Amerikanskt eller svenskt familjetält

Hej!

Jag skulle behöva hjälp om val av familjetält då vi har fått vårt första barn mycket nyligen och har vuxit ur det jag har. Jag har gjort en relativt stor undersökning av utbudet av 4p tält, vad som finns att köpa och så har jag hittat några gamla trådar på forum. Jag känner mig fortfarande rätt osäker över vad jag kommer uppskatta i praktiken/längden. Är i behov av input från er som har gjort detta tidigare så jag provar min tur här på Utsidan!:)

De två tält som jag har fastnat för är HB Kaitum 4(ej gt) och Big Agnes copper spur ul4. Hur ser ni på valt mellan dessa? Det är rätt olika tält. Idag har jag ett HB Anjan 3 vilken jag har varit mycket nöjd med, men jag skulle inte tälta mer än två i det. Två ingångar är något som jag önskar på det nya tältet (tror jag iaf)
  • Hilleberg Kailum 4
  • Big Agnes copper spur ul4
Jag hoppas att vi kan komma ut på korta vandringar till sommaren även om hon kommer vara väldigt liten då. Vår ambitionsnivå till en början är att gå någon km från bilen, övernatta och går tillbaka dagen efter. På sikt hoppas jag att vi kan ta längre turer och även i fjällen när hon är tillräckligt stor.

Vad för familjetält använder ni eller har ni några andra bra tips?
 
Senast ändrad:
Vet inte hur kaitum just fungerar men en stor fördel jag uppskattar som Hilelbergstält brukar ha, är att man kan slå upp dem med inner och yttertälten sammankopplade - då blir innertältet mindre blött jämfört med ett tält där man måste slå upp innertältet först. Dagen det ösregnar gör det lite skillnad. Mitt egna tält från mountain hardwear (nightview) har inte denna finess och regniga dagar saknar jag det. Soliga/molniga dagar spelar det ingen roll.
Skulle jag köpa tält idag skulle jag välja ett sammankopplat. Då jag ibland vill tälta på hårt underlag vill jag också ha ett självstagande (det är mitt tält idag).
Om ni går kort sträcka, är inte lite extra vikt för en stor absid värt några gram? Att sitta och leka och laga mat i? Cykeltältar man framöver rymmer väl GTabsid även cyklarna?

Men detta är bara allmäna kommentarer, har ingen egen erfarenhet av något av dina förslag.

/Patrik
 
Jag delar inte Patriks åsikt fullt ut. Invändningen är riktig men jag anser inte att det är några större problem att först sätta upp yttertältet och sedan haka på innertältet. Det tar ett par minuter extra och det är inte ofta det regnar så mycket att man behöver använda den möjligheten. Speciellt enkelt blir det om man har ett "footprint" som är skräddarsytt med fästen för tältstängerna.
 
Det låter som att trådskaparen kommer att göra kortare turer och kommer troligen att välja dagar då vädret är bra, då spelar det ingen roll om innertältet sätts upp först eller tillsammans med yttertältet.
 
problemet är väl med de tält där yttertältet sätts på sist?
Mitt Nallo2 har varit med snart 30 år och nästan alltid har det satts upp hopkopplat men möjligheten att sätta upp utan innertält för att sedan hänga in innertältet (och möjligheten att ta ner det separat) har underlättat i vissa lägen.
 
Jag delar inte Patriks åsikt fullt ut. Invändningen är riktig men jag anser inte att det är några större problem att först sätta upp yttertältet och sedan haka på innertältet. Det tar ett par minuter extra och det är inte ofta det regnar så mycket att man behöver använda den möjligheten. Speciellt enkelt blir det om man har ett "footprint" som är skräddarsytt med fästen för tältstängerna.

Helt rätt (både Fjällkjell och Larssky) att ett tält där man kan sätta upp yttertältet först också fungerar ok en regnig dag men mitt tält kräver att man sätter upp innertältet först och sedan adderar yttertältet och det är en dålig kosntruktion för regniga dagar.
Sammakopplat ellet yttertält först = OK
Innertält först: inte bra i regn!
Jag kallar "footprint" för tältunderlag.
/Patrik
 
Det verkar gå att sätta upp Big Agnes med bara yttertältet först om du har ett footprint. Big Agnestältet är högre och lättare och förmodligen känns det luftigare och lättare att utnyttja hela innertältets yta. För kalfjällsbruk är HB rejälare. Dessutom är absiderna förmodligen lite rymligare i HB-tältet.

Jag skulle i dina kläder förmodligen välja Big Agnes för din användning.

Thure
 
Alla är vi olika. Jag skulle utan tvekan valt HB Kaitum med den beskrivna användningen.

Kaitum är i mitt tycke rejälare. Det kommer att fungera även på kalfjället i framtiden. Ska du bara gå korta distanser i början spelar vikten mindre roll. När du sedan vill gå på längre fjällvandringar så fungerar Kaitum bättre.

Jag använder mest ett Nallo 2 och ett Kaitum 3 GT. Vill du betala vad ett HB kostar så brukar det löna sig i längden. Big Agnes är billigare och lättare -- men det verkar inte vara viktiga kriterier för TS.
 
Som sagts i tidigare inlägg - en GT-absid är riktigt fint att ha, om inte tyngden är avgörande. Och med GT-absid är ett 3p-tält helt klart till fyllest för 2 vuxna och ett barn.
 
Jag delar inte Patriks åsikt fullt ut. Invändningen är riktig men jag anser inte att det är några större problem att först sätta upp yttertältet och sedan haka på innertältet.

Det beror ju på konstruktion. Visst, om yttertältet har kanaler etc för bågarna så, men de tält jag haft där man sätter upp innertältet först så har bågarna varit beroende av hakar som sitter på innertältet.

Det går att sätta upp yttertältet först (jag har provat, en gång) om man spänner ut hörnen och sen kryper in med bågarna och försöker "ställa" dem upp, men det är inte lätt när bågarna lägger sig ner för att de inte sitter fast i nåt.

Efter mitt försök konstaterade jag att det är bättre att lära sig bli snabb på att sätta upp tältet.
 
Tack för alla tips och råd!:)

Hmm detta var inte ett lätt val! :unsure:

Gillar verkligen Hilleberg och dess kvalitet. Får lite habegär av HB vilket jag inte får av Big Agnes. Jag vet inte om det är helt logiskt efter mina behov. Jag vet inte om det är klokt att försöka framtidssäkra allt för mycket heller. Å andra sidan så skulle jag kunna vintertälta med ett Kaitum om jag skulle få det intresset.

Har ni någon erfarenhet av kvalitet på materialet i copper spur? Hur länge kan man förvänta sig det håller jämfört med HB?

Priset är inte helt avgörande men det kommer vara svårt att motivera ett Hillberg senare om jag köper ett Copper spur nu. Då kanske det blir ett enklare tält för fjällen eller att hyra ett HB.

Att jag inte kollar på ett GT är att det blir svårare att hitta tältplatser och till en början så kommer jag mest att vandra med en övernattning på Sörmlandsleden med bra väder. Jag saknar inte gt på mitt Anjan, men jag brukar också ställa in om det är för dålig prognos. 😞 Jag är även lite skeptisk till att köpa ett Kaitum 3 då det är för liten skillnad mot mitt Anjan 3.
 
Det beror ju på konstruktion. Visst, om yttertältet har kanaler etc för bågarna så, men de tält jag haft där man sätter upp innertältet först så har bågarna varit beroende av hakar som sitter på innertältet.

Det går att sätta upp yttertältet först (jag har provat, en gång) om man spänner ut hörnen och sen kryper in med bågarna och försöker "ställa" dem upp, men det är inte lätt när bågarna lägger sig ner för att de inte sitter fast i nåt.

Efter mitt försök konstaterade jag att det är bättre att lära sig bli snabb på att sätta upp tältet.
Det beror naturligtvis på konstruktion av bågarna. I mitt Big Agnes är dom korsade och tältet blir alltså fristående förutom absiderna. Det går oftast bra att trycka ner bågarna i marken så jag klarar mig utan "foot print" (om det inte blåser kraftigt) de få minuter som behövs innan innertältet är på plats och säkrar bågarna.
Det bästa är givetvis att sätta upp tältet snabbt om det regnar måttligt. Litet regn innan yttertältet är på plats spelar inte så stor roll.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Michael Jönsson Tips - Amerikanskt 2-mannatält i NYC. Bo och sova 2
Apelsinjos Durston eller MSR eller annat... välja tält till fjälltur Bo och sova 6
Wolfred Nordisk telemark 2 LW: Köpa ny tältstång eller behålla den gamla? Bo och sova 7
dibblah Tunneltält, öppningen mot eller från vinden - Ny Hillebergfilm Bo och sova 38
Joones Marmot Helium eller Sea to summit Trek II Bo och sova 4
Kaffekopp Sovsäckslakan - Silke eller ull? eller annat? Bo och sova 13
komfortPerZonen Kudden på plats - eller? Bo och sova 10
komfortPerZonen Asymmetrisk eller 'vanlig' hängmatta för bästa komfort och modularitet? Bo och sova 5
Askel Synpunkter på HB Helags 3 eller Helsport Reinsfjell 3 Superlight Bo och sova 11
Guldhönan Finns prisvärt 4-mannatält eller är det HB/FR som gäller? Bo och sova 13
Aset Tälta med hund - Tarptent Stratospire 2 eller alternativ? Bo och sova 7
DoktorGlas Tips om billig underquilt - eller har jag gjort bort mig nu igen? Bo och sova 7
Glimmerstigen Fråga ang. tält MSR eller annat alternativ Bo och sova 15
Ooscar Byta till varmare sovsäck eller förstärka med quilt? Bo och sova 8
Vagabond78 Erfarenheter av Big agnes copper spur HV UL2 eller MSR hubba hubba NX2? Bo och sova 8
Larsn1d Jack wolfskin Gossamer II eller bergans Hardangervidda Bo och sova 3
carfly Prisvärd sovsäck för +10 grader? Finns dun, eller bara syntet? Bo och sova 17
Tobias.H Enväggstält - hiss eller diss? Bo och sova 29
Joakim.e Nytt fjälltält, Kaitum 3, Dome 3 eller annat? Bo och sova 12
foos Hilleberg Allak 2 eller Allak 3 för två personer? Bo och sova 7
AyatollaFatemi I valet och kvalet - Anaris eller Tarp? Bo och sova 17
Kråkesson Kan sovsäcken återhämta sig eller är den förstörd? Bo och sova 20
Freddan122 Hjälp med tält 2-manna jack wolfskin eller Msr elexir 2 eller något annat? Bo och sova 0
langben Bekvämt tvåmannatält även ok för ensamvandring? Niak eller Rogen? Bo och sova 13
Silkofskin Marmot Angel fire eller Teton? Sovsäck för damer Bo och sova 8
bientai Nordisk Telemark ULW 2 eller Hilleberg Enan Bo och sova 2
Silver Fang Kupol eller tunnel tält? Bo och sova 50
coffeegeek Urberg tält eller något annat? Bo och sova 33
fsundin Isolerande luftmadrass eller luftmadrass + underlag? Bo och sova 6
fitur Topquilt till hammock - Svenska eller närliggande återförsäljare Bo och sova 0
JonathanWW Tre- eller fyrmanstält till familj på fyra? Bo och sova 12
Nosse Tält eller hängmatta (tarp)? För och nackdelar, tack! Bo och sova 11
Samhervi Snugpak travelpak traveller 1 eller 2 Bo och sova 4
Makker Staika eller Allak? Bo och sova 7
Nyburgaren "Wearable" sovsäckar med ärmar och ben. Något för den rastlöse eller bara dumt? Bo och sova 7
Vandrare Köpa neoair. Xtherm eller Xlite. Bo och sova 9
Ulli85 Kaitum 4 med eller utan GT? Eller Kaitum 3 GT? Bo och sova 6
EkanPonti HILLEBERG med eller utan GT (större eller mindre absid) Bo och sova 12
Johan123 Enkelt självstagande en- eller tvåmanstält Bo och sova 13
macgunde Kåta eller bastutält för vildmarksbastu? Bo och sova 19
adamstrom Hjälp med tältköp, Hilleberg Anjan eller Hiieberg Nallo?? Bo och sova 9
brigas Hilleberg påsar; slump eller uträknat? Bo och sova 0
trulleman Anjan 2 GT(2016) eller Exped Cetus 2 Bo och sova 1
Vintervilan Carinthia Eagle eller Tropen? Bo och sova 15
Nordisen HB Anjan 2 GT eller Helsport Superlight Camp 2 Bo och sova 9
Snowtigher hängmatta med eller utan myggnät Bo och sova 14
meto MSR Elixir 1, Helm 1 eller Exped Carina II? Bo och sova 8
robato Bergan eller Arctic Alpine Bo och sova 0
95239 Hilleberg eller Fjällräven? Bo och sova 15
kötte Helsport Reinsfjell 2 pro behålla eller annat alternativ? Bo och sova 22

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...