Älgjägare dödad av björn

nermander; sa:
En jägare dödad av björn, en skolpojke och en lärarinna dödade av en knivman och två (eller var det fler?) [fen!] personer dödade av en full lastbilschaffis.

Självklart är det viktigast att skjuta av björnarna så de inte dödar fler...

Avskjutningen av fulla lastbilschauförer och knivmördare är ju mindre än avskjutningen av björnar och det är ju alldeles på tok!

(Förlåt mig, jag är inte för dödsstraff, fast ibland har jag nåt slags rationellt i mig som säger att det vore enklast att bara eliminera de "problem" som annars är så svåra att lösa. Dock är jag medveten om baksidorna med resonemanget och tycker alltså inte att det håller.)

Men björnarna är naturligtvis inget problem.
 
Re: Tragiskt

jokkmokk; sa:
Det är tragiskt att se hur man kan förvränga, förvanska och misstolka fakta. Hur var det där med fan och bibeln......
Jag har nu under två dagar fått säkert 100 samtal från massmedia och jag har lungt och sakligt berättat om vad som hänt, som händer som skall hända. Sen har jag läst om detta och känner bara igen hälften. Till och med intrevjuer förvanskas och klipps så att de skall passa vissa syften (same-TV) osv.

Visst kan det bli fel ibland, men jag tror och hoppas att vi skötte oss bra. Mig veterligen så hade vi (SR Norrbotten) bara en felaktig uppgift och det var att björnen var död när jägarna hittade den. Vi rättade naturligtvis till det så snart vi fick bättre information.


ps. ursäkta den tidiga väckningen ;) ds.
 
Re: Tragiskt

jokkmokk; sa:
Jag har nu under två dagar fått säkert 100 samtal från massmedia och jag har lungt och sakligt berättat om vad som hänt, som händer som skall hända. Sen har jag läst om detta och känner bara igen hälften. Till och med intrevjuer förvanskas och klipps så att de skall passa vissa syften (same-TV) osv.

Så är det alltid. När man själv sitter inne med förstahandsinformation till något som tas upp i massmedierna så hittar man fel. Ibland grava fel, ibland småfel, ibland tvivelaktiga vinklingar. Men alltid något som man uppfattar som "fel".

Man bör alltså räkna med att det finns liknande "fel" i de inslag där man själv inte har faktaunderlaget.

Källkritik är alltså väldigt viktigt.
 
Re: Re: Tragiskt

Nordesjö; sa:
jokkmokk; sa:
Jag har nu under två dagar fått säkert 100 samtal från massmedia och jag har lungt och sakligt berättat om vad som hänt, som händer som skall hända. Sen har jag läst om detta och känner bara igen hälften. Till och med intrevjuer förvanskas och klipps så att de skall passa vissa syften (same-TV) osv.

Så är det alltid. När man själv sitter inne med förstahandsinformation till något som tas upp i massmedierna så hittar man fel. Ibland grava fel, ibland småfel, ibland tvivelaktiga vinklingar. Men alltid något som man uppfattar som "fel".

Man bör alltså räkna med att det finns liknande "fel" i de inslag där man själv inte har faktaunderlaget.

Källkritik är alltså väldigt viktigt.

Jag kanske kan lägga till att den felaktiga information vi fick kom från polisen i Jokkmokk. Ingen är perfekt, fel uppstår. Så är det bara och det enda vi som var inblandade (polis, media, jägare etc) kan göra är vårt bästa och rätta oss när det blir fel.
[Ändrat av öringen 2004-10-21 kl 11:03]
 
BJÖRN

JÄVLA LJUGARE ! ..
ALLA SOM TROR ATT BJÖRNEN DÖDADE HONOM KAN DRA ÅT ***** ! ÄRLIIGT TALAT ! BJÖRNEN HAR ALDRIG DÖDAT NÅGON, KANSE SKADAT EN FÖR ATT SKYDDA SINA UNGAR !
jag har kommit i kontakt med 2 st björnar !
INGET HAR HÄNT ...
INTE ENS EN SKROMA,

HAR LÄST OM ATT BJÖRNEN HAR ALDRIIG <----
dÖDAT NÅGON .., BARA SKADAT 2 GÅNGER VID VISSA TILLFLLE OM MAN KOMMER EMMELAN DOM OCH DENS UNGE!
jÄGAREN FÅR SKULLE SIG SJÄLV SOM VILLE JÄGA JÄVLA DJURPLÅGARE !
jAG BRYR MEJ INTE OM JAG BLIR BLOCKAD FRÅN DENNA HEMASIDA, FÖR NÅGOT SÅ FRUKTANSVÄRT SKRIVER MAN INTE !!! ..
 
Nu får du väl ändå ge dig..

Man ska inte utala sig om jakt och liknande om man inte har den blekaste aning om vad det handlar om för djurplågeri är det inte!
 
Jag ber om ursäkt för mitt utalande då detta kan vara en tolkningsfråga.

För om vi ska inrikta oss på stress och liknande blir inte djuren det av sig själv när de jagar varandra?

Första tanken jag får av djurförsök är att det lider av någon skada, men som sagt det är hur man tolkar det.

Och nej vi behöver nog inte dra upp denna tråden igen, men reagera bara på vad det skrevs här idag.

//Fredde
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
KLAGER Kommunpolitiker sköt järv - trodde det var björn Jakt 55
honkydory "Skadskjuten björn till angrepp!" Jakt 72
grodanbolle Björn vs Jägare Jakt 48
KLAGER Ytterligare en Björn väckt Jakt 64
bengtjohansson Björn igen... Jakt 52
KLAGER Ytterligare en incident med jägare och björn Jakt 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.