FriPro För litet och för mycket information i skikten

Det är naturligt att orientera sig visuellt på en karta. Tyvärr är Fripro onödigt problematisk i detta avseende. Visserligen brukar vektorkartor sakna de typografiska möjligheter som rastrerade karor har men problemet är vidare än så.

Baskartan som ingår förefaller vara ett utsnitt av Garmins äldre World Map. Alla ortsnamn är stavade på engelska, vilket i en svensk regional karta tyder på avsevärd kulturäll insänsitivitü om man säger som så. Moreover så är vektoriseringen av landkonturer
erbarmlig. Många stora öar saknas och sjöar slås samman med andra närliggande vatten.

I det följande har baskartan laddats ned till iQue för att inte bildfilerna skulel bli för stora. Alla biler är tagna i det mest inzoomade skiket av baskartan (det finns bara två).

Så här ter sig Stockholm i FriPros baskarta.

orgbas_sthlm-vi.gif


Så här ter sig samma område i den baskarta som ingår i iQue (förskjuten bild). Som synes är bland annat Lidingö betydligt bättre återgivet (men inte Baggensfjärden, jmf nedan)

iquebas_uto-vi.gif


Här är Mälaren norr om Strängnäs. Ingen av de stora öarna fick komma med i originalkartan.

orgbas_strangnas-vi.gif



Här är samma område i iquekartan(zoomnivån saknar betydelse i detta fall).

iquebas_strangnas-vi.gif


Sörmlandsjöar med BAVEN i originalbaskartan:

orgbas_baven-vi.gif


Och i iQuekartan. Alla namn rätt skrivna och Lidsjön sitter inte ihop med Båven.

iquebas_baven-vi.gif


Här är området utanför Dalarö söder om Stockholm, ett av skärgårdens viktigast områden för friluftsliv. Först originalkartan, därefter iQuekartan (se även hur Lidingö vektoriserats).

orgbas_uto2-vi.gif



iquebas_uto-vi.gif



Eftersom iQuekartan förutom fler detaljer också har sgs alla namn skrivna med rätt prickar på svenska så är den kartan betydligt trevligare att ha som baskarta till FriPro Svealand. Vi ordnade därför ett utsnitt av iquekartan som täcker samma område av Sverige som originalkartan och försåg den med nödvändig information för att den ska kunna användas som baskarta även i Mapsource (nb. iquens baskarta är inte låst).

Utö är mitt testcase. Det gick att finna ön på den nya baskartan. Men när jag går ett steg längre ned och hamnar i översta skiktet av detaljkartan saknas all information om geografiska namn. Vägar och en del större orter finns angivna. Här är denna "vita karta" som den framträder i Mapsource (fönstret var litet, det hade kunnat göras mycket större och jag hade kunnat zooma in mer och fortfarande förbli i detta skikt):


utoorno-vi.png


Varför inga namn på öarna? Troligen på grund av att källdata inte kunnat användas med automatik för ändamålet. Det hade dock gått att lägga in namn manuellt. Ett problem kan ha varit att Garmin inte har ger möjlighet till kursiv text och man därför inte med arten av typsnitt kan särskilja namn på orter å ena sidan och geografiska punkter och områden å andra sidan. Därför kan vi inte finna Ornö eller Mysingen.

Medan orter är angivna med sökbara objekttyper är de geografiska namnen och en mängd andra generellt benämnda objekt som plantskola och golfbana angivna med symbolen för krater vilken ter sig som en anonym punkt i Mapsource och på GPS-skärmen. De kan sökas under "feature" i Mapsource Find men även den sökningen är problematisk. För att få det funna objektet att stanna kvar i bild måste jag lägga in en waypoint. Således kommer jag att få en drös med onödiga waypoints som bara behövdes tillfälligt.

Inte hjälper det heller att gå ned till skiktet under i detaljkartan (Level 1) för att söka viusuellt eftet namn. På grund av den stora trängseln mellan allt som ska visas av SANKMARK och SKOG och HUS försvinner öns namn i bruset - om det över huvud taget syns förrän man zoomat in långt in i lägsta skiktet (Level0). Öns namn borde naturligtvis prioritas med större typsnitt och fet stil (hellre det än SANKMARK!)

Detaljkartan Level1:

level1uto-vi.gif


"Utö" dyker upp först när man zoomat in så att man förlorat all överblick:

level2-vi.gif


Ska namnen på öar och sjöar gå att leta efter visuellt i Mapsource måste de läggas in i
Level 2 (den "vita kartan"). Nöjer jag mig däremot med att ha dem synliga i Level2 på iQue och i handhållna GPSen kan problemet lösas genom att namnen läggs in i ett transparant kartskikt som överlagras på detaljkartorna. Förhoppningsvis går det att begränsa visningen till bestämda zoomnivåer och skikt (levels). Då måste kartorna laddas in i gpsmottagarna med IMG2GPS (inkl. upplåsningskod) istället för med Mapsource men det spelar knappast någon större roll - förutom att man måste hålla reda på vilka kartfiler det är som ska tas med (det ser man genom att zooma in på baskartan med GPSmapedit. För inte har man väl någon nytta av denna vita karta (level2 i detaljkartan från iQue):

vit_uto-vi.gif


Sammanfattningsvis är Friluftskartan Pro en väl användbar produkt i den utsträckning som den stödjer sig på terrängkartans källdata. Ovanförliggande skikt illustrerar fullt tydligt hur påver amerikansk kartografi kan vara - och ändå marknadsföras. Låt hos hoppas att den nya programvara som Garmin utvecklat och som nu provas av europeiska kartmakare ska ge oss vektorkartor som fungerar som kartor bör göra i alla skikt. Uppenbarligen behövs intensiv feedback från användarna.

- Tyckte en fd vpl civilmilitär underrättelseofficer i brigadstab - fördelningsstab.

[Ändrat av jonasolof 2006-03-20 kl 18:45]
 
Naturligtvis bör Sportmanship se till att geografiska namn läggs in framför allt i områden där ortsnamn och karaktäristiska vägnät saknas som kan hjälpa betraktaren att orientera sig i den "vita kartan", dvs översta skiktet av detaljkartan.

Sker inte detta kan användarna använda en transparant karta som nämnts ovan. Denna kan visserligen bara utnyttjas på GPSmottagaren men det är också där som det är svårast att orientera sig och det är stökigt att söka på namn pga av alla knapptryckningar som krävs.

En sådan transparant karta kan täcka många detaljkartor eftersom den enbart innehåller lite text och punktobjekt. Det är t o m möjligt att det ginge att göra en enda fil som täcker hela Svealandskartan.

Detr finns många sätt att få in namnen på rätt plats. Både GPSmapedit och TTQV4 låter en redigera en karta ovanpå en importerad bild, t ex från en rasterkarta.

En annan variant är att lägga in namnen direkt i den till text (mp-format) omvandlade filen. Då kan man använda makron eller bara copy paste. Positionen ändras bara i slutsiffrorna för varje nytt namn så det borde gå rätt snabbt att på en annan karta söka upp namnet och bestämma en lämplig position för det och sedan föra in det i textfilen.

Eller kanske finns en namnlista med geografiska koordinater tillgänglig? Bör vara WGS84.

Eftersom en sådan karta inte behöver vara kopieringsskyddad kan alla som vill ta del av den och bidra med att lägga in namn i den mån de vill. Blir det bra kanske Sportmanship tackar och tar emot och lägger in namnen där de bör ligga i Level 2. Det får de väl gärna.

Ska namn i Level 2 eller en transparant karta vara sökbara?? Då får man t ex tre Sandhamn (orten, ön och ön i Level 2.) Bäst vore kanske om detta skikt innehöll en egen sökkategori.
[Ändrat av jonasolof 2006-03-21 kl 10:20]
 
Jonas

Eftersom ingen annan uttryckligen uttrycker det tydligt nog vill jag - säket å mångas vägnar - framföra ett stort tack, förenat med en beundran inför Din ambition och Din flit, för de djupgående insatser Du genomför för att sprida klarhet och och kunnande om Garmins kartprodukter i allmänhet och Fria Pro i synnerhet. Detta tack kan f.ö. utökas att gälla för alla de områden (såväl ämnesområden som geografiska sådana) som Du med till synes aldrig sinande ambitioner tar Dig an.

