Utlandsägd vindkraft i Sverige, rätt eller fel?

Svenska Vattenfall har verksamhet i bla Nederländerna, Finland, Tyskland, UK och Danmark. De är delaktiga i den stora vindkraftparken på Dogger bank (OT: det finns en intressant historia om Dogger land som blivit ordentligt kartlagd pga vindkraftbygget).

Jag tror att staten pga detta inte kan hindra utländska aktörer bygga anläggningar i Sverige. Sverige sägs varit först ut i europa att avreglera elmarknaden och varit drivande i skapandet av elbörser.

Jag håller med om att staten borde vara den som styr skutan. Energi är kanske den viktigaste byggstenen i vårt moderna samhälle.
 
Kapitalismen är internationell. Det spelar mindre roll i vilket land det bolag som äger det ena eller andra har sitt säte än om ägandet är offentligt eller privat.
Ja visst är det sant men om bolaget har sitt "huvudkontor" i Sverige så beskattas vinsten här.

Det står säkert klart för de flesta av oss att sedan staten (oavsett vem som suttit vid makten) började göra sig av med (eller bolagisera ägandet) av all infrastruktur och våra naturtillgångar så har vi helt tappat kontrollen över hur grundläggande samhällsfunktioner skall hållas på en acceptabel nivå.

Det är i majoritet kinesiska bolag som nu investerar i vindkraft i Sverige och med tanke på den arrogans som Kina uppträder med så kommer dom nog inte dra sig för att utöva ekonomiska påtryckningar på Sverige om dom anser att det behövs.

Sedan kanske vi också skall fråga oss varför man investerar just i Sverige. Troligen för att vi är det enda landet i Europa som tillåter utbyggnad av vindkraft i den här omfattningen. Det gör vi utan ens säkerställa att vi tjänar pengar på det.
 
99% av oss vanliga tycker såklart att det är fel att utlandsägda vindkraftsbolag säljer elen till andra länder. Och eftersom vi inte ska diskutera partipoltik här så kan hela diskussionen stanna här. För om vi går vidare så blir det bara så att jag blir avatängd av någon lättkränkt på utsidan eller hur N*er

För övrigt sitter jag hemma i en Covid från helvetet
 
99% av oss vanliga tycker såklart att det är fel att utlandsägda vindkraftsbolag säljer elen till andra länder. Och eftersom vi inte ska diskutera partipoltik här så kan hela diskussionen stanna här. För om vi går vidare så blir det bara så att jag blir avatängd av någon lättkränkt på utsidan eller hur N*er

Jag håller med dej fullt ut både när det gäller innehåll och syftet med ditt inlägg, för att lägga in en sån här tråd är som att be om så mycket tjafs som möjligt med mista möjliga uppoffring för att hålla tjafset igång.

Jag har många åsikter i den här tråden men om jag yttrar dom här på forumet så blir jag garanterat avstängd rakt av!!
Min åsikt är att Sverige ska äga all infrastuktur i Sverige. Mer än så uttrycker jag mej inte i den här tråden.

Har även en åsikt om dej: Krya på dej!
 
Inte nödvändigtvis. Det beror på om, hur och var bolaget/koncernen väljer att redovisa vinst.
Seriös bolag brukar redovisa vinsten där den uppstår och där huvudkontoret finns. Många stora bolag har tyvärr experter anställda som ser till att vinsten redovisas (om dom över huvud taget redovisar vinst) där beskattningen är lägst.
Vi har egentligen två faktorer att ta hänsyn till anser jag; hur mycket förstörs miljön och vad tjänar vi som bor i Sverige ekonomiskt på det.
En tredje faktor är kanske vad som händer när när "vindmöllan" är utsliten.
 
Jag håller med alla som tycker staten ska äga infrastrukturen.

Här har vi ytterligare ett tydligt exempel på att demokratin inte fungerar som den ska när politikerna fattar beslut som går på tvärs mot folks vilja och sunt förnuft.

Vi i Sverige borde prata mer om vad globaliseringen leder till. Och sätta stopp för den.

Några tillstånd för storskaliga vindkraftverk till andra än staten behöver inte delas ut. Innan det sker ska vi köpa upp det som redan byggts tycker jag.

Jag tror drivkraften för politikerna har varit att få vara ”bäst i klassen”. När istället målet borde vara folkets och landets bästa. Det är ett återkommande fenomen nuförtiden. Globalisterna har hejat på och styrt i kulisserna.

Vad kan vi göra åt saken med vindkraften? För någonting måste vi bra göra, det är vår skyldighet inför våra barn.

En början kan vara att sprida information om hur det ligger till med det utländska ägandet. Vid fikabordet på arbetsplatsen och på internet.

Skriv gärna fler förslag.
 
Efter avveckling vem skall stå för återställningen?

Det ska verksamhetsutövaren i första hand (annars markägaren) och det är reglerat i lag



För att undvika att bolaget går i konkurs så kan de tvingas betala under produktionsfasen: en avgift till en avvecklingsfond som används om företaget inte finns längre då det är dax att montera ner.

Så här tänker vattenfall

Om det kommer att fungera med avvecklign i stor skala eller inte återstår väl att se, ananrs står nog staten med svarte petter i alla fall för den havsbaserade vindkraften.
Men man har i alla fall tänkt och lagstiftat om avveckling och det lär ju bli svårt för samman bolag att få tillstånd för utbyggnad om man inte avvecklat enligt lagen.


/Patrik
 
Senast ändrad:
Se tangos svar ovanför ditt.

Antingen betalar vi indirekt med ett något högre pris per producerad kWh där höjningen går till garantin hos staten, eller så betalar vi skattebetalare surt efteråt via skatten om inte pengar finns eller räcker när det står en övergiven snurra på statens mark/vatten.

Hade jag varit markägare och upplåtit mark för vindkraft hade jag försäkrat mej om att finansiering av nedmontering är löst.

Vill hoppas och tro på det första alternativet, som känns mest rättvist, om alla följer det.

/Patrik
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.