Åk inte offpist på fel ställe

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.

Tävling: Vinn bästsäljande Caldera 8 från Brooks!

Ta chansen att vinna höstens nya löparskor – lika perfekta för dagliga terrängpass som för ultramaraton.
Nåt att skylla på?

De har upptäckt lavinrisken, skyltat upp och hade antagligen sprängt nån dag senare (de kan inte gärna spränga när det är folk i backarna). Vad kunde de gjort mer?
 
se till att spränga och hålla rent, om det är regäl lavinfara så får man spärra av, stäng liftar mm.
De ställen i alperna som är hårt drabbade ser till att spränga på en gång, i Verbier spränger de var 4 timma under snöfall - föredömmligt.
Inte för att föringa den dömdes skuld, tycker att han har en hel del att svara för. Det måste dock vara så att det är upp till både den som åker och till anläggningen att se till så att riskerna minimeras.
- anders
 
nermander; sa:
De som dog i fallet som Aftonbladet-artikeln handlade om åkte ju inte off-pist?

Men det är väl det som är problemet, off-pist-åkarna tror att det bara är sitt eget liv de riskerar?

Riktigt, det finns även innom skidområden, hang där risken för från åkare utlösta laviner inte kan uteslutas. Det är inte heller säkert att dessa utlöses av sprängning.

Avspärrningar måste respekteras. Om däremot avspärrningen ses som ett slentrianmässigt försök att tvinga åkare att hålla sig preparerat område är risken stor att de bryts och att andras liv rikerars.

Det finns i alpländerna en stor önskan att öka straffansvaret för den som orsakar olyckorna. Men man kan inte heller bortse från önskan för många att åka opreparerat.

Att åka i opreparerad terräng medför ibland också att naturlivet störs i de kvarvarande andningshålen för vissa djur.

Kan man underlätta för offpiståkarna så att de åker på platser som är förhållandevis säkra och som inte stör kvarvarande djurliv är säkert mycket vunnet.
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips