Åk inte offpist på fel ställe

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trail Run för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Nåt att skylla på?

De har upptäckt lavinrisken, skyltat upp och hade antagligen sprängt nån dag senare (de kan inte gärna spränga när det är folk i backarna). Vad kunde de gjort mer?
 
se till att spränga och hålla rent, om det är regäl lavinfara så får man spärra av, stäng liftar mm.
De ställen i alperna som är hårt drabbade ser till att spränga på en gång, i Verbier spränger de var 4 timma under snöfall - föredömmligt.
Inte för att föringa den dömdes skuld, tycker att han har en hel del att svara för. Det måste dock vara så att det är upp till både den som åker och till anläggningen att se till så att riskerna minimeras.
- anders
 
nermander; sa:
De som dog i fallet som Aftonbladet-artikeln handlade om åkte ju inte off-pist?

Men det är väl det som är problemet, off-pist-åkarna tror att det bara är sitt eget liv de riskerar?

Riktigt, det finns även innom skidområden, hang där risken för från åkare utlösta laviner inte kan uteslutas. Det är inte heller säkert att dessa utlöses av sprängning.

Avspärrningar måste respekteras. Om däremot avspärrningen ses som ett slentrianmässigt försök att tvinga åkare att hålla sig preparerat område är risken stor att de bryts och att andras liv rikerars.

Det finns i alpländerna en stor önskan att öka straffansvaret för den som orsakar olyckorna. Men man kan inte heller bortse från önskan för många att åka opreparerat.

Att åka i opreparerad terräng medför ibland också att naturlivet störs i de kvarvarande andningshålen för vissa djur.

Kan man underlätta för offpiståkarna så att de åker på platser som är förhållandevis säkra och som inte stör kvarvarande djurliv är säkert mycket vunnet.
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips