Har redan skrivit i tråden men ger mig in igen när jag läser att alla höjer Trangia till skyarna. Varför ska ts ha ett överdimensionerat kök bara för att plats finnes i en kajak? Det är stort, otympligt och dess egentliga fördel är att det finnes väldigt mycket tillbehör och möjligheter om man vill till ett hyffsat pris. Ts skriver tydligt att han inte vill ha ett större kök.
Jag tycker kanske att svaret på frågan "varför" har varit rätt väl besvarad, av de som rekommenderat det?
Vindskyddet är bra.
Det är en ekonomiskt ganska bra lösning
Det är en lösning som kan byggas ut/kompletteras med tiden
Det är - om än inte det lättaste - en "tillräckligt lätt" lösning för t.ex. kajak.
Och som du själv skriver - det finns reservdelar i princip på ica och det är "hyffsat pris", som du skriver.
i övrigt finns det ju andra - som rekommenderat andra lösningar i tråden än just Trangia? Att så många rekommenderat Trangia (eller om man så vill - så få rekommenderat samma lösning som någon annan vad det gäller andra kök än Trangia) tror jag har att göra med att vi alla här pratar av egen erfarenhet? Vi har satt oss in i frågeställningen och fler har kommit fram till Trangia än de som inte gjort det? Betyder det att Trangia är bättre? Det är givetvis omöjligt att svara på - vi vill alla hjälpa en köksnybörjare att hitta ett kök i en veritabel djungel, som kan komma att funka dels nu - och dels framgent i tiden...
Köper man Trangia som sitt första kök har det en mängd fördelar, då det går att variera tillbehör efterhand (som t.ex. andra brännare, andra kärl eller vad man nu kommer underfund med funkar bäst för en själv efter ett tags friluftskökande).
Det har framgått att du tycker annorlunda - och jag tror att alla noterat med vilken iver vissa anfäktar idén av Trangia. Du och Calexico har varit tydliga.