Är helt vilsen med köksvalet

Trangia m gas

Då du slipper bära är Trangia m gas ett bra alternativ. Funkar även om du vill bära en bit (om du nån gång vandrar med ryggsäck).

//Thomas
 
Ja, som så många tidigare har sagt ; Trangia med gasolbrännare är ett stabilt och enkelt alternativ. Jag använder själv denna kombo. Det är rätt sällan jag har behov av båda kastrullerna och ibland inte stekjärnet. Då lämnar jag dessa prylar hemma. Jag har visserligen en toppmonterad brännare också, men jag skulle inte ge mig på att laga middag till familjen på denna - känns alltför instabil.
 
Bättre plocka ihop delar man gillar och behöver än köpa färdiga paket med en massa onödiga byttor och grejer man inte behöver. En enliters trangiabytta och gasbrännare från biltema räcker långt. ev ett stekpannelock till kan va bra.

Hur vet man som nybörjare vilka delar man gillar och behöver? Fördelen med ett färdigt set är att någon annan testat och vet att det funkar. Det är något så när intressant att fixa egna vindskydd, staga gasflaskor och annat som brukat behövas göras med egna lätta varianter men det är inget jag skulle klarat när jag var ny med friluftskök, däremot klarade jag ganska tidigt att sätta ihop en trangia och fixa mat. Med kanot/kajak så blir också eventuell viktskillnad oviktig.
 
Hur vet man som nybörjare vilka delar man gillar och behöver? Fördelen med ett färdigt set är att någon annan testat och vet att det funkar. Det är något så när intressant att fixa egna vindskydd, staga gasflaskor och annat som brukat behövas göras med egna lätta varianter men det är inget jag skulle klarat när jag var ny med friluftskök, däremot klarade jag ganska tidigt att sätta ihop en trangia och fixa mat. Med kanot/kajak så blir också eventuell viktskillnad oviktig.

Och varför ska man intala nybörjare att köpa på sig saker man inte behöver för mestadels vattenkok? Dyra, tunga och klumpiga dessutom. Fixa vindskydd och staga gasflaskor är inget man behlver lägga dyra pengar på. Alufolie och ett par stenar så är man klar. Skulle själv aldrig mer ta med hela mitt trangiakitt i kajaken. tar för mycket plats.
 
När man säger att Trangian är stor och klumpig så kanske man bör nämna om man avser 25 eller 27 - det är en viss skillnad både i rymlighet och vikt mellan dessa.

Jämför man med 25 så är rätt många kök betydligt smidigare, men å andra sidan kan 25 laga mat åt en hel familj på en gång typ

Handlar det inte om mer mat än för 2 normalpersoner och max 0.8 liter vatten eller så i uppkok så räcker 27 i de flesta fallen, grytorna som rymmer 1 liter tar trots allt upp samma volym oavsett märken och typ av kök - även om formfaktorn kan skilja sig lite ;-)
 
Då tanken är att jag ger mig iväg själv så behövs inget större kök, inte heller är planen att laga något avancerat ute utan mest koka vatten till pasta, färdigmat/korkmat, dricka etc.

Vad skulle ni rekommendera och varför?

Har redan skrivit i tråden men ger mig in igen när jag läser att alla höjer Trangia till skyarna. Varför ska ts ha ett överdimensionerat kök bara för att plats finnes i en kajak? Det är stort, otympligt och dess egentliga fördel är att det finnes väldigt mycket tillbehör och möjligheter om man vill till ett hyffsat pris. Ts skriver tydligt att han inte vill ha ett större kök.
 
Ytterligare +1 på Trangia 27 med gas. Det kan ibland tom vara billigare att köpa ett 27-3 och GB-74 brännaren separat. Stabiliteten, vindskyddet och bränsleekonomin i Trangia är svår att överträffa och du får ett kök som det faktiskt går att laga mat med om du tröttnar på att bara koka vatten.
Särskilt med tanke på XXLs återkommande 25% på allt
 
Har redan skrivit i tråden men ger mig in igen när jag läser att alla höjer Trangia till skyarna. Varför ska ts ha ett överdimensionerat kök bara för att plats finnes i en kajak? Det är stort, otympligt och dess egentliga fördel är att det finnes väldigt mycket tillbehör och möjligheter om man vill till ett hyffsat pris. Ts skriver tydligt att han inte vill ha ett större kök.

