Arterna fick det bättre med det moderna skogsbruket

Det var inte min poäng utan att skogen kan misskötas även utan maskiner. Helt sant att Sverige varit skövlat tidigare. Det skogsindustrin marknadsför är att det aldrig funnits så mycket skog som idag. Det är helt sant. Det är också helt sant att 97- 98% av Sveriges skog är skövlad. Niking har naivt gått på att skog och virkesåker är samma sak. För min del är skog naturskog och brukar därför citera den senare siffran.

Virkesåkrar? Allemansrätten gäller ju inte på /virkes/åkrar... :)
/Niklas
 
I högsta grad relevant i sammanhanget. Jag tvivlar uppriktigt sagt på att du förstår vad begreppet paraplyart innebär.

Jo, det innebär att inventerande miljömuppar är för lata för att orka inventera de arter de anser bör skyddas, utan nöjer sig bara med att leta efter lättfunna indikator arter - företrädesvis där de på sin fritid brukar förlägga sina exkursioner.
/Niklas
 
Ibland undrar jag om folk ens förstår att skog och mark i Sverige inte ägs av alla. Skogen du går i ägs av någon. Inte av dig, om du sedan blir ledsen när din fikaplats avverkats är ju kanske lite ledsamt, men det var inte din fikaplats. Det var någons investering/livsverk/vadsomhelst - men inte din.

Tycker artikeln det länkats till var synnerligen intressant.
 
Ibland undrar jag om folk ens förstår att skog och mark i Sverige inte ägs av alla. Skogen du går i ägs av någon. Inte av dig, om du sedan blir ledsen när din fikaplats avverkats är ju kanske lite ledsamt, men det var inte din fikaplats. Det var någons investering/livsverk/vadsomhelst - men inte din.

Tycker artikeln det länkats till var synnerligen intressant.

OT. Jag vill gärna tro att de flesta här har en högre bildningsnivå än gemene svensk friluftsare. Tyvärr har allemansrätten tolkats som en frittframrättighet vilket även återspeglas här.

OnT. Håller med om att artikeln var intressant. Tyvärr brister mina kunskaper om ämnet så jag kan inte vara med i diskussionen likt nikings nemisisar, även om de också har poänger.
 
Påminn oss.
Hur många hektar har staten 'konfiskerat' av ditt ärvda 'livsverk'?
Hur många procent av ditt virkesförråd är sparat/avsatt som miljöhänsyn/för miljön?

Det är 3-4 hektar vid det här laget, lite beroende hur man räknar impedimenten på mossarna.
6-7% av arealen, har tyvärr inte siffrorna för virkesvolymerna, men det är ju inte precis ungskog som är avsatt.

Vad är motsvarande siffror för ditt "livsverk"?
/Niklas.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Grönskön Dina val kan skapa välfärd och bättre miljö! Miljöpåverkan 27

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.