Arterna fick det bättre med det moderna skogsbruket

Det var ju i den vevan som virkesproduktionen blev viktigare än t.ex. skogsbetet och träkolet. Så det var därför man började taxera skog vid denna tid.
/Niklas
Vilken mästare du är på att slingra dig.


Du använde ett såväl uttjatat som intetsägande argument.

Jag lade till ett par vitala rader som fällde ditt argument.

Du svarar med något ännu mer intetsägande.


Det är sällan, för inte säga aldrig, som en debattör vunnit annat än kortsiktiga segrar genom retoriska knep och genom att plocka saker ur sitt sammanhang.





Skickat från min GT-I9305 via Tapatalk
 
Skog kräver hårt arbete för att förränta sig, ifall du inte visste det. Mycket röjning, förröjning, röja vägkanter etc. innan virke kan hämtas ut och pengar börjar trilla in på kontot.
/Niklas

Nu var ju inte frågan en lektion i skogsbruk utan om du hade köpt din skog för egna pengar, vilket du uppmanade andra att göra, för att de skulle ha någon rätt att ha synpunkter på naturvården i Sverige. Vi har ju redan konstaterat att du inte hade köpt din skog för egna pengar, så det finns inte mycket att tillägga här.
 
Nu var ju inte frågan en lektion i skogsbruk utan om du hade köpt din skog för egna pengar, vilket du uppmanade andra att göra, för att de skulle ha någon rätt att ha synpunkter på naturvården i Sverige. Vi har ju redan konstaterat att du inte hade köpt din skog för egna pengar, så det finns inte mycket att tillägga här.

Som vi redan konstaterat så ärver du inte skog, så får du vackert köpa skog för egna pengar. De som inte äger skog ska inte tro att de ska kunna diktera skogsägarnas villkoren i skog.
/Nikas
 
Vilken mästare du är på att slingra dig.


Du använde ett såväl uttjatat som intetsägande argument.

Jag lade till ett par vitala rader som fällde ditt argument.

Du svarar med något ännu mer intetsägande.


Det är sällan, för inte säga aldrig, som en debattör vunnit annat än kortsiktiga segrar genom retoriska knep och genom att plocka saker ur sitt sammanhang.

Dina argument var tämligen intetsägande i sammanhanget. Vill du vinna debatten får du fila rejält på argumenten.
/Niklas
 
Värt att notera är att vi aldrig haft så mycket skog som idag.

Det går vi inte på, Niking :) Ett argument som funkar på en biologisk analfabet.

Fullt i klass med att telefonkatalogen (kommer ni ihåg den?) är större litteratur än Strindbergs Röda Rummet bara för att den är tjockare. Funkar på analfabeter, men läskunniga kan man inte lura.
 
"Kalhyggen" av den typ som debatteras nuförtiden , där man vid ett och samma tillfälle skövlar en hel skog, är nåt som tillkommit i modern tid.

Att skogen brukats även historiskt, eller att delar av sverige för hundratals år sedan betades av djur så marken var öppen. är ju inget argument som försvarar storskaligt skövlande skogsbruk i modern tid.

Det var inte min poäng utan att skogen kan misskötas även utan maskiner. Helt sant att Sverige varit skövlat tidigare. Det skogsindustrin marknadsför är att det aldrig funnits så mycket skog som idag. Det är helt sant. Det är också helt sant att 97- 98% av Sveriges skog är skövlad. Niking har naivt gått på att skog och virkesåker är samma sak. För min del är skog naturskog och brukar därför citera den senare siffran.
 
Mitt svar är högst relevant med tanke på ditt förra inlägg, där du ställde skogsbruket mot "dina" kungsörnar.
/Niklas

Nej, Niklas, du har läst mitt inlägg dåligt och inte fattat min poäng. Att storskaligt skogsbruk (liksom mycken annan mänsklig verksamhet) medför problem som måste åtgärdas betyder inte att jag är emot allt skogsbruk som sådant. Det har jag inte skrivit, även om du vill tro att det står där. Det jag är ute efter är en del av Lindgrens befängda slutsatser. (Dessutom är det inte "mina" kungsörnar utan Statens vilt, vilket du som markägare antagligen känner till.)

Låt oss då ta en annan fågel, en som Lindgren faktiskt nämner i sin artikel: den vitryggiga hackspetten. Han skriver: "Man kan se mindre allvarligt på nationellt utdöende om arten finns i livskraftiga populationer i andra länder (vitryggig hackspett är nog ett exempel)."