Tycker inte att trangia27 är så mycket större än min kit med kastrull, lock toppbrännare o vindskydd. Visst denär större i diameter (men plattare) och visst den väger väl ett halvt kilo mer. Men fick jag välja mellan de två utan tanke på den dära halvkilon så Trangian är första valet pga bränsleekonomi och (speciellt om man är ute på sjön) vindskyddet.
Om man nu ska bara koka vatten lämna en kastrull hemma och stekpannan också om det nu är så kinkigt.
 
Det jag mest vänder mig emot med Trangiakitten är att för svennebanan är campingliv detsamma som att laga mat på ett märkesspecifikt campingkitt som var hett 1974 typ. Har hänt rätt mycket sen dess och det finns väldigt mycket mer att välja på 2019. Framför allt behlver inte ett friluftskök väga över kilot och ta plats som en fotboll i packningen.
Deras byttor är lätta och bra absolut och med en liten gas eller spritbrännare till en sån, så har man en helt fungerande kokplats.

anväder själv ofta trangia mini (0,8 l +stekpannelock) och gasbrännare. För en person e det fullt tillräckligt. och då kan jag ändå laga mat på två lågor samtidigt om jag vill.

Minimalist javisst!
 
Har redan skrivit i tråden men ger mig in igen när jag läser att alla höjer Trangia till skyarna. Varför ska ts ha ett överdimensionerat kök bara för att plats finnes i en kajak? Det är stort, otympligt och dess egentliga fördel är att det finnes väldigt mycket tillbehör och möjligheter om man vill till ett hyffsat pris. Ts skriver tydligt att han inte vill ha ett större kök.

Jag tycker kanske att svaret på frågan "varför" har varit rätt väl besvarad, av de som rekommenderat det?

Vindskyddet är bra.
Det är en ekonomiskt ganska bra lösning
Det är en lösning som kan byggas ut/kompletteras med tiden
Det är - om än inte det lättaste - en "tillräckligt lätt" lösning för t.ex. kajak.
Och som du själv skriver - det finns reservdelar i princip på ica och det är "hyffsat pris", som du skriver.

i övrigt finns det ju andra - som rekommenderat andra lösningar i tråden än just Trangia? Att så många rekommenderat Trangia (eller om man så vill - så få rekommenderat samma lösning som någon annan vad det gäller andra kök än Trangia) tror jag har att göra med att vi alla här pratar av egen erfarenhet? Vi har satt oss in i frågeställningen och fler har kommit fram till Trangia än de som inte gjort det? Betyder det att Trangia är bättre? Det är givetvis omöjligt att svara på - vi vill alla hjälpa en köksnybörjare att hitta ett kök i en veritabel djungel, som kan komma att funka dels nu - och dels framgent i tiden...

Köper man Trangia som sitt första kök har det en mängd fördelar, då det går att variera tillbehör efterhand (som t.ex. andra brännare, andra kärl eller vad man nu kommer underfund med funkar bäst för en själv efter ett tags friluftskökande).

Det har framgått att du tycker annorlunda - och jag tror att alla noterat med vilken iver vissa anfäktar idén av Trangia. Du och Calexico har varit tydliga.
 
Jeg har vejet mit Trangia 27 UL/HA

Vindskærm nedre 100g, vindskærm øvre 180g, gryde1 85g, gryde2 85g,
pande 90g, tang 50g, rem 20g, spritbrænder med vinterforvarmer 135g og gasbrænder 215g.

Køk med sprit 745g og med gas 825g
 
anväder själv ofta trangia mini (0,8 l +stekpannelock) och gasbrännare. För en person e det fullt tillräckligt. och då kan jag ändå laga mat på två lågor samtidigt om jag vill.

Minimalist javisst!

Soldatköket (vilket det låtet som du har?)kan vara skapligt minimalistiskt om man inte har med sig två brännare och två olika bränsletyper för att få två lågor. Fast nytänket falerar lite på att spritbrännaren faktiskt är från 1951...
😁

