Bästa bensinköket

Funderar på att skaffa ett bensinkök. Dels för att kunna ha med ut när det är riktigt kallt och för att kunna använda på jobbet med billigt bränsle. Några utlandsresor lär det inte bli. Priset är mindre viktigt, inte för att jag har några pengar men sparar hellre ett tag till än att köpa något som man inte blir nöjd med.
Förslag på bensinkök och en passande kastrull o stekpanna,
 
Bästa o bästa... - de vet jag inte men...
Jag kör med ett Primus Omnifuel för det mesta och alltid alkylat bensin som jag också förvärmer med. Eftersom jag ofta använder köket på vintern och ute i skogsjobb för att värma mat på så har jag inte tålamod med strul och då lägger jag en tjugofemöring på denna.😊
För övrigt är en slatt med varmvatten från termosen i en kastrull med gasburken saliggörande för att köra lite gas snabbt om du har bråttom. Förvärmandet tar ju lite tid för den stressade om du kör bensin.
 
Funderar på att skaffa ett bensinkök. Dels för att kunna ha med ut när det är riktigt kallt och för att kunna använda på jobbet med billigt bränsle. Några utlandsresor lär det inte bli. Priset är mindre viktigt, inte för att jag har några pengar men sparar hellre ett tag till än att köpa något som man inte blir nöjd med.
Förslag på bensinkök och en passande kastrull o stekpanna,

Optimus Svea 123 (gärna den äldre modellen utan rensnål) och Globetrotter kastrullset. Pålitligare än så blir det inte. Lägre effekt än dagens stormkokare förstås - men du ska ju inte smälta järn precis... ;)

http://chrisonhiking.com/2011/06/optimus-svea-123-the-best-ultralight-stove-ever-made/

Mats
 
Du skrev: "för att kunna ha med ut när det är riktigt kallt och för att kunna använda på jobbet med billigt bränsle".

Nu vet vi ju inte vad du jobbar med, om du måste bära med dig köket t.ex., eller om det kommer att ligga i beredskap i ett fordon. Jag tror att ett Trangia 25 som utrustats med en inmonterad Primus OmniFuel-brännare skulle ge dig bäst prestanda, och göra dig helt oberoende av väderleksförhållandena.

Du får möjlighet att använda 4T-Alkylatbensin alt. Campinggasol som standardbränslen [och kan om det blir tvunget elda med t.ex. Fotogen, Diesel, Jet-A1, Motorbensin (Usch!), Lampolja eller något annat brännbart som flyter]. Allt detta utan någon form av extern adapter, möjligen ett munstycksbyte...
Med en extern adapter så kan du även använda 'stora' Propanbehållare som gasleverantör om det är vad som avses med billigt bränsle...

Visst, den här kombinationen är varken billigast eller lättast - men den skulle vara bland det funktionssäkraste som finns nuförtiden (och minst känsliga för vilket bränsle som finns att tillgå).

Och med Trangia-utrustningen så får du både kokkärl, stekpanna, kaffepanna, vindskydd, brännarhållare etc i ett så att säga - men det finns ett litet aber: Glöm ALDRIG bort att vända luftintagshålen MOT vinden!
 
111 B är bland de bästa, marknära, stabilt, driftsäkert. Vindskydd a la jägargruppkök om du har scooter och släde.
Rejäla kastruller med fasta grepp, är enklast att bruka. Bär du så bör du gå ner i kastrullvikt, MSR har bra rf i varierande storlek.
go tur
 
Senast ändrad:
Svårt att säga vilket bensinkök som är bäst, då de finns en uppsjö av fabrikat och modeller. De har dessutom en ganska jämn kvalitet. Man måste nog bestämma sig själv vad som passar en bäst. Andras råd är i och för sig bra, framför allt de råd somkommer från detta forum men det är bara du som vet hur, var och när du ska använda köket. Precisera ditt behov av köket mer än bara "när det är kallt" och "jobbet"

Bär du långa sträckor eller är du fordonsburen?

Vilken mat och hur myket skall du laga till?

Har du gott om tid under lunchen? ...osv, osv.
 
