Älgjägare dödad av björn

Re: Re: Re: Re: Även björnar blir förbanande

_Erik_; sa:


Ha ha ha, är du dum på riktigt?

Han sköt inte på björnen annat än i nödvärn eftersom han då hade begått jaktbrott. Licenskvoten för björn var fylld i området. Han jagade ju älg och var inte ute efter att leta björn. Alltså lämnade han för helvete björnen ifred för att citera dig. [/QUOTE]

Ja ja Saida det blir nog bra.
 
Tragiskt

Det är tragiskt att se hur man kan förvränga, förvanska och misstolka fakta. Hur var det där med fan och bibeln......
Jag har nu under två dagar fått säkert 100 samtal från massmedia och jag har lungt och sakligt berättat om vad som hänt, som händer som skall hända. Sen har jag läst om detta och känner bara igen hälften. Till och med intrevjuer förvanskas och klipps så att de skall passa vissa syften (same-TV) osv.
Det är sorgligt att en annan människas olycka skall behandlas så oseriöst av vissa. Vi kan ju bara titta här på utsidan där vissa inlägg svävar ut i fanatsins värld. Ibland måste man fråga sig vilken är medelåldern här på Utsidan. En del inlägg är ju på sandlådenivån.
Fick idag till jobbet en del brev och vykort från någon okänd, skrivna på vykort med tryck Djurens vänner, naturligvis fanns inget namn på avsändaren. Man utryckte sin glädje över att äntligen hade en jägare dödats.......jag säger som en kompis brukar säga: änn är inte sista idioten född........
 
Re: Tragiskt

jokkmokk; sa:
Fick idag till jobbet en del brev och vykort från någon okänd, skrivna på vykort med tryck Djurens vänner, naturligvis fanns inget namn på avsändaren. Man utryckte sin glädje över att äntligen hade en jägare dödats.......
Diskussioner som involverar motsättningar mellan djur & människa tenderar alltid att spåra ur tyvärr...

Av någon anledning tar många alltid bytesdjurets parti. I valet mellan en död människa eller en död björn tycker jag valet är lätt. När nu som i detta fall en människa dör, och björnen därefter skjuts, verkar vissa tycka att det är björnen det är mest synd om (och inte den avlidne eller hans närstående). Helt uppåt väggarna.

Varför gör då vissa det? Förmodligen utan att tänka sig för. En inte helt långsökt analogi skulle vara om jag skulle ta parti för en galning som knivmördat (ruskigt aktuellt nu!). Offret kanske kom in på "galningens revir"? Eftersom galningens IQ är som en björns är det offrets fel, eftersom han/hon skulle anpassat sig till galningen som gömde sig i busken...

Om "Djurens vänner" hade att välja mellan att rädda en huskatt eller sambon från ett brinnande hus, skulle de plocka ut katten först?
 
Givetvis tragik

Att en jägare har blivit dödad av en björn är djupt olyckligt och tragiskt, att björnen blivit skjuten (oavsett om den varit skade sjuten eller ej innan) är rätt i denna situation.

Varför björnen anföll jägaren och hur händelseförloppet varit kan ingen av oss känna till då ingen av oss var vittnen. Alltså är dt förmätet att ha uppfatningar om händelseförloppet.

Jag anser att händelsen på intet vis kan tas till generell intäkt för att avsjutning av björn bör öka, jakttrycket på björn skall avgöras av vilket jakttryck stammen tål.
 
Som jag skrev i en annan tråd, mina tankar går till den omkomnes familj.

Fråga till Karl-Erik Brösth: Kommer det inträffade att polisutredas på något sätt för att få reda på hur händelseförloppet gick till? Jag hoppas på en ordentlig utredning, så vi slipper åtminstone de flesta spekulationerna, verkar som det skulle behövas.. Dina erfarenheter av journalister, vinklingar och klipp känns väl igen från annat håll.
 
A.S.; sa:
Ja, det är kul att se hur ett leende tolkas av jägare! Konstigt att ni alltid målar upp en vackrare bild av er själva.

/
Målar upp en vackrare bild?????
Förstår inte riktigt vad du menar med det.

Men tolkningen av detta är utifrån hur jag som jägare skulle ha känt i den stunden (som även med största sanolighet även de absolut flesta jägare skulle ha känt, på samma sätt) "skönt att det gick bra"
 
naturligtvis........