Lite klarare uttryckt: Jag uppskattar i hög grad Dina insatser, och anser att såväl jag som Garmin har stort utbyte av dem.

AndersLj
 
Jösses... här går man och nästan funderar på att skaffa sig en GPS nu när man kan få kartbilder i dem.
Tack för inblicken i skräpet. Jag får visst vänta några år till.

Jag tycker inte att Ique når upp till vettig nivå heller: Orno, Sältsjöbaden, Lidingo? Dålig noggrannhet i vektoriseringen är ju förståeligt, och dynamisk visning av olika textinformation i olika zoomnivåer är ju den digitala kartans stora svårighet, men att ändra stavningen på ortsnamn och slumpmässigt slänga ut prickar - det är ju bara amatörmässigt.
 
Jag får visst lägga in några bilder som visar hur bra det kan var också:) Topokartan på iQue är en höjdare -trots allt.

Om du väntar några dagar så finns iQuebaskartan rättad och kompletterad och i format lika originalet.

I detaljkartan kommer alla namn från Lantmäteriets källdata så där finns inget att pricka.

För ett så litet område som mellersta Sverige hade man förvisso kunnat använda en baskarta som mer troget återgav den lokala topografin och dessutom var försedd med fler namn. En sådan karta är också rätt lätt att fixa i efterhand. Det är bara att byta basemap.img i det bibliotek där programmet ligger.

Var och en som är van att läsa recensioner på kultursidorna vet att det intryck man får av verken blir förvridet genom påhoppen på detaljer. Det är beklagligt men svårt att undvika. Gäller även recension av kartor. För övrigt har väl rätt många köpt Nationalencyklopedin trors all kritik av detaljer. En topokarta innehåller hundratusentals enskilda informationer. Att en del kan kritiseras betyder inte att huvudmassan är kass.

I och med Garmins kommande programvara för framställning av topokartor så torde kartmakandet kunna ske mer självständigt i varje land. Då finns det också ökat utrymme för feedback mellan producent och användare. Jag hoppas jag gett exempel på användargranskning så att Sportmanship vet att konsumenterna reagerar. Bäst vore det naturligtvis med kommunikation åt båda hållen som fallet väl hade varit om kundkretsen var professionell.

Nämnas kan att jag inte erfarit någon som helst reaktion från producenten, vet inte ens om de tagit del av skriverierna. De kanske inte läser sånt som Kvällsposten och Utsidan. Men tack Anders för uppskattningen.

[Ändrat av jonasolof 2006-03-21 kl 13:41]
 
Instämmer i det tidigare tacket!
Och jag instämmer också i reflektionen om att kritiken av detaljer ger ett överdrivet negativt intryck.

Även om det känns helt onödigt med stavfel, måste jag säga att de olika anmärkningarna inte känns som någon större sak när man laddat in kartan i sin GPS.

Det beror på två saker:

Dels är det ju så att en skärm som en handburen gps (60CS) har är så liten att det blir en helt annan sak att titta på denna, med dess dynamiska egenskaper etc. vid zoomning osv. Mer irriterande/begränsande är faktiskt apparatens svarstider när man panorerar och zoomar.

Dels måste man ju ta hela konceptet för vad det är. Det har sina begränsningar, men helt klart är det helt otroligt att jag kan proppa in så mycket kartunderlag som det trots allt handlar om och sedan ha tillgång till det ute i skogen. GPS:en har ju dessutom onekligen några egenskaper som papperskartorna saknar...

Jag tycker det är fantastiskt att Jonas jobbar så mycket med detta och ser fram emot all hjälp jag kan få av honom (utan att han fakturerar!). Sportmansship har en hel del att ta till sig av arbetet, men som sagt även om de som gjort de korkade felen ska ha kritik för detta tycker jag inte produkten i sin helhet är så dålig som översättningar osv indikerar.
 