Svårt att säga vilket bensinkök som är bäst, då de finns en uppsjö av fabrikat och modeller. De har dessutom en ganska jämn kvalitet. Man måste nog bestämma sig själv vad som passar en bäst. Andras råd är i och för sig bra, framför allt de råd somkommer från detta forum men det är bara du som vet hur, var och när du ska använda köket. Precisera ditt behov av köket mer än bara "när det är kallt" och "jobbet"

Bär du långa sträckor eller är du fordonsburen?

Vilken mat och hur myket skall du laga till?

Har du gott om tid under lunchen? ...osv, osv.

Om vi börjar med jobbet så blir det väldigt varierande. Ofta har vi så vi kan sitta vid bilen och äta. Ibland gör vi upp eld men ibland inte av olika anledningar. Ibland tar vi oss ut med något fordon i skogen och ibland bär vi med oss sågar, bränsle och mat. Från sommar till vinter. Ofta blir det värmning av någon hemlagad mat eller något enkelt som bacon o vita bönor.
Jag ser fördelen med ett bensinkök istället för ett gaskök eftersom jag slipper bli utan bränsle. I värsta fall kan man ju ta sågbränslet.
Tanken är väll att kunna ta med det vid skoterturer, fisketurer skidturer och kanske i framtiden på någon vintertälttur.
Köket kommer nog mest att användas för matlagning åt mej själv.
Jag har i princip ingen erfarenhet av bensinkök. Enda gången jag sett ett var när en kolega hade ett. Innan han lärt sej hur det funkade spydde det eldbollar åt alla håll. Hur funkar det här med förvärmning?
Den där 111:an såg bekant ut. Ja det låg faktiskt ett i garaget. Tyvärr har det sett sina bästa dagar.
 

Bilagor

  • DSCN1302.jpg
    DSCN1302.jpg
    35.8 KB · Visningar: 1,912
  • DSCN1305.jpg
    DSCN1305.jpg
    43.2 KB · Visningar: 1,924
Du kan med största säkerhet få fart detta 111-kök. Det fattas en del, ytterhuv till brännaren, men den kanske ligger kvar i garaget. Ny tanklockspackning kan behövas, kanske något mer, det finns bensinmunstycke till ditt kök. Fogas i Älvsjö har de delar du behöver, nu utgår jag från bilderna. Lite rost fixar du. När man kör på bensin, så ska den vara så ren som möjligt, "vanlig" bensinstationsbensin använder du undantagsvis/i nödfall. Själv använder jag Aspen bränsle, dock inte oljeblandad. Köper "ren" Aspen & blandar själv till motor/röjsåg. Förvärmer gör man precis som med fotogenkök.
Vill du veta mer, så fråga på !
 
Om vi börjar med jobbet så blir....

Det där ser ut som ett Optimus 111C kök. Får du ordning på det så har du ett bra kök som uppfyller många av dina krav och som är mkt bättre än många av de moderna "slangköken" som tillverkas idag.

Det ärtroligtvis inget svårt att få ordning på det, men kanske behöver du några service-delar.
Som föregående talare har sagt saknas den yttre brännarhuven. Den måste du ha, så leta upp den eller köp en ny. Pumplädret kanske kan räddas om du låter det stå i lite olja över natten. Kanske behöver du byta gummipackningen i bränslelocket för att det inte ska smygläcka här. Kanske behöver du byta NRV-ventilen i botten på pumpröret om den smygläcker där. Munstycket som sitter i ska troligtvis klara bensin. Skölj ur tanken och fyll på med rent bränsle. Evt kan du skölja brännaren också genom att montera bort munstycket och släppa fram ett par cl bränsle. Du lossar munstycket och NRV-ventilen med multinyckeln/ratten.
Köp en service-sats på Fogas eller liknande...+brännarhuv om du inte finner den andra.

Du tänder köket på följande vis. Öppna och stäng bränslelocket för att starta med noll tryck (varken över eller undertryck) i tanken. Fyll förvärmningskoppen under brännaren med lite Tenol (helst) eller t-röd eller bensin. Tänd på och låt detta brinna ut helt. Detta förvärmer brännaren.
Pumpa sedan lagom många pump (typ 10). Vrid sakta på reglerratten på spindeln och släpp fram bränsle till brännaren och tänd på. Njut.

Här har du ett nästan likadant kök 111T
https://m.youtube.com/watch?v=wcJFD2NN7bM
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.