Hitta tappad androidmobil, med GPSprecision?

Hej!
Under en tur till häst längs stig i skogen gled en android-mobil ur en ficka och försvann i vegetationen. Har gått sträckan senare samma dag men mobilen har troligen studsat ut vid sidan av stigen, in i högt gräs eller buskage. Det är polisanmält och spärrat osv.
Kollade på tjänsten www.android.com/find och då får vi en väldigt ungefärlig position, en cirkel på några kilometer (typ en mobilmasts täckningsområde) men inte bättre. Även nu när batteriet troglien är slut i mobilen visar google en cirkel med senast kända position men det känns som det är grov-position med mobilnätets cell-precission.
Vänner med äppel-telefoner visade hur noggrant den kunde positionera sina uppkopplade prylar, det var sannolikt med GPS-precison, dvs på några metrar när.
Finns motsvarande tjänst hos google android?
Om det inte finns i operativsystemet, finns det som någon bra app?
Dvs jag fjärranropar mobilen från en websida (efter inlogg) och får svar med en väldigt exakt GPS-position. (Kanske finns någon "var är barnen nu egentligen" app?)
Snapchat har ju en liknande funktion för att visa position (om man själv väljer att tillåta det) men den förlorade mobilen hade inte snapchat installerat.

Tacksam för tips, för framtida bruk!

Att byta till Apple/IoS pga detta är inte ett alternativ.

/Patrik

PS Om admin tycker detta är OT så får ni ta bort, det är ju lite omvänd navigering - hitta det som brukar vara navigationshjälpmedlet :) DS
 
Jag har inte använd den i skarp sökning, men ja har läst om detta på en annan forum (på tyska).

Kolla: Google Find My Device
Behövs inloggning på din Google-Account, samma som du använder i Play-Store.

Funkar fint för mig här hemma, det sägs vara 37m exakt

Lycka till
Henning

Såg just nu att det var samma tjänst som du länkade till. Resultatet beror väl på om GPS-funktionen på mobilen är påslagen eller inte. Är ju samma om man vill kolla positionen på en karttjänst i mobilen...
 
Senast ändrad:
Hennig_K: Är du uppkopplad mot hemma-wifi när du positionerar och det är det som ger dig den goda precissionen eller är det positionerat via bara mobilnät, ev i kombination med GPS?

Jag ska prova nä rjag har mer tid att positionera via mobilnät med GPS på resp av och jämföra med hemmawifi. Med hemma-wifi får jag också en väldigt exakt position.

/Patrik
 
Hej Patrik
Ja jag var väl uppkopplad med hemma-wifi igår...
Men nu har jag provat mig fram för att se det själv. ;)
Ingen skillnad om wifi eller data genom mobilnät men en av denna behövs, funkar inte om man har ingen wifi och mobil-data är avstängd.
GPS måste vara på, annars får jag en meddelande att den är online men kan inte blir lokaliserad.

Henning
 
Att mobildata (alterntivt wifi) måste vara på tycker jag är självklart för att gogole ska kunna fråga mobilen var den är.
Att GPS måste vara påslaget tyder ju på att den används och då borde ju den mer exakta positionen användas. Dumt nu när den tappade mobilens batteri är slut, att vi inte dår en exakt "sista kända position", utan bara ett "halvstort senast kända område".
Det låter iofs rimilgt att det är mobilens GPS som används, att google skulle ha tillgång till alla mobilnäts cellkarta är nog inte helt rimligt.

Rackarns att vi inte sökte via tjänsten medan mobilen hade batteri kvar :-(

/Patrik
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...