Tack igen.

Det finns få uppenbart korkade fel. Däremot kan det finnas lösningar som för mig förefaller olämpliga men vilka tagits av hänsyn till förhållanden som jag inte känner till. Det kan vara hur kartan ter sig på en monokrom skärm, rädsla för att missförstånd skulle kunna uppstå osv. Det är i dessa fall som det vore bra med en öppen diskussion med producenten. I sin strävan att göra produkten övertydlig riskerar de att suboptimera användbarheten för stora grupper erfarna användare. Ett exempel från den i övrigt utmärkta franska kartan är att varenda större högspänningsstolpe satts ut med label, trots att labels i övrigt knappast alls förekommer. Det kan vara för skärmflygare, autogyros etc men de som sysslar med sådant har redan hört av sig och tycker att informationen är överflödig på kartan.

I någon mån verkar det också som om en del beslut fattats av personer vilka fått uppgifter att lösa som överstigit den tillgängliga kompetensnivån.

Det dröjer till sommaren innan jag kan komma ut i den svenska terrängen. Det vore kul med mer feedback från användare som prövar kartan i busken. Det kan komplettera den sammanfattande genomgång som jag hoppas få tid att skriva så småningom. En sådan bör ju inte bara vara en skrivbordsprodukt:)



[Ändrat av jonasolof 2006-03-21 kl 16:11]
 
Ingen brist i sökfunktionen

I det inledande inlägget står:

"De kan sökas under "feature" i Mapsource Find men även den sökningen är problematisk. För att få det funna objektet att stanna kvar i bild måste jag lägga in en waypoint. Således kommer jag att få en drös med onödiga waypoints som bara behövdes tillfälligt."

Den här kommentaren är felaktig. Det behövs ingen waypoint, det räcker med att man klickar på OK så stannar bilden med det sökta namnet/objektet kvar på skärmen. Och det går att zomma ut ända ut i vita kartan och fortfarande se namnet, så det är ingen konst att hitta Mysingen och Utö via sökfunktionen.

Den vita kartan (level2) borde ändå försetts med namn. Eller så borde vi fått en rimlig förklaring till varför den inte skulle ha det.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Ibasto typa om Garmin FriPro v2 Navigering 3
niklaz Överlapp FriPro och City Navigator Navigering 6
rascar Garmin vs Magellan / FriPro vs Topo+ Navigering 2
bengibollen Nya .typ-filer till fripro Navigering 235
trebh FriPro+OziExplorer Navigering 1
errbe FriPro i PocketPc? Navigering 11
GISMO Fripro Custom Types Navigering 48
jonasolof Fastighetskartans stigar som tillägg till Fripro Navigering 12
Homann Känna på 60csx + FriPro i Göteborg? Navigering 12
wicke02 Installera FriPro Navigering 29
wisher baskarta +fripro +60csx Navigering 9
wicke02 FriPro upplåsningskod Navigering 5
jonasolof Namn på öar och sjöar i FriPro med transparant karta Navigering 27
jonasolof Är FriPro avsedd att användas för flygnavigering? Navigering 2
jonasolof Ang HUS, GÅRD, VÄNDPLAN och VÄGBOM i FriPro Navigering 0
jonasolof Svårt se namn på öar i FriPro Navigering 15
jonasolof Fjällkartan i FriPro Navigering 2
jonasolof Vilka punktobjekt återges med samma symbol i FriPro? Navigering 0
jonasolof FriPro: Vattenyta med Diffus Strandlinje Navigering 10
HN 60c med för litet minne ? Navigering 6
Store Mycket nöjd med HTC P3300 Navigering 2
fson Trögt med mycket kartdata i 60 CSx? Navigering 6
jonasolof iQue mycket bättre än Nüvi för att leta POI på kartan Navigering 34
graylingfisher Hur mycket kartmaterial rymmer jag i Quest2 Navigering 2
hansthomas Hur mycket minne behövs? Navigering 8
yoggi2k Hur mycket info från GPS? Navigering 4
Sportbil Hur mycket Metroguide ryms i en eTrex Legend? Navigering 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.