8 svenska glaciärer borta

Problemet är ju att forskarna inte heller vet, utan förlitar sig på förenklade och därmed osäkra daramodeller.
/Niklas
Visst är det så. Jag hoppas att de gör så gott de kan. Hörde att de modeller de har om hur framtida väder/klimat kan bli är osäkra. Det är svårt att modellera, och samtidigt spännande.

Viktigt dock att fakta petas in i modellerna...

Ja, det som går att utläsa i inlägget.
Jag förstår. Jag gör ett försök till ett svar då:

Min tolkning av det jag ser i inlägget är att tidsaxeln är bra mycket längre än i bild (a) i inlägg #131. Detta gör att förändringshastigheten, som jag försökt beskriva, är högre...det går fortare nu helt enkelt, än tidigare.

Så tolkar jag de olika graferna i inlägg #131 och #133.

Är det ett svar som går att förstå? Annars kan jag skriva på något annat sätt, men det tror jag inte behövs.

Visst är det så. Jag hoppas att de gör så gott de kan. Hörde att de modeller de har om hur framtida väder/klimat kan bli är osäkra. Det är svårt att modellera, och samtidigt spännande.

Viktigt dock att fakta petas in i modellerna...
Jo, fakta är viktigt. Men modeller är och förblir mer eller mindre kraftiga förenklingar av verkligheten, vilket dessvärre påverkar deras trovärdighet, när de försöker förutspå framtiden (eller historien utanför tillgänglig indata). Den faktan försvinner dock snabbt i massmedias alla svarta klimatalarm-rubriker.
/Niklas

Aktuellt

Månadens fråga: Hösten är här – vad lockar mest?

Är hösten en tid för svampplockning runt knuten – eller lockar äventyren? Vi tar pulsen på Friluftssverige hösten 2025.

Upplev Halmstads kust: Vandra Prins Bertils stig

Leden som på 18 kilometer förenar stadspuls, rogivande natur och slående vyer över havet.

”I nivå med luften vid flerfiliga motorvägar”

Ny forskning visar att klätterskornas skosulor släpper ut riskfyllda kemikalier i luften när de nöts. Nu växer trycket på branschen att agera.

På två hjul genom Karelen: Grusvägar, bastur och möten för livet

Två irländska cyklister reser till finska Karelen för att utforska områdets “grå guld” – alla övergivna, slingrande grusvägar.
Jag förstår. Jag gör ett försök till ett svar då:

Min tolkning av det jag ser i inlägget är att tidsaxeln är bra mycket längre än i bild (a) i inlägg #131. Detta gör att förändringshastigheten, som jag försökt beskriva, är högre...det går fortare nu helt enkelt, än tidigare.

Så tolkar jag de olika graferna i inlägg #131 och #133.

Det är sannolikt svårt för att inte säga nästan omöjligt att med exakthet påvisa noggran förändringshastighet i temperaturer så långt bak i tiden, man får nog mera se det som grova uppskattningar.

Det man däremot kan utläsa från grafen i inlägg 133 naturligtvis utöver att det finns toppar och dalar är att temperaturökningarna i grafen har en mycket brantare vinkel än temperatursänkningarna.

Fler svar på inlägg #123 skulle föra debatten framåt.

(Tack till er som börjat skriva era tankar om saken.)
Vad vi som svenska medborgare kan göra idag?

Två saker.
Dels kan vi fortsätta med de bra saker vi redan gjort. Energieffektivisera, styra bort tunga utsläppssektorer från fossil energi etc. Vi har mycket riktigt kommit en bra bit på väg där jämfört med en del andra länder, men det finns fortfarande mycket att göra. Inte minst inom transportsektorn.
VI har jobbat hårt för att trycka ned våra egna utsläpp. Tyvärr börjar den trenden nu brytas. 2024 ökade utsläppen igen efter att ha gått stadigt nedåt sedan nittiotalet. Visst, det är ett enda års statistik, men ändå ett tecken på att vi snart kanske inte längre "springer före".
Kort sagt: Det handlar inte om att vara bäst i klassen och slå sig för bröstet utan om att faktiskt fortsätta med de bra saker man gjort. Inte tro att man får frikort på grund av gamla meriter.

Det andra vi kan göra handlar om de konsumptionsbaserade utsläppen. Nej, nej, inte istället för att titta på de produktionsbaserade, och inte heller för att hålla befolkningen i ständigt dåligt samvete eller så. Utan för att det kanske är där vi faktiskt kan göra mest skillnad idag.
Kan vi välja bort "kinaimport" i större grad? Kan vi gynna (privat och politiskt) producenter som orsakar mindre globala/totala utsläpp även om det inte bokförs på vårt eget konto?
Kan vi minska vårt beroende av globala transportkedjor?
Lyckas vi med det så gynnar vi, som en trevlig bieffekt, våra egna producenter. Och minskar vår sårbarhet vid krissituationer. Bra vad?

/.../ Kan vi välja bort "kinaimport" i större grad? Kan vi gynna (privat och politiskt) producenter som orsakar mindre globala/totala utsläpp även om det inte bokförs på vårt eget konto?
Kan vi minska vårt beroende av globala transportkedjor?
Lyckas vi med det så gynnar vi, som en trevlig bieffekt, våra egna producenter. Och minskar vår sårbarhet vid krissituationer. Bra vad?

Det där med minskad kina-import tycker jag vore bra. Och att minska sin sårbarhet genom att inte vara alltför beroende av andra. Som en förebyggande beredskapsåtgärd.

Hur kan vi minska vår kina-import kan man börja fundera på. Hur ska vi göra för att gå åt det hållet, om vi vill det? Det kan komma att kräva en del politiskt mod.

Ja, bra inlägg. Alla kan ju göra något litet om man vill, för att det känns rätt personligen att bidra. Tänka lite på sina val. Men man bör också vara medveten om att det inte har någon effekt alls på globala uppvärmningen, och inte spelar någon roll. Men gör något mikroskopiskt ändå.

Ja, bra inlägg. Alla kan ju göra något litet om man vill, för att det känns rätt personligen att bidra. Tänka lite på sina val. Men man bör också vara medveten om att det inte har någon effekt alls på globala uppvärmningen, och inte spelar någon roll. Men gör något mikroskopiskt ändå.
Det har heller ingen som helst effekt på den globala våldsstatistiken om jag slår någon, dig exempelvis, på käften eller inte. Jag tycker nog ändå att det känns bättre att låta bli.

Eller för att uttrycka det mindre drastiskt: det globala är summan av det individuella. Att just jag är en obetydlig del är ingenting annat än en dålig ursäkt.

Det har heller ingen som helst effekt på den globala våldsstatistiken om jag slår någon, dig exempelvis, på käften eller inte. Jag tycker nog ändå att det känns bättre att låta bli.

Eller för att uttrycka det mindre drastiskt: det globala är summan av det individuella. Att just jag är en obetydlig del är ingenting annat än en dålig ursäkt.

Då får vi hoppas att du gör som du skriver och inte sysslar med dubbelmoral. Flyttar till landet och lever som på 1800-talet, odlar potatis och kål och har några kor och hönor. Lycka till.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips