Är helt vilsen med köksvalet

Har fått tag på en kajak och planerar lite olika dagsutflykter i dagsläget. Inga större exkursioner med andra ord men om jag känner mig rätt så kommer det komma.

Håller på att titta runt lite på olika varianter av kök som finns här ute.
Jag blir ärligt talad hela snurrig av alla alternativ som ges.

Då tanken är att jag ger mig iväg själv så behövs inget större kök, inte heller är planen att laga något avancerat ute utan mest koka vatten till pasta, färdigmat/korkmat, dricka etc.

Vad skulle ni rekommendera och varför?
 
Satsa på ett gaskök. Enkelt och snabbt.

Spindelmodell eller toppmonterat?
Toppmonterat är lättare, men svårare att vindskydda. Mer benäget att tippa. Hundra gram hit eller dit spelar kanske mindre roll i en kajak.

Ska du enbart koka upp vatten köper du nåt sånt där "färdigt" toppmonterat system. Smidigt och snabbt, men inget för matlagning. T.ex.:

Primus lite
https://www.outnorth.se/primus/lite-plus#DarkOlive


Vill du ha något som är mer mångsidigt väljer du t.ex. ett primus gravity eller ett optimus vega. Komplettera med kastrull och vindskydd (det sistnämnda brukar dock ingå).

Ett komplett trangia med gasbrännare funkar såklart också. Överlägset i vind.
 
Ett trangia 27 med gasbrännare och en toppmonterad gasbrännare.
Kastrullerna från trangia funkar också med den toppmonterad brännaren.
Den toppmonterad brännaren funkar som backup på längre turer men också om du vill ha två lågor.
Du har nästan alla möjligheter utan att ha lagt ner en förmögenhet.

I framtiden så ser du vilken typ av friluftsliv du gillar och kan ev skaffa annat men ärligt talat så klarar kombin ovan typ 80-90% av allt friluftsliv.
 
I kajak skall du göra det bekvämt för dig, ett Trangia med gasbrännare och kaffepanna. 27an är utmärkt för 1-2.
Så det är bara att handla.

go tur
 
Bättre plocka ihop delar man gillar och behöver än köpa färdiga paket med en massa onödiga byttor och grejer man inte behöver. En enliters trangiabytta och gasbrännare från biltema räcker långt. ev ett stekpannelock till kan va bra.
 
Alltså - jag håller med de i tråden som redan rekommenderat gas. Det är enkelt att köra och ger jämn värme och torde vara den bästa lösningen - under den säsong det är kajaksäsong är det ändå så pass varmt att man inte behöver något annat bränsle...

Jag skulle emellertid - för bästa effekt i kustmiljö - hellre köra på ett trangia - då vindskyddet är i princip oöverträffat och det är lättare än många konkurrenters att hantera - än att köra en brännare direkt på toppen till gasflaskan.

Det finns i och för sig vindskydd även till sådana att köpa separat eller man kan bygga sig av alu-folie eller något - men då vikt inte är den högsta prioriteten här - man har ju en kajak att köra runt pryttlarna i - så sällar jag mig också till de som tycker "Trangia 27 med gasbrännare".

Det blir en mångsidig lösning som kommer att funka till allt - även framtida friluftsliv - för en bra stund framöver.
 
+1 men måste skriva mer text för att följa utsidans regler.


Alltså - jag håller med de i tråden som redan rekommenderat gas. Det är enkelt att köra och ger jämn värme och torde vara den bästa lösningen - under den säsong det är kajaksäsong är det ändå så pass varmt att man inte behöver något annat bränsle...

Jag skulle emellertid - för bästa effekt i kustmiljö - hellre köra på ett trangia - då vindskyddet är i princip oöverträffat och det är lättare än många konkurrenters att hantera - än att köra en brännare direkt på toppen till gasflaskan.

Det finns i och för sig vindskydd även till sådana att köpa separat eller man kan bygga sig av alu-folie eller något - men då vikt inte är den högsta prioriteten här - man har ju en kajak att köra runt pryttlarna i - så sällar jag mig också till de som tycker "Trangia 27 med gasbrännare".

Det blir en mångsidig lösning som kommer att funka till allt - även framtida friluftsliv - för en bra stund framöver.
 
Ytterligare +1 på Trangia 27 med gas. Det kan ibland tom vara billigare att köpa ett 27-3 och GB-74 brännaren separat. Stabiliteten, vindskyddet och bränsleekonomin i Trangia är svår att överträffa och du får ett kök som det faktiskt går att laga mat med om du tröttnar på att bara koka vatten.
 
Ytterligare en för Trangia med gasbrännaren.

Sedan - när du vill utvecklas och gå över till 4-season use: Då köper du till en Optimus Polaris som du monterar i en Trangiakopp. Sedan så kan du elda fotogen (säkrast), alkylatbensin (lite äventyrligare) eller vätskeformig gasol (bekvämast)...
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Moga Är detta ett äldre bensinkök? Kök och brännare 5
NJUTERISOLNEDGÅNGEN Sprit i kyla vad är problemet Kök och brännare 28
Livetiskuggan Hur är det med priserna på stormkök bränsle? Kök och brännare 16
BillyAxelsson Vilken brännare är detta? Kök och brännare 3
Sigfridsson Vad är det här? Kök och brännare 6
Björkasp Vad är smidigt sommarkök? Kök och brännare 42
riktigadavid Trangia X2 multifuel sotar när kastrullen är på Kök och brännare 13
m490c Är fotogen tystare än bensin i multikök? Kök och brännare 11
Henrik_J Vad är detta för Optimuskök? Kök och brännare 7
Farbrorvattenmelon Första gången med Esbit Titanium Pot. Är detta normalt? Kök och brännare 6
Polar300 Trangia återställer sortimentet! DuoSSAL är på väg tillbaks!!! Kök och brännare 16
vandrafjäll Varför är vindskydd till kök i värmeledande material? Kök och brännare 23
Nordiska Motorcyklister Är GAS överlägset T-Röd, egentligen..? Inte när det börjar bli kallt är min slutsats. Kök och brännare 507
Helosun Vilket Primuskök är det här? Kök och brännare 6
Dr manne Hur effektiv är Esbitbrännare? Kök och brännare 44
graylingman Är Trangias X2 en Primus Omnifuel-brännare? Kök och brännare 6
Polar300 Vilken pump är bäst/lämpligast? Kök och brännare 12
henke.lofgren Grillgaller som är ihopbyggbart eller liknande. Kök och brännare 8
Tetris Värmeväxlare eller inte värmeväxlare, det är frågan. Kök och brännare 46
Faeskmas Mer bränsle när det är kallt? Kök och brännare 5
Coachmike Vilket multi eller bensinkök är bäst!? Kök och brännare 43
eyck Gamla Svea, hon är säker...! Kök och brännare 33
såg hur stabil är trangia triangel??? Kök och brännare 13
GustavF. Titaniumkastruller - är det värt det? Kök och brännare 15
Vintervilan Vilket kök är rätt för mig? Kök och brännare 27
kanis Hur är Trangias multifuel x2? Kök och brännare 19
millimeter Är pumpen tät? Kök och brännare 8
Mats Edberg Primus Gravity II MF, är det bra? Kök och brännare 1
Chinesecrestedlover Vad är säkrast/bäst - sprit eller gasolkök? Kök och brännare 26
pontare Vilket bränsle (ej gas) är bäst på hög höjd Kök och brännare 3
flanell vilken av dessa trangia brännare är bäst? Kök och brännare 18
kanis Finns det gasolbehållare som är refill? Kök och brännare 10
Mezzner Fotogen; är det lampolja numera? Kök och brännare 7
Skipper_ Kan man skruva av gasbehållaren när den inte är tom på ett trangiakök? Kök och brännare 20
estetdrägg Gas är fruktansvärt odrygt!!! (Eller har jag missat nått?) Kök och brännare 32
Mija F Primus Gravity II MF, hur bra är dom? Kök och brännare 22
cogo Är det ingen som äger ett Trangia Ultralight Hardanodized? Kök och brännare 9
aborren Vilka stora kastruller är bra Kök och brännare 3
The Trooper Vilket kök är det här? Kök och brännare 2
Brune Är i behov av ny bestickslåda Kök och brännare 7
YNWA Brunton och Optimus är det samma kök? Kök och brännare 21
adventure_transport Vad är det som är farligt med aluminiumkastruller? Kök och brännare 25
Anders Z Vad är bäst lämpat på fjäll? Kök och brännare 18
PaulPersson Hur mycket sämre är Biltemas gas Kök och brännare 18
Mezzner ERGOpumpen; är den bättre än den "gamla"? Kök och brännare 2
bekkis KAP Arctic - något är fel Kök och brännare 1
johsid Är Triangia-tillsatsen till Optimus Nova bra? Kök och brännare 15
Storfot Är förvärmning nödvändig när bensin är bränslet? Kök och brännare 6
jobogg Effekten är viktig; Bensin vs gas vs fotogen Kök och brännare 4
adventure_transport Hur mycket är det värt att elda? Kök och brännare 9

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...