Bästa kaffet i naturen, hur?

Behöver man kånka runt med en kaffepanna till Triangaköket eller är följande ett alternativ: http://www.naturkompaniet.se/Product/Product.aspx?id=83462[/url]
 
Dubbla funktioner är bra

Det är bättre att tänka på att bära så få prylar som möjligt! Kokkärlet kan mycket väl dubblera som kaffepanna, alternativt tvärtom!
Ta med något extra gott istället!

God tur
 
Skillnad på dagstur och övernattningstur

Över dagén kan vi bära med oss Ortliebs läckande kaffefilterhållare, melittapåsar och mjölk, samt god kaka till kaffet.
Övernattninhsturer gott rejält pulverkaffe.
 
Sotpanna och kokkaffe på kortare turer, läs 1-2dgr. Annars kokvatten ur Triangian och pulverkaffe. Fast det blir mest thé jag dricker ialla fall.
 
Tefilter!

Tror jag har propagerat förr i forumet, men gör det gärna igen. Tror det är ICA bland andra som säljer tefilter i form av en tunn duk som är upphängd i en plastring. Likt ett sånt där evighetsmelittafilter men mindre, troligen tänkt för en tekanna. Passar perfekt att brygga kaffet direkt i en stor mugg! (Gärna en lite högre variant ).Två mått valfritt Zoegas mörkrost, dra en halv minut och lyft ur, klart. Bättre än maskinbryggt tycker dom flesta som testat. Och Obs, detta är även en lättpackarlösning, gissar att filtret väger max 3 g... så du kan ta med ett extra och bjuda. På så vis räddas ytterligare en människa ur snabbkaffeträsket:)

Björn
 
Tror jag har propagerat förr i forumet, men gör det gärna igen. Tror det är ICA bland andra som säljer tefilter i form av en tunn duk som är upphängd i en plastring. Likt ett sånt där evighetsmelittafilter men mindre, troligen tänkt för en tekanna. Passar perfekt att brygga kaffet direkt i en stor mugg! (Gärna en lite högre variant ).Två mått valfritt Zoegas mörkrost, dra en halv minut och lyft ur, klart. Bättre än maskinbryggt tycker dom flesta som testat. Och Obs, detta är även en lättpackarlösning, gissar att filtret väger max 3 g... så du kan ta med ett extra och bjuda. På så vis räddas ytterligare en människa ur snabbkaffeträsket:)

Björn

Inbillar jag mig, eller försvinner all framarbetad finess i kaffet om man dricker det ur en halvsunkig plastkåsa? Jag ids inte släpa på en extra kaffekopp. Min högst personliga uppfattning är att pappers-, plast- och metallkoppar är obehagliga att dricka ur, oavsett om det är placebo eller en faktisk påverkan.
 
svart, starkt kokkaffe.. fixat med klarskinn.. är fortfarande nyfiken på kaffeost.. kaffe e gott, ost e gott.. kaffeost måste va världsklass!!
 
Kaffeost är världsklass!
Nu tror jag i och för sig att det går att handla lite här och där, inte bara på nåt enda ställe i Kiruna, i Östermalmshallen och "privat".

Men jag minns inte vad det var för "fabrikat" på den jag köpte senast. Jag brukar köpa i Märtas kiosk i Killingi, eller helt enkelt på Coop Forum i Kiruna. Vid tillfälle kan jag kolla etiketter i frysen, där har jag alltid ett lager.

Klarskinn är väl däremot en skröna??

Kokar för övrigt alltid kaffet även hemma, äger ingen bryggare, och tycker espresso är överskattat. Kaffepannor är för övrigt svårare att få tag på än espressomaskiner.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.