Utlandsägd vindkraft i Sverige, rätt eller fel?

Hur elmarknaden funkar är lite av ett mysterium. Men, jag trodde att alla som producerar el matar in detta i Svenska Kraftnät, och sen får betalt. Priset sätts varje kvart eller så, beroende på hur stor konsumtionen & export/import av el är. Ett gemensamt elnät för Skandinavien och N europa.

Då fattar jag inte om det är möjligt att sälja el från vissa vindkraftverk / bolag till vissa andra konsumenter ? Allt är väl gemensamt hopkopplat. Då spelar det ingen roll vem som äger, bara dom inte stänger av...
 
Vind och solkraft kräver för nätinstallation motkraft av samma storlek. Dvs det blir dubbelt så kostsamt som bara säker baskraft. Produktionsspriset för havs-
baserad VK var 3x KK produserad elkraft. VK lever 10-20 år KKV lever minst 60 år. Envar får givetvis göra sina val. Men envar borde få betala för vad man väljer.
 
Senast ändrad:
Benji: Ja, och frågan skulle kunna vidgas till om vi ska låta andra länder bygga vattenkraft, kärnkraft och solkraft i Sverige (eller bryta mineraler). Jag har velat diskutera dessa saker men avstått i den här tråden för att hålla mig till ämnet vilket jag tycker är viktigt. Ser gärna nya trådar om dessa frågor som berör vår natur och har ett berättigande på det här forumet.
 
Ett praktexempel är annars oljekraftverket i Karlshamn som ingår i svenska effektreserven till del (kan avropas med ganska kort förvarnig då det är riktig elbrist - inte bara dyr el utan verklig brist). Men övrig del av verket kan användas för elproduktion till marknaden. Det ägs nu av tyska staten, så när det producerar för marknaden (ej effektreserven) så får Tyskland elen och Blekinge utsläppen. Lite orättvist kan jag tycka men eligt europisk marknadsekonomi av idag.
Får se om tyska staten låt sverige upphandla effektreserv igen där när avtalet går ut.

/Patrik
 
Tango: Jag uppskattar verkligen ditt och andras inlägg om liknande frågor inom energisektorn och håller med er om att mycket har blivit fel. Vill passa på att förklara att min avsaknad av svar endast beror på att jag vill föregå med gott exempel och hålla mig till ämnet i tråden. (Känner mig lite oartig om jag inte får förklara det.)

Jag tycker fler trådar om dessa frågor är på sin plats. Ni får gärna diskutera här vilka trådar som ni skulle vilja se och hur de ska utformas. Sedan kan ni eller jag starta dem.
 
Tango: Jag uppskattar verkligen ditt och andras inlägg om liknande frågor inom energisektorn och håller med er om att mycket har blivit fel. Vill passa på att förklara att min avsaknad av svar endast beror på att jag vill föregå med gott exempel och hålla mig till ämnet i tråden. (Känner mig lite oartig om jag inte får förklara det.)

Jag tycker fler trådar om dessa frågor är på sin plats. Ni får gärna diskutera här vilka trådar som ni skulle vilja se och hur de ska utformas. Sedan kan ni eller jag starta dem.

Ber om ursäkt om glidningen var för stor i mitt inlägg men jag tyckte att det föll inom "energiproduktion med utländskt ägande i Sveirge där nackdelanra hamnar i Sverige". Det som skiljde var energikällan i mitt exempel och vind i din rubrik och det var för mej sanlikt men vill du hålla tråden snävt till vindkraft så åter till vindkraftsilägg i dennan tråd - helt ok med mej.

/Patrik
 
Tango m.fl: Ni får gärna fortsätta här med små stickspår som hör till ämnet. Jag som trådskapare bör dock hålla mig till ämnet. Eftersom jag har mycket att skriva om era intressanta ämnen skulle det snart bli för stor glidning i tråden om jag hakade på. Fundera gärna på hur vi kan utforma en/flera trådar om angränsande frågor.
 
Tango: Jag uppskattar verkligen ditt och andras inlägg om liknande frågor inom energisektorn och håller med er om att mycket har blivit fel. Vill passa på att förklara att min avsaknad av svar endast beror på att jag vill föregå med gott exempel och hålla mig till ämnet i tråden. (Känner mig lite oartig om jag inte får förklara det.)

Jag tycker fler trådar om dessa frågor är på sin plats. Ni får gärna diskutera här vilka trådar som ni skulle vilja se och hur de ska utformas. Sedan kan ni eller jag starta dem.
Då skulle du inte startat en diskussionstråd utan en omröstning med kryssalternativen Ja och Nej.
 
Utlänskt ägande är väldigt vanligt i Sverige idag, Volvo är kinseiskt, varumärken som Marabou och Gevalia är amerikanska t ex.
När det gäller elproduktionen ägs stora delar av vår kärnkraftsproduktion av tyska Uniper o finska Fortum, förutom svenska Vattenfall. Vindkraften är mer splittrad med flera mindre bolag, men Kina är största enskilda utländska ägarlandet med 6,7 %.

Några länkar:
Vindkraft ägande: https://www.svt.se/nyheter/inrikes/vindkraften-allt-storre-utlandskt-agande
Vindkraft placering: https://www.energimyndigheten.se/fornybart/vindkraft/vindlov/vindbrukskollen/

Är inte helt förtjust i allt utländskt ägande men misstänker att det tyvärr är en del av globaliseringen. Vi har ju också många bolag verksamma i andra länder.

Det jag absolut tycker är att människorna runt vindkraften borde få ta del av vinsterna..

/ Ulf

Väl skrivet Ulf, du träffar mitt i prick !
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.