Bärhantag på kajak (Point 65)

Vad har man dem till? Mest ivägen tycker jag, går ju lika bra att bära kajaken direkt i nosen. Vad anser ni? Nån som har knipsat?


1.jpg
 
Jag har aldrig haft bärhandtag på min kajak. Det finns visserligen tillfällen när man med kalla blöta händer ska dra upp kajaken på land, då det skulle vara en fördel med ett bärhandtag fram. Jag har dock aldrig känt det motiverat att montera några - fördelarna av att inte ha dem har övervägt nackdelarna.

Hur lätt det är att använda "nosen" att lyfta i beror nog också på skrovformen. Vid ett besök i Skottland tidigare i somras såg jag nya engelska kajaker som var försedda med greppfomade räfflor i skrovet på stävarna (under nosarna) för att underlägga bärande.
 

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Tom kajak driver fort

Jadde; sa:
Vad har man dem till?

Denna typ av handtag är avsedda att även kunna användas till att hålla fast kajaken när man ligger i vattnet. En rätt viktig funktion, om man skulle hamnat utanför. Är det rejäl sjögång (och det är ju då folk kantrar) kan det vara marigt att utan handtag hålla fast kajaken, i väntan på kompisen eller under manövrerandet inför självräddning. Har sett en kajak tappas i brytande sjö - en enda våg, och kajaken var 200 meter från paddlaren!

Alltså, föreslår att du låter handtaget vara kvar. På min egen kajak har jag med en bit gummilina spänt den så, att den ligger still på däck när det inte används.

hälsningar
Jens
 
Bra till annat...

Upplever själv inte handtaget som onödigt. Dessutom har jag nytta av dem när jag hänger upp våra kajaker i en car port. Har helt enkelt slagit i ett par grova spikar i takstolarna och hänger upp kajakerna i dessa.

Bara att köra in bilen med kajakerna på takräcket och lyfta en decimter ung och kroka fast handtagen...

Men till att lyfta kajakerna i så är de inte alltid så sköna, då kan det vara bekvämare att ta ett tag om kajaken istället. Men så var det ju säkerhetsaspekten också.

//Tomas
 
På biltaket

Jag (och säkert många andra) trär en tamp (lina eller spännband) från bäröglan på kanoten till bogserkroken på bilen när jag har kajaken på biltaket (takräcket). Ger bättre stabilitet, i synnerhet om man har en liten bil.

Per Brune
 
Hålla kajaken

Jag måste fråga om det där att hålla kvar kanoten om du går runt men handtaget sitter ju i ändan av kanoten och om du ramlar i så skall du ju hinna få tag där innan nästa våg kommer låter inte riktigt 100 %. Kan gå med om att de nog kan vara bra om man skall dra sin kanot över ett grunt parti något som annars kan vara riktigt frustrerande. Om man vill ha kanoten kvar om man går runt tror jag mer på att ha en fånglina fäst vid paddeln
 
Re: Hålla kajaken

Siven; sa:
...men handtaget sitter ju i ändan av kanoten och om du ramlar i så skall du ju hinna få tag där innan nästa våg kommer låter inte riktigt 100 %.

Om man hamnat helt ur kajaken och ämnar invänta en kamrat för räddning, simmar man alternativt flyttar kajaken så att man får tag i dess för eller akter. Endast så orkar man hålla den om det kommer en rejäl våg - försöker man hålla mitt på kajaken, ligger den ju tvärs sjön, och kommer att dras iväg med mycket stor kraft.

Visst tar det en liten stund - men inte alltför lång. Och den där stora vågen kanske inte är den nästa utan ligger fyra vågor bort...

Detta är en beprövad del av kamraträddningstekniken som lärs ut av de flesta instruktörer jag känner. Den har även ett värde om man är ensam men vill ligga och hämta andan ett tag (kapsejsningen och de misslyckade upprollningsförsöken tog nog på krafterna) innan man gör ett nytt försök, med re-entry eller flottör.

hälsningar
Jens
 
Inga bärhandtag

Är ingen paddelguru, men har hört upprepade gånger av instruktörer och vant folk: Bär inte i dessa. Det skaver upp hålet de sitter i (särskilt på glasfiber). Bär i skrovet, använd handtaget för när du ligger vid din för, nykapsejsad, och väntar på räddning. Med den informationen skulle jag inte heller rekommendera att hänga upp den i dessa, som någon sa sig göra.
En parentes föranledd av ett annat inlägg: Jag har även fått lära mig att hålla mig vid fören, och att noga hålla mig borta från aktern, när jag ligger i vattnet. Kan dock inte minnas orsaken, och det kan förstås ha haft att göra med den kamraträddning just den instruktören lärde ut.
Happy paddling!
 
Re: Inga bärhandtag

erik_rask; sa:
En parentes föranledd av ett annat inlägg: Jag har även fått lära mig att hålla mig vid fören, och att noga hålla mig borta från aktern, när jag ligger i vattnet. Kan dock inte minnas orsaken, och det kan förstås ha haft att göra med den kamraträddning just den instruktören lärde ut.
Happy paddling!

Om kajaken har roder, kan det i grov sjö vara klokt att hålla sig borta från aktern, för att undvika bli skadad av rodret. Även i övrigt är fören att föredra, då det underlättar kamraträddning med T-tömning av din kajak.

hälsningar
Jens
 
Re: Inga bärhandtag

erik_rask; sa:
Är ingen paddelguru, men har hört upprepade gånger av instruktörer och vant folk: Bär inte i dessa. Det skaver upp hålet de sitter i (särskilt på glasfiber). Bär i skrovet, använd handtaget för när du ligger vid din för, nykapsejsad, och väntar på räddning. Med den informationen skulle jag inte heller rekommendera att hänga upp den i dessa, som någon sa sig göra.

Om jag inte minns fel så sitter det ett platrör ingjutet i skrovet som snöret går genom. Skulle tro att det är av en halare/fetare plast, inte som övriga skrovet. Därför verkar inte nötningen vara så stor. Men det beror så klart på hur mycket man bär och gungar kajaken fram och tillbaka. Korta lyft och sedan stilla hängande i ett par krokar sliter inte mycket. Men det skadar ju aldrig att göra en översyn då och då, och då inte bara av lyftöglorna.

//Tomas
 
Handtag och snören

Jag tror inte att bärhandtagets snöre kan skada själva kajaken, men däremot vet jag att det motsatta sker.

Jag har själv råkat ut för att snöret till handtaget med tiden slitits och sedan gått av när jag burit kajaken (Valley Aquila). En annan gång försvann bakre bärhandtaget under en biltransport, när jag hade bundit fast varningsflaggan i handtaget. Jag vet också att andra råkat ut för att snöret brustit när kajaken burits.

Att handtaget hänger fritt och snöret hela tiden skaver i hålet gör att snöret slits fort. Spänn upp handtaget på däcket med en gummilina så håller snöret betydligt längre.

Utan handtag vill man ju inte vara, även om det går bra att bära kajaken med handen direkt under fören resp. aktern.
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips