åska vid klättring

Vid åskväder så finns ju de vanliga tipsen att hålla sig ifrån höga saker som träd och berg och metallföremål som stängsel. Nån som har bra tips om vad som är lämpligt att göra när man sitter fast på en hylla på 4:de repan eller i andra 'klättringstypiska' situationer?
 
Jag har avbrutit när jag var halvvägs på en led på toppklippan på Tunaberg, och det brakade lös med skyfall och blixt och dunder. Fast då kunde jag backa till en hylla och retirera ned från berget.

I det fallet var det ju så att min huvudknopp började vare en av de högsta punkterna inom ett par kilometer, och det kändes korkat att fullfölja.

Om man däremot är på en hylla på fjärde repan av sex eller nåt, så har man ju en bra bit till toppen och borde inte vara så himla utsatt.
Jag skulle tro att blixten inte är så himla kräsen så att den alltid slår ned i det som är absolut högst och närmast, men i någon mån är det väl det man kan gå på. Att sitt under ett litet träd på en stor kal slätt är väl dumt, att sitta under ett träd mitt i skogen är väl inget större problem.
Enligt samma resonemang borde det vara rätt OK att var mitt på en bergvägg.
 
Åska

Om man inte slipper i skydd vid åska så skall man hålla benen tätt ihop. Har man bena brett så kan åskan leda upp i ett ben och ner i det andra = inge skönt.
Gummisulor motverkar också åskan.
Är man i skogen så skall man vara ca 10 m från ett träd (lätt teoretiskt) då funkar trädet som åskledare.
Teoretiskt borde ju åskan slå ned på den högsta punkten så mitt på väggen borde man inte vara så utsatt.

I Finland så dör det statistiskt 1 pers varannat år pga åsknedslag.Har inte statistik om Sverige men efter mängden människor som bor där så gissar jag på max ett dödsoffer per år.

Dvs. det är nog farligare att köra bil.
 
"blixt triangel"

lillajag; sa:
Vid åskväder så finns ju de vanliga tipsen att hålla sig ifrån höga saker som träd och berg och metallföremål som stängsel. Nån som har bra tips om vad som är lämpligt att göra när man sitter fast på en hylla på 4:de repan eller i andra 'klättringstypiska' situationer?

hej!

personligen hade jag stannat upp vid hyllan och satt mig på att om blixten slår ner så det inte gör något,finns ett psecieltl sätt man ska sätta dig på,då attdet från klippan blir en triangel där blixten bara kommer löpa iväg utan att skada dig,finnsen liten bild här:

http://nyteknik.se/art/41231

och tar vädret inte av får man antingen klättra upp eller tyävrr fira sig ner!

//max
 
Re:

maxen; sa:
hej!

personligen hade jag stannat upp vid hyllan och satt mig på att om blixten slår ner så det inte gör något,finns ett psecieltl sätt man ska sätta dig på,då attdet från klippan blir en triangel där blixten bara kommer löpa iväg utan att skada dig,finnsen liten bild här:

http://nyteknik.se/art/41231

----------------------------------------

//max

Tror du missuppfattat den länken lite ???
Eller jag dig.

En bra åskskyddslänk som jag tror redan finns här, om man söker, är http://www.hvi.uu.se/Lightning/blixtskydd/blixtskydd.html
Jag klipper in ett avsnitt därifrån som svar på ursprungsfrågan.
------------------------------------------------
21. Vad bör jag göra om jag är på en bergstopp ?
Försök lämna platsen så fort som möjligt. Om detta inte går så bör du leta efter en lågpunkt på marken och söka skydd där. Om du inte finner en lågpunkt så försök att huka dig ner på en backe. Om det finns en skog i närheten bör du springa dit och leta efter en plats där träden står glest och huka dig. Om bergsklättrarstigen har metallräcken som stöd bör du inte röra dessa. Det bästa är naturligtvis att titta på väderleken före man börjar bestigningen.

-----------------------------------------------------


Mikael
 
Apropå "bergsklättrarstigen" så inses ju att Via Ferata (kletterstieg) inte är nån höjdare under åskväder...
 
Mer åska

Ett litet sidospår kanske - i söndags eftermiddag cyklade jag över Västerbron i Stockholm. Utåt Mälaren var det mörkt och slagregn, inåt stan sken solen. När jag närmade mig krönet brakade ett riktigt åskväder loss och nog kändes det som om jag var den högsta punkten på långt håll. Och ingen åskledare hade jag (men väl blixtlås).......

Det kanske har avhandlats här förut, men vad kan och bör man göra om man sitter i en kayak på öppet vatten när det drar ihop sig till åska?
 
Re: Åska

Peifen; sa:
Om man inte slipper i skydd vid åska så skall man hålla benen tätt ihop. Har man bena brett så kan åskan leda upp i ett ben och ner i det andra = inge skönt.
Gummisulor motverkar också åskan.
Är man i skogen så skall man vara ca 10 m från ett träd (lätt teoretiskt) då funkar trädet som åskledare.
Teoretiskt borde ju åskan slå ned på den högsta punkten så mitt på väggen borde man inte vara så utsatt.

I Finland så dör det statistiskt 1 pers varannat år pga åsknedslag.Har inte statistik om Sverige men efter mängden människor som bor där så gissar jag på max ett dödsoffer per år.

Dvs. det är nog farligare att köra bil.

De flesta som träffas överlever ju. Jag tror det är 20 % som dör.
 
Lite gammal skåpmat...

Det här är en intressant diskussion som varit uppe tidigare, så här finns ytterligare lite mer att ta del av.
http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=14032
http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=14031

Åska känns alltid lika opålitligt, var ute på Lyngern för ngn vecka sedan och överraskades totalt av ett växande åskväder, på nolltid började det blixtra o dundra från ett litet sketmoln som blev ett gigantmoln. Man bör ha respekt för åska.
 
Re: Re: Åska

crazy; sa:
Peifen; sa:
I Finland så dör det statistiskt 1 pers varannat år pga åsknedslag.Har inte statistik om Sverige men efter mängden människor som bor där så gissar jag på max ett dödsoffer per år.

Dvs. det är nog farligare att köra bil.

De flesta som träffas överlever ju. Jag tror det är 20 % som dör.

Man skall alltid ha respekt för åska. Men jag tror fortfarande att det är farligare att köra bil
 
OK, picture this:
Man packar bilen med klättergrejor,
klättrar på en brant och hög bergvägg och utsätter sig sedan avslutningsvis för ett åskoväder innan man tar bilen hem igen.
Överlever man egentligen? ;)
 
Mezzner; sa:
OK, picture this:
Man packar bilen med klättergrejor,
klättrar på en brant och hög bergvägg och utsätter sig sedan avslutningsvis för ett åskoväder innan man tar bilen hem igen.
Överlever man egentligen? ;)

Kanske bäst att måttbeställa en fin ek kista innan man ger sej av hemifrån;-)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Jotun Tio personer ihjälskjutna vid Nanga Parbat Alpin / Bigwall 6
cam Ursäkt till Naturkompaniet för hjärnsläpp vid Steve House Alpin / Bigwall 0
mThureson Slitage vid aid Alpin / Bigwall 1
mo9jan Alpinturer vid Grenoble? Alpin / Bigwall 4
StefanM- Isyxa/isyxor vid vandring / tekniskt Alpin / Bigwall 3
per162 Tjocklek på ”retrieval-line” vid firning a la Connally? Alpin / Bigwall 5
StefanM- Längd på isskruv för ankare vid alpinism? Alpin / Bigwall 6
Polarnatt Teets positiva inverkan vid hög höjd Alpin / Bigwall 25
petter leife Lavinutrustning vid glaciärvandring Alpin / Bigwall 6
markus82 Hemska ljud vid aid... Alpin / Bigwall 8
langby Använda rep vid hauling Alpin / Bigwall 1
markus82 Varför inte Grigri vid aidrensning? Alpin / Bigwall 8
carbon Koordinater vid kaskasapakte Alpin / Bigwall 2
Gibbriver Högalpin kurs vid kebnekaise? Alpin / Bigwall 4
ril Rabatt vid övernattning i en refuge? Alpin / Bigwall 1
Malindo Dödsolycka vid Mont Blanc Alpin / Bigwall 27
mansjungner Vädret vid Sylarna..? Alpin / Bigwall 0
JonasRenemar Klättring kring Kebenekaise Alpin / Bigwall 3
iceman123 Alpin klättring i Norden Alpin / Bigwall 1
robert.karlstrom.77 Vill lära mig alpin klättring! Alpin / Bigwall 3
DavRim Klättring i alperna v 34 Alpin / Bigwall 2
mBengtson Mixad klättring frisolo Alpin / Bigwall 3
zardoz Hur genomför denna klättring? Alpin / Bigwall 6
E9climbing Framtiden för klättring i Pakistan - Post Nanga Parbat Attacken Alpin / Bigwall 1
kjpil Vad hittar man för typ av klättring i alperna april/maj? Alpin / Bigwall 10
zardoz Alpin klättring - inknytning? Alpin / Bigwall 5
Arfvid klättring abisko/gränsen/narvik-området? Alpin / Bigwall 6
E9climbing Nyhetsrapporter om alpin klättring Alpin / Bigwall 539
anojak Klättring Alpin / Bigwall 12
mo9jan Klättring kring Tarfala? Alpin / Bigwall 10
owahlund Alpin klättring i chamonix Alpin / Bigwall 5
langby Vill börja med alpin klättring Alpin / Bigwall 11
peter7435 Klättring på farfars tid Alpin / Bigwall 7
MickeOlle Packad för klättring Alpin / Bigwall 2
Mike C Klättring i Kittelfjället? Alpin / Bigwall 4
Carlarmfelt Traditionell 2:nd tool för alpin klättring Alpin / Bigwall 7
PerHenrik Bästa tid för klättring i chamonix Alpin / Bigwall 13
bjorn_osterlind Klättring i Chamonix Alpin / Bigwall 2
liedberg Klättring i Jotunheimen Alpin / Bigwall 2
realout Börja med alpin klättring? Alpin / Bigwall 2
jp Klättring i Jutunheimen Alpin / Bigwall 8
mrwest Klättring i Chamonix? Alpin / Bigwall 2
LRF Alpin klättring och vandring i Iran? Alpin / Bigwall 6
jliungman Klättring på grönland Alpin / Bigwall 1
mattias_tornudd Alpin klättring St Anton Alpin / Bigwall 0
föhl Klättring i Trysil? Alpin / Bigwall 0
simon klättring sarekpakte Alpin / Bigwall 2
tobbe1976 Klättring i Ecuador, Peru och Bolivia? Alpin / Bigwall 10
Val av skor för klättring samt vandring Alpin / Bigwall 6
joakimjanninge Klättring på Mt Kenya och i östafrika?? Alpin / Bigwall 0

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...