Bästa bensinköket

Tanken kan du rikta upp inifrån med hjälp av ris och vatten.
Du har grunderna redan, när du skruvat med köket blir du expert på det.
go tur
 
... i princip ingen erfarenhet av bensinkök. Enda gången jag sett ett var när en kollega hade ett. Innan han lärt sej hur det funkade spydde det eldbollar åt alla håll. Hur funkar det här med förvärmning?

Förvärmningen är en rätt enkel sak. Bäst är att förvärma med Tenol e.dyl. men det går utmärkt med alkylatbensin om man inte har någon sprit. Du lyfter upp vindskyddet som hänger i brännarringen, fyller förvärmarskålen under brännaren med förvärmningsbränsle [här är det en fördel att ha monterat den moderna glasullsveken som ingår i servicesatsen om ditt kök inte har någon sådan redan], återmonterar vindskyddet, tänder förvärmningsbränslet - och väntar tills det precis har brunnit ut. Först då öppnar du ventilen och släpper fram det med 15-30 pumptag trycksatta bränslet till brännaren - och tänder den uppströmmande gasen på ovansidan ytterhuven. Enkelt, när man har övat några gånger...

Den där 111:an såg bekant ut. Ja det låg faktiskt ett i garaget. Tyvärr har det sett sina bästa dagar.
Ha, med det där så är du ju halvvägs hemma redan! Du har ju en 111C, dvs med Cobrabrännaren, en av de mest eftersökta versionerna av Optimus 111 bland såväl brukare som samlare. Främst samlare...

Och som sergei skriver - du kan med största säkerhet få fart på detta 111-kök. Av bilden att döma så saknar du bara en del (men den kanske bara inte kom med på bild?) Ytterhuven till brännaren, artikelnummer 2183 , kostar visst 80,00 kr hos FOGAS Jag skulle även rekommendera en Servicesats till 111 samtidigt, artikelnummer 26-2817, som tydligen kostar 260,00 kr numera. Den innehåller det mesta du behöver för renoveringen.

Det ser ut som du har dubbelt upp med både pumpstång och tanklock, och oberoende av om du har läderpump (vilket är att föredra i kyla) eller O-ringspump så finns O-ringen/lädret med i satsen. En packning till tanklocket finns också där.
Däremot så finns det ingen ny kolvtätning till säkerhetsventilen i tanklocket, den måste köpas separat - men det är ytterst osannolikt att du måste byta den. Även backventilen (i botten på pumpcylindern) måste köpas separat - och den skulle jag definitivt rekommendera en renovering av alt. ett byte av, speciellt som du tänker köra på bensin. Läcker den ventilen så trycks det bensin ut bakvägen i pumpcylindern - och när den bensinen tar eld så blir det oväntade lågor från otrevligt håll... Artikelnummer 2253V kostar 69,00 kr (dvs lite mer än 2250, men den tillåter i gengäld att du använder kökets egen reglernyckel till att lossa/fästa ventilen nere i cylinderbotten. [Normalt skaffar man annars ett för ändamålet avsett verktyg, t.ex. artikelnummer 5164 för 85,00 kr ]

Din lite rostiga låda tvättar du ren, stålborstar, avfettar och lackerar sedan med någon vacker vanlig motorfärg från t.ex. Feltema. Den färgen tål de temperaturer som lådan normalt utsätts för. Så har jag själv gjort med min hembyggda 111B... Hammerite vet jag att många använder också...
Har du några ytterligare frågor, eller vill ha lite mer vägledning, så finns svaren här...
 
Lådan kan du knacka ut från insidan, gör en bit bok eller ek med lämplig radie för lådans innerkant och mot låret knacka med hammare eller gummi klubba tills du är nöjd.
 
Här kan du se hur din 111C Hiker såg ut - när den var alldeles ny... :)
Klicka på den första bilden så blir det storbild,
och sedan så är det bara att bläddra vidare med pilkontrollen i övre högerkanten på bilden.

Så, en mörkgrå Hammerite blir nog alldeles rätt renoveringslack.
 
Man slutar aldrig förvånas av den kompetens och kunnande som finns på detta forum. När du nu fått dessa tips och råd från Utsidans alla "hemmapulare" så är det bara att sätta igång med projektet. Vi ser fram emot bilderna på det fortlöpande arbetet.
Lycka till!
 
Man skulle inte ha sagt något. Nu är man ju tvungen att renovera köket:)

Det verkar ha varit med om både det ena och det andra men jag ska ge det en chans. Antar att det inte har något värde i det skick det är och att få det i nyskick blir nog näst intill omöjligt. lyckas man få det funktionsdugligt får man nog vara nöjd.
Jag har börjat med att plocka isär det för rengöring. Kollade lite snabbt i garaget efter den där koppen men hittade ingen. Jag har för mej att jag fått köket av en och då är den nog helt enkelt borta. Får försöka beställa dom där delarna.
Finns det någon risk med att försöka trycka ut tanken med ris o vatten? Ingen risk att pumpröret trycks ihop? Blir det inte besvärligt att få ut risgröten sen?

Jag har försökt läsa lite om nya kök också. MSR XGK verkar ju vara ett riktigt bra kök förutom att en del har haft problem med pumpen i plast. Primus verkar ju populära. Hur är Optimus och det där japanska modellerna?
 

Bilagor

  • DSCN1307.jpg
    DSCN1307.jpg
    55.2 KB · Visningar: 669
Du har rätt med pumpröret, den jag träffade som hade gjort det skulle byta bottenventil i pumpen han svarvade till en plaststång med rätt diameter och satte i pumpröret.
För att få ut det svällda riset behövs bara vatten och en järntråd med en ändkrok på, begagnad cykeleker är bra det har jag brukat till bränsleflaskor som fått en eller flera kyssar.
go tur
 
Här kommer lite tips runt demontering etc.
Jag ser att du plockat bort munstycket och den inbyggda rensnålen, bra. Du har också monterat bort spindelmuttern. Vill du nu också demontera spindeln (den vid den röda extraprisrutan) så är det bara att med reglerratten skruva ut den (moturs) till den kommer sig lös. Men var medveten om att du då troligtvis kommer att förstöra en bly/grafit packning som sitter här. Det sitter också en liten bricka som spindelmuttern trycker på som i sin tur trycker på den aktuella bly/grafit packningen. Denna packning ingår i en servicesats. Tänk på att det kan bli lite motstånd när du demonterar spindeln, detta är normalt men deformerar packningen som sagt.

Bara att återmontera i omvänd ordning. Spänn spindelmuttern lite lätt bara, tills spindeln börjar gå lite trögt. Sen efterspänner du när köket är igång tills sticklågan försvinner (testa med en tändare).

Rensnålen skal vid återmontering reset:as. Spindeln skal vara stängd, stoppa ner rensnålen (evt med hjälp av en blyertspenna med suddgummi som rensnålen trycks in i) på sin plats. Öppna försiktigt spindeln tills kuggarna klickar över ca 4 ggr. Därefter stänger du spindeln och rensnålen dras då ner i hålet. Montera munstycket och kontrollera att rensnålen tittar upp genom munstycket när du vrider reglerratten ca 180 grader (?). Var extremt renlig vid detta arbete eftersom en evt smutspartikel innanför munstycket kan ge dig problem senare.

Ang. bränsletanken så måste ju inte bulan tryckas ut om det bara är av kosmetiska skäl...och lådan måste ju inte målas...om detta skal vara ett "brukskök" som skal användas ofta. Jag tycker det har sin charm när man ser att grejorna är använda. Men vill man få allt tipptopp så förstår jag det.
 
För ett brukskök:
Om påfyllningshålet inte läcker och pumpen fungerar i sin cylinder så behöver du inte återställa den intryckta tanken. Den ger bara charm och provenans... Och en aning förlorad brinntid/tank - men med en 'normal' tankfyllning på max 3dl så brinner ju en 111:a bortåt två timmar under matlagning, så du lär inte förlora speciellt mycket 'behövd' brinntid.
 
111 er kanskje mest et fotogenkøk, men bensin for motorsag er ikke egnet for noen brennere i det hele tatt da oljeblanding ikke er bra. 111 funker på bensin også. Kanskje det beste som noensinne er produsert om man har tid og vekten er OK.


http://tinyurl.com/o2yymkx
Coleman 550B er mitt forslag evt alle andre coleman med lignenede brenner. Fylles med bensin, pumpes minst 50 slag, og fyres uten forvarming ned til -10. Forvarmes med esbit, eller sprit gel når det er kaldere. Ikke så solid som boksen på 111, men kjempelett å bruke, og kan reguleres ned til stabil svak varme.
Pent brukt får du den vesentlig billigere en den på lenka over.

dsk
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.