Alla kök är kompromisser och med erfarenhet lär man sig hur man får ut mest av varje kompromiss. Innan man får den erfarenheten och inte heller vet hur mycket man är beredd på att kompromissa så tycket jag det kan vara smart att välja något som är enkelt och som möjligen har överkapacitet. Det finns värre saker än att ha 1,5 liter extra packvolym, 400-500 g mer vikt och ev några hundra kronor extra i utlägg.
I värsta fall får man se det som en del i krisberedskapen. I bästa fall gör det att när man utökar sitt friluftsliv så har man redan grejer som klarat det.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Moga Är detta ett äldre bensinkök? Kök och brännare 5
NJUTERISOLNEDGÅNGEN Sprit i kyla vad är problemet Kök och brännare 28
Livetiskuggan Hur är det med priserna på stormkök bränsle? Kök och brännare 16
BillyAxelsson Vilken brännare är detta? Kök och brännare 3
Sigfridsson Vad är det här? Kök och brännare 6
Björkasp Vad är smidigt sommarkök? Kök och brännare 42
riktigadavid Trangia X2 multifuel sotar när kastrullen är på Kök och brännare 13
m490c Är fotogen tystare än bensin i multikök? Kök och brännare 11
Henrik_J Vad är detta för Optimuskök? Kök och brännare 7
Farbrorvattenmelon Första gången med Esbit Titanium Pot. Är detta normalt? Kök och brännare 6
Polar300 Trangia återställer sortimentet! DuoSSAL är på väg tillbaks!!! Kök och brännare 16
vandrafjäll Varför är vindskydd till kök i värmeledande material? Kök och brännare 23
Nordiska Motorcyklister Är GAS överlägset T-Röd, egentligen..? Inte när det börjar bli kallt är min slutsats. Kök och brännare 507
Helosun Vilket Primuskök är det här? Kök och brännare 6
Dr manne Hur effektiv är Esbitbrännare? Kök och brännare 44
graylingman Är Trangias X2 en Primus Omnifuel-brännare? Kök och brännare 6
Polar300 Vilken pump är bäst/lämpligast? Kök och brännare 12
henke.lofgren Grillgaller som är ihopbyggbart eller liknande. Kök och brännare 8
Tetris Värmeväxlare eller inte värmeväxlare, det är frågan. Kök och brännare 46
Faeskmas Mer bränsle när det är kallt? Kök och brännare 5
Coachmike Vilket multi eller bensinkök är bäst!? Kök och brännare 43
eyck Gamla Svea, hon är säker...! Kök och brännare 33
såg hur stabil är trangia triangel??? Kök och brännare 13
GustavF. Titaniumkastruller - är det värt det? Kök och brännare 15
Vintervilan Vilket kök är rätt för mig? Kök och brännare 27
kanis Hur är Trangias multifuel x2? Kök och brännare 19
millimeter Är pumpen tät? Kök och brännare 8
Mats Edberg Primus Gravity II MF, är det bra? Kök och brännare 1
Chinesecrestedlover Vad är säkrast/bäst - sprit eller gasolkök? Kök och brännare 26
pontare Vilket bränsle (ej gas) är bäst på hög höjd Kök och brännare 3
flanell vilken av dessa trangia brännare är bäst? Kök och brännare 18
kanis Finns det gasolbehållare som är refill? Kök och brännare 10
Mezzner Fotogen; är det lampolja numera? Kök och brännare 7
Skipper_ Kan man skruva av gasbehållaren när den inte är tom på ett trangiakök? Kök och brännare 20
estetdrägg Gas är fruktansvärt odrygt!!! (Eller har jag missat nått?) Kök och brännare 32
Mija F Primus Gravity II MF, hur bra är dom? Kök och brännare 22
cogo Är det ingen som äger ett Trangia Ultralight Hardanodized? Kök och brännare 9
aborren Vilka stora kastruller är bra Kök och brännare 3
The Trooper Vilket kök är det här? Kök och brännare 2
Brune Är i behov av ny bestickslåda Kök och brännare 7
YNWA Brunton och Optimus är det samma kök? Kök och brännare 21
adventure_transport Vad är det som är farligt med aluminiumkastruller? Kök och brännare 25
Anders Z Vad är bäst lämpat på fjäll? Kök och brännare 18
PaulPersson Hur mycket sämre är Biltemas gas Kök och brännare 18
Mezzner ERGOpumpen; är den bättre än den "gamla"? Kök och brännare 2
bekkis KAP Arctic - något är fel Kök och brännare 1
johsid Är Triangia-tillsatsen till Optimus Nova bra? Kök och brännare 15
Storfot Är förvärmning nödvändig när bensin är bränslet? Kök och brännare 6
jobogg Effekten är viktig; Bensin vs gas vs fotogen Kök och brännare 4
adventure_transport Hur mycket är det värt att elda? Kök och brännare 9

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.