8 svenska glaciärer borta

Aktuellt

På två hjul genom Karelen: Grusvägar, bastur och möten för livet

Två irländska cyklister reser till finska Karelen för att utforska områdets “grå guld” – alla övergivna, slingrande grusvägar.

Upplev Halmstads kust: Vandra Prins Bertils stig

Leden som på 18 kilometer förenar stadspuls, rogivande natur och slående vyer över havet.

Månadens fråga: Hösten är här – vad lockar mest?

Är hösten en tid för svampplockning runt knuten – eller lockar äventyren? Vi tar pulsen på Friluftssverige hösten 2025.

Vinn bästsäljande Caldera 8 från Brooks!

Ta chansen att vinna höstens nya löparskor – lika perfekta för dagliga terrängpass som för ultramaraton.
Problemet är ju att forskarna inte heller vet, utan förlitar sig på förenklade och därmed osäkra daramodeller.
/Niklas
Visst är det så. Jag hoppas att de gör så gott de kan. Hörde att de modeller de har om hur framtida väder/klimat kan bli är osäkra. Det är svårt att modellera, och samtidigt spännande.

Viktigt dock att fakta petas in i modellerna...

Ja, det som går att utläsa i inlägget.
Jag förstår. Jag gör ett försök till ett svar då:

Min tolkning av det jag ser i inlägget är att tidsaxeln är bra mycket längre än i bild (a) i inlägg #131. Detta gör att förändringshastigheten, som jag försökt beskriva, är högre...det går fortare nu helt enkelt, än tidigare.

Så tolkar jag de olika graferna i inlägg #131 och #133.

Är det ett svar som går att förstå? Annars kan jag skriva på något annat sätt, men det tror jag inte behövs.

Visst är det så. Jag hoppas att de gör så gott de kan. Hörde att de modeller de har om hur framtida väder/klimat kan bli är osäkra. Det är svårt att modellera, och samtidigt spännande.

Viktigt dock att fakta petas in i modellerna...
Jo, fakta är viktigt. Men modeller är och förblir mer eller mindre kraftiga förenklingar av verkligheten, vilket dessvärre påverkar deras trovärdighet, när de försöker förutspå framtiden (eller historien utanför tillgänglig indata). Den faktan försvinner dock snabbt i massmedias alla svarta klimatalarm-rubriker.
/Niklas

Jag förstår. Jag gör ett försök till ett svar då:

Min tolkning av det jag ser i inlägget är att tidsaxeln är bra mycket längre än i bild (a) i inlägg #131. Detta gör att förändringshastigheten, som jag försökt beskriva, är högre...det går fortare nu helt enkelt, än tidigare.

Så tolkar jag de olika graferna i inlägg #131 och #133.

Det är sannolikt svårt för att inte säga nästan omöjligt att med exakthet påvisa noggran förändringshastighet i temperaturer så långt bak i tiden, man får nog mera se det som grova uppskattningar.

Det man däremot kan utläsa från grafen i inlägg 133 naturligtvis utöver att det finns toppar och dalar är att temperaturökningarna i grafen har en mycket brantare vinkel än temperatursänkningarna.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips