen. Bra är att ha med stora IKEA kassar så man snabbt tömmer det man har i luckorna och för in det under tarpen....:

Också enormt mycket mera socialt om man är flera att alla sitter tillsammans i regnet under en tarp än alla "gömmer sig" i sitt tält... Jag har en 4*4meter och vi har enkelt varit typ 10 personer under tarpen. Har även paddlat med friluftsfrämjandet där flera haft med tarp och ännu flera personer kunde sitta och ha trevligt och käkat middag i ösregnet..... enormt skön känsla av att även en regnig dag kan njutas ute i det fria istället för att krypa in i tältet direkt....

Har även haft med Tarp och Tarp poncho på gruppturer vid vandring på Kungsleden vilket gör att man kan stanna till och rasta enkelt trots regn...

2707751153_ae53cb6771.jpg


8020925766_696a33f522.jpg


4968171538_5f165d630e.jpg
 
Tarp är bra, jätteparaply, själv brukar jag gilla att fotografera när det är blött, mjukt ljus och mycket reflexer, speciellt när solen lyser bortom gärsgårn.
Bra regnkläder och gummistövlar gör det mer njutbart.
go tur
 
TIPS Skaffa en tarp som ligger överst i framluckan så löser sig även den delen rel. enkelt. Har tom nästan satt upp tarpen så att urlastningen ur kajaken görs under tarpen.

Alla tips mottages tacksamt! Jag brukar faktiskt ha med en mindre press. Funkar ungefär på samma sätt. Vi satte upp pressen och hade tältingångarna under den med en gemensam yta för matlagning och socialt umgänge under pressen. Helt ok när det inte är riktigt busväder.

I riktigt busväder, rejäl blåst och långvarigt hällregn håller jag på min bok och mina hallonbåtar!

Bara råkat ut för det en gång, 18 sekundmeter och hällregn i 24 timmar. Tältet klarade faktiskt detta och närhet till kiosk och toalett gjorde väntan betydligt bättre än bara uthärdlig. Jag hade paddlat till Öland och väntade på att bli hämtad med bil. Vill minnas att jag läste "Hypnositören"...

mvh thomas
 
Ytterligare kajak regn tips som jag givit upp är att ha med ett paraply. På den tiden jag hade det med så om det vrålregna paddlade jag in till land och satt kvar i kajaken med paraplyet uppe. Praktiskt även då man lastar ur kajaken att skydda mot regn. Har för mig att iden kom från någon av dom riktiga långpaddlarna....
 
Ett av mina bästa regnminnen var att komma in på Gåsens fjällstation efter tre dagar och två nätter i hällregn, blöt inifrån och ut och dyngsurt tält. Att hänga in rubbet i torkrummet, vrida på gaselementet i sovrummet till max och att med en folköl i handen blicka mot Sylarna i rosaskimrande solnedgång när regnet äntligen började avta. Det bästa är när det vänder. :)
 
Har inte heller med paraply längre...

En riktigt fodrad, varm och go sydväst är ett stort plus i kajaken.
Lämnar händerna fria till paddeln! /thomas
 
Instämmer med Magnus gällande Tarpens förträfflighet vid regn. Den kan rädda kvällar och luncher. Bär gärna med Tarp på skogsturer också. Ger ett trevligt tak under raster och luncher. Men bäst av allt som sovplats.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.