Funderar på en Thomasson kajak

Funderar på att antingen köpa en färdigbyggd Thomasson design kajak eller bygga själv, vilken typ/modell anser ni vara mest passande för Ångermanälven och Västernorrlandskusten?
Gillar designen på Black Pearl och Nanoq och havsracern ser bra ut men kanske lite väl lång.

Tyvärr har du sannolikt för långa ben för att få plats bakom främre skottet. Kajaken finns I Falkenberg. Prisförslag 6000 Kr.

Thure

Om du överväger att skaffa en Black Pearl bör du ha i åtanke att det är ganska begränsat utrymme för packning till övernattningsturer. Men det går om man packar snålt!
Det är väldigt roligt att bygga själv, kan jag intyga! Har byggt både en BP och en Frej i stich-and-glueteknik. Lätta blir de också!

Aktuellt

Utsidan blir mediapartner till Outdoor Festival STHLM

En stor tältkåta med många människor samlade runt
Den 23–24 maj 2026 samlas friluftsintresserade på Djurgården i Stockholm. Som Plus‑medlem kan du boka festivalens äventyrspass gratis!

Mer natur på kortare tid – därför väljer allt fler speed hiking

Mer natur på kortare tid – därför väljer allt fler speed hiking

Vinn skidstavar från Akka!

Vinn skidstavar från Akka!
Ta chansen att uttrycka din personliga stil i slalombacken. Vi tävlar ut två par av unika skidstavar från det nya, svenska varumärket Akka!

”Att få tillverka Jörnkängan är en gåva”

”Att få tillverka Jörnkängan är en gåva”
I över 40 år har den kultförklarade Jörnkängan tillverkats av Anders Dernebo i Jörn. Nu har det unika hantverket förts vidare: till Myrene Fjellström.
Om du överväger att skaffa en Black Pearl bör du ha i åtanke att det är ganska begränsat utrymme för packning till övernattningsturer. Men det går om man packar snålt!
Det är väldigt roligt att bygga själv, kan jag intyga! Har byggt både en BP och en Frej i stich-and-glueteknik. Lätta blir de också!
Tänkte mest ha den till motion och enstaka övernattningar så packutrymme är inte någon störra prioritet. Går det att köpa färdiga ribbor eller måste man hyvla ner dom själv?

Tänkte mest ha den till motion och enstaka övernattningar så packutrymme är inte någon störra prioritet. Går det att köpa färdiga ribbor eller måste man hyvla ner dom själv?
Då klarar det sej med packutrymmet, du behöver dessutom ha en större BP än jag har så då ökar packvolymen lite.
Min BP är med plywoodkärna, så jag har inte så stor koll på strip-byggen mer än att det brukar vara gran och så kvistfritt som möjligt.

Lästips

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.