Funderar på en Thomasson kajak

Funderar på att antingen köpa en färdigbyggd Thomasson design kajak eller bygga själv, vilken typ/modell anser ni vara mest passande för Ångermanälven och Västernorrlandskusten?
Gillar designen på Black Pearl och Nanoq och havsracern ser bra ut men kanske lite väl lång.

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.

Månadens fråga: Vandring i Sarek – varifrån utgår du helst?

Har du vandrat i Sveriges största högfjällsområde? Då vill vi veta: vilken plats tycker du är bäst att utgå från?
Tyvärr har du sannolikt för långa ben för att få plats bakom främre skottet. Kajaken finns I Falkenberg. Prisförslag 6000 Kr.

Thure

Om du överväger att skaffa en Black Pearl bör du ha i åtanke att det är ganska begränsat utrymme för packning till övernattningsturer. Men det går om man packar snålt!
Det är väldigt roligt att bygga själv, kan jag intyga! Har byggt både en BP och en Frej i stich-and-glueteknik. Lätta blir de också!

Om du överväger att skaffa en Black Pearl bör du ha i åtanke att det är ganska begränsat utrymme för packning till övernattningsturer. Men det går om man packar snålt!
Det är väldigt roligt att bygga själv, kan jag intyga! Har byggt både en BP och en Frej i stich-and-glueteknik. Lätta blir de också!
Tänkte mest ha den till motion och enstaka övernattningar så packutrymme är inte någon störra prioritet. Går det att köpa färdiga ribbor eller måste man hyvla ner dom själv?

Tänkte mest ha den till motion och enstaka övernattningar så packutrymme är inte någon störra prioritet. Går det att köpa färdiga ribbor eller måste man hyvla ner dom själv?
Då klarar det sej med packutrymmet, du behöver dessutom ha en större BP än jag har så då ökar packvolymen lite.
Min BP är med plywoodkärna, så jag har inte så stor koll på strip-byggen mer än att det brukar vara gran och så kvistfritt som möjligt.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips