Åndalsnes-Eikesdalen-Sunndalsöra?

Någon varit där? Är det bra? Planerna för årets topptursvecka är i full gång. Har bara sett ett par toppbeskrivningar över området. Någon som vet mer eller har tips på läsvärt över platsen?
/Jörgen

(förra året blev det Sunnmöre, suveränt, rekomenderas, kanske blir det igen, men det är ju alltid kul att uppleva nya platser.)
 
Tackar!

De två första länkarna har jag sett tidigare, men den tredje var ny.
Ingen som varit där personligen? Funderar på om sunndalsöra kan vara ett alternativ för boende, men jag vet inte hur bra turmöjligheterna är just i det närområdet. Åndalsnes och eikesdalen verkar vara bra ur tursynpunkt.

(Sunndalsöra är jag lite osäker över, men skulle vara attraktivt ur resesynpunkt för några av vännerna.Tycks dock inte vara ngn vanlig utgångspunkt för välbeskrivna turer)

??
Jörgen
 
Har varit på klättersemester i Sunndalsöra många gånger, men inte gjort lika många toppturer. Några toppar har jag dock bestigit. Det är t ex fint om man tar sig till Innerdalen, som ligger någon mil från Sunndalsöra. Hovsnebba, som i stort sett ligger mitt i byn, är också en majestätisk tur. I övrigt finns det obegränsat med fjäll i dalen, så det är bara att köpa en fjällkarta och botanisera. Vandrarhemmet i Traedal verkar vara vinteröppet.

/Fredrik
 
När man snackade med "locals" i Oppdal så rekommenderade de att man skulle åka till Sundalsöra om man ville göra toppturer.
 
Snöläget?

Citat från en bekant vars föräldrar bor i Ålesund "Men hos familien min på Sunnmøre er det knapt noe snø, uvanlig" så det kan vara läge att kolla upp snöläget runt Sundalsöra innan planerna spikas. (Fast dina belag verkar ju fått sina repor redan under Gaustatoppturen som man kunde läsa om här i ett annat forum ;) )
 
Var på klättertur i Sunndalsöra för en vecka sedan. Nere i byn, som ligger på havsnivå, var det då 1-2 dm snö. På högre höjder blir det dock snabbt väsentligt mycket mer snö. Under de tre dagar vi klättrade, så dumpade det t ex 70-80 cm runt topparna i Litldal, och där fanns även gott om gammal snö. Så, du kan nog räkna med ett det finns mycket god tillgång på snö i fjällen kring Sunndalen. Ett sällsynt dramatiskt fjällområde för övrigt.
 
Ah... vilka underbara rapporter!! :) Härligt! Det är nästan så man drägglar ner tangentbordet i pur upphetsning! Ju mer info jag får, ju skojsigare verkar området!

Vad gäller snötillgången tycker jag det verkar på lokala rapporter som att det från sunnmöre till sunndalsöra fallit under medelmängd under 800möh, men ganska normalt, möjligen rent av en bit över medelmängd, över denna nivå. Kollar man snökartor över norge fr jotunheimen upp mot trondheim så tycker jag rent allmänt att den tolkningen verkar stämma in. Någon som gör en annan analys?
/Jörgen
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.