............så utreds händelsen, precis som alla andra dödsolyckor, oavsett det är i trafiken eller ute i vildmarken.
Tyvärr, så kommer vi aldrig att få reda på hur det hela startade och vad som egentligen hänt. Vi vet bara hur det slutade.
Naturligtvis så kan man alltid, utifrån spår på platsen osv försöka bilda sig en uppfattning men tyvärr så finns ju ingen som kan vare sig bekräfta eller förneka.....
 
En jägare dödad av björn, en skolpojke och en lärarinna dödade av en knivman och två (eller var det fler?) personer dödade av en full lastbilschaffis.

Självklart är det viktigast att skjuta av björnarna så de inte dödar fler...
 
Trött

Ja den här var den mest osakliga diskussionen på Utsidan på länge, jömföra a morden i Linköping med att skjuta av björnar...

Tror du inte polisen letar efter mördaren, hur många poliser tror du är ute och skjuter av björnar vs. letar efter Linköpingsmördaren?

Det är ju alltid lätt när man har en känd syndabock, björnen i detta fall, det är klart att man måste skjuta den, vad skulle man annars göra?

Och blir det vanligare att älgjägare blir dödad, anfallna av björnar så skall avskjutingen naturligtvis öka!

Men man får ha respekt för björnen, om man hetsar en björn med hund när den går i ide så är den ju ganska lättretlig.

Jägarna måste vara försiktiga och den som går ut med "använda chokgranater och nattglasögon" borde inte få utbilda andra jägare...
 
nermander; sa:
En jägare dödad av björn, en skolpojke och en lärarinna dödade av en knivman och två (eller var det fler?) personer dödade av en full lastbilschaffis.

Självklart är det viktigast att skjuta av björnarna så de inte dödar fler...

Du har en viss poäng där. Det som hände i Jookmook är djupt tragiskt för båder den drabbade och hans familj. Och det jägarna gjorde senare att avliva björnen var helt rätt.

Men som det låter nu att det helt plötsligt är livsfarligt att gå i skogen är bara löljigt när man läser om sådana händelser som du hänvisar till. Visst det drabbar inte alla men det kan hända mer i tättbebyggda samhällen än i den stora farliga skogen.

Hur många av alla vandrare och liknande här på forumet har varit i närheten av en björn ? Alltså inte på 500 meters håll eller mer. Utan 100 m och neråt. Jag har aldrig sett björnspår i hela mitt liv. Och dom enda björnar som jag har sett har varit i djurparker.

(kanske bäst att tillägga. Nej jag bor inte i Stockholm trots att det står Stockholms län i min profil)
 
Mediabevakning

Aardwolf; sa:
Men som det låter nu att det helt plötsligt är livsfarligt att gå i skogen är bara löljigt när man läser om sådana händelser som du hänvisar till. Visst det drabbar inte alla men det kan hända mer i tättbebyggda samhällen än i den stora farliga skogen.
Precis, sådana här händelser får orimliga proportioner just därför att händelsen i sig är unik. Visst är björnar i sig en risk, men sannolikheten att drabbas är låg. Bilfärden till skogen är förmodligen det största riskmomentet här.
Hur många spaltmeter skrivs det om en bilolycka? Sensationsjournalistik?
 
Re: Trött

fafner; sa:
Det är ju alltid lätt när man har en känd syndabock, björnen i detta fall, det är klart att man måste skjuta den, vad skulle man annars göra?
Jag håller fullständigt med. Jag håller dock inte med brevskrivaren med åsikten "bra att en jägare änligen dödats".

fafner; sa:
Och blir det vanligare att älgjägare blir dödad, anfallna av björnar så skall avskjutingen naturligtvis öka!
Ja. Det bästa är naturligtvis om älgjägare kan undvika onödiga konfrontationer, men det är förmodligen inte praktiskt genomförbart. Att föra oväsen skrämmer ju även älgar...
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
KLAGER Kommunpolitiker sköt järv - trodde det var björn Jakt 55
honkydory "Skadskjuten björn till angrepp!" Jakt 72
grodanbolle Björn vs Jägare Jakt 48
KLAGER Ytterligare en Björn väckt Jakt 64
bengtjohansson Björn igen... Jakt 52
KLAGER Ytterligare en incident med jägare och björn Jakt 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.