Dyrt å korsa gränsen på fel ställe i Norge

Den klarade inte ens 2-300 000 tyska ockupationstrupper av att ha koll på under '40-'45 --- och de hade det liiite enklare eftersom de sköt först och frågade sedan. Trots det läckte gränsen som ett såll hela kriget igenom.
Den Finsk-Sovjetiska gränsen har varit lättbevakad genom alla årtiondena, den höll politrukerna rensad redan på den sovjetiska sidan. Hur det är nu under Putin vet jag inte, han verkar ha svårigheter att hålla reda på var internationellt fastställda gränser går...

[Och på den svenska sidan var vi utpräglat pragmatiskt neutrala - med amerikanska underrättelsebaser (Sepals) i fjällvärlden, en amerikansk flygbas (Colonel Balchen) på Kallax (och mängder med 4-motoriga bombare, komplett med amerikanska personalen, på F1 i Västerås), en stor tysk försörjningsbas i Luleå hamn, tyska Division Engelbrecht (för att inte tala om alla permittenttåg) på järnvägen, en brittisk radarstation på södra Öland, den finska underättelsetjänsten till viss del utbaserad (Stella Polaris) till mellansverige, tiotusentals norska infanterister (Polititroppene under Revolver-Harry) under utbildning och övning i halva landet, tusentals danska dito i södra landshalvan. Etc etc. Sovjeterna var de enda som inte fanns sverigebaserade - men de var de enda som fullt medvetet bombade svenska mål istället... Neutralitet är en bra idé - på papperet...]
Vilken historielektion! Du fick med mycket info där. Jag har precis läst en bok om de norska polistrupperna.
 
Den finsk-ryska gränsen har släppt igenom några avhoppare genom åren. Så helt tät har den inte varit.
Den norsk-svenska gränsen har jag passerat flera gånger utan att visa pass eller körkort. Den finsk-svenska ibland flera gånger per år (morsan bor i Finland). Jag har ibland blivit tillfrågad om jag är finsk, vid passage genom tullen.
Ett svar att, nej jag är svensk har räckt bra. Har inte behövt visa vare sig körkort eller pass.
Har inte rest under pandemin.
/John
 
Sedan den nordiska passunionen bildades några år efter andra världskriget har det varit enkelt för nordiska medborgare att helt fritt passera landsgränserna - utan krav på pass eller dyligt. Ett vanligt körkort eller idkort har räckt fuller väl, precis som det gör i hemlandet...

Meeen, det höll på att tjorva till sig när Sverige, Danmark och Finland skulle gå med i Schengensamarbetet om fri rörlighet inom "Schengenområdet" - bland annat Frankrike var mycket negativa till att bara helt enkelt införa Nordiska passunionen som en del av Schengenprotokollet, de ville inte att medborgare i icke-EUländer skulle kunna resa fritt inom Schengenområdet dvs Frankrike. Häpp... Houston, we've got a Problem...

Åtminstone tills några historiekunniga diplomater/politiker påpekade för de obstinata att Svensk-Norska gränsen skulle kosta EU en megaförmögenhet att hålla stängd. Det hade ju inte ens de ockupperande tyska trupperna under andra världskriget klarat av, och fransoserna hade ju egen erfarenhet av hur ockuppationstrupperna agerade... Resultatet blev att det skapades ett associationsprotokoll som släppte in icke-EU-länderna Norge, Färöarna och Island i Schengensamarbetet. Alla berörda insåg att det var MYCKET billigare och även effektivare att övervaka havet kring (och hamnar + flygplatser i) Norge, Island och Färöarna än att försöka hålla 150+ (?) mil svensk-norsk glesbefolkad skogs- och fjällgräns tillräckligt stängd. Så den nordiska passfriheten överlevde...
/Odd
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.