60Csx-instabil karta/navigeringspil vid navigering

När jag navigerar i skog och mark, är det väldigt svårt att exakt veta åt vilket håll jag ska gå, eftersom både kartan och navigeringspilen "hoppar omkring" lite för mycket. (Jodå, jag har stängt av kompassen.) "Ska det vara så". Har jag missat nå´n inställning? Tacksam för hjälp.

/Göran
 
Detta beror på att din hastighet är så låg, att de variationer i positionsbestämningen, som den sämre mottagningen i skogsterräng ger upphov till, lätt överstiger din egen hastighet. Då ser det ut som om du plötsligt är på väg i en annan riktning.

Just att ha den magnetiska kompassen till brukar förbättra detta förhållande, under förutsättning att man håller mottagaren på ett sådant sätt, att kompassen kan fungera. Då kan man ju dessutom stanna till och kontrollera riktningen, något som inte ger någon information annars.

Anders
 

Aktuellt

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Vinn bästsäljande Caldera 8 från Brooks!

Ta chansen att vinna höstens nya löparskor – lika perfekta för dagliga terrängpass som för ultramaraton.

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!
Det finns ju två olika inställningar av SiRF chip (som 76/60...x har), den ena statisk och den andra dynamisk. På GPSpassion finns fasta inlägg om hur man ändrar. Men det fungerar bara med blåtandsgps där man kan kommunicera direkt med GPSchipset.

Problemet är väl känt av dem som använder GPS proxy. I grundversion tog den info om riktning från två följande positionabearämningar, men sedan tipsade vi författaren om NMEA-meddelandet VMC (och RTB) som innehåller värdet på hastigheten i en viss riktning och sedan den parametern lades till så håller sig pilen stadigare t ex då man står still vid ett