I Sverige häckar drygt 250 fågelarter. Under min livstid har 8 arter förklarats som nationellt utdöda. Det ger en procentsiffra på över 3 %. Visserligen har en av dessa arter återinplanterats (nämligen vit stork) men den svenska populationen av stork försvann för alltid. En annan av de 8 arterna var för övrigt mellanspett, liksom den vitryggiga spetten en skogsfågel med mycket specifika krav på sin livsmiljö. Sådana miljöer har blivit alltmer sällsynta. De får inte plats i stora monokulturer där träd inte hinner genomleva hela sin livscykel och där sumpskogar försvinner.

Men Lindgren anser det "nog" inte var någon större förlust att förlora vitryggen. För det ser dåligt ut, det inser han. Vi har - trots utsättningar - nu bara omkring 2 häckningar per år, och det håller inte. Men problemet behöver inte vara vårt, anser han. Andra länder ska ta hand om sina spettar istället, så slipper vi. En sådan inställning är ju häpnadsväckande oansvarig. Dessutom ett självbedrägeri, för hur kan vi lita på att andra länder tar sitt ansvar?

/Hans
 
Senast ändrad:
Nej, Niklas, du har läst mitt inlägg dåligt och inte fattat min poäng. Att storskaligt skogsbruk (liksom mycken annan mänsklig verksamhet) medför problem som måste åtgärdas betyder inte att jag är emot allt skogsbruk som sådant. Det har jag inte skrivit, även om du vill tro att det står där. Det jag är ute efter är en del av Lindgrens befängda slutsatser. (Dessutom är det inte "mina" kungsörnar utan Statens vilt, vilket du som markägare antagligen känner till.)

Låt oss då ta en annan fågel, en som Lindgren faktiskt nämner i sin artikel: den vitryggiga hackspetten. Han skriver: "Man kan se mindre allvarligt på nationellt utdöende om arten finns i livskraftiga populationer i andra länder (vitryggig hackspett är nog ett exempel)."

I Sverige häckar drygt 250 fågelarter. Under min livstid har 8 arter förklarats som nationellt utdöda. Det ger en procentsiffra på över 3 %. Visserligen har en av dessa arter återinplanterats (nämligen vit stork) men den svenska populationen av stork försvann för alltid. En annan av de 8 arterna var för övrigt mellanspett, liksom den vitryggiga spetten en skogsfågel med mycket specifika krav på sin livsmiljö. Sådana miljöer har blivit alltmer sällsynta. De får inte plats i stora monokulturer där träd inte hinner genomleva hela sin livscykel och där sumpskogar försvinner.

Men Lindgren anser det "nog" inte var någon större förlust att förlora vitryggen. För det ser dåligt ut, det inser han. Vi har - trots utsättningar - nu bara omkring 2 häckningar per år, och det håller inte. Men problemet behöver inte vara vårt, anser han. Andra länder ska ta hand om sina spettar istället, så slipper vi. En sådan inställning är ju häpnadsväckande oansvarig. Dessutom ett självbedrägeri, för hur kan vi lita på att andra länder tar sitt ansvar?

/Hans

Om vi tar t.ex. vitryggen, så finns den alltså i ett bälte, som går från Norge till Japan. Så skulle den försvinna i Sverige, så är det ju ingen större katastrof för den arten. Samma sak med mellanspetten, som har sitt huvudsakliga utbredningsområde i Centraleuropa och Östeuropa och storken, som har sitt huvudsakliga häckningsområde i Centraleuropa och Östeuropa, samt i Spanien och Nordafrika.

Det finns ju därför ingen anledning att "skydda" en massa skog bara för att gynna dessa hackspettar (samt en drös klubb 300-potemtater som därmed slipper resa utomlands för att kryssa just dessa arter).

Dessutom, hur många nya arter har häckat i Sverige sedan du började? Det är ju inte en helt irrelevant jämförelse. http://www.sofnet.org/sof/nyheter/2014/atta-nya-hackfagelarter-i-danmark/ och http://www.natursidan.se/nyheter/upp-till-20-nya-hackfaglar-i-sverige-till-ar-2050/

PS! Om du inte är emot skogsbruk, får du gärna bevisa det när det gäller Änok!
/Niklas
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Grönskön Dina val kan skapa välfärd och bättre miljö! Miljöpåverkan 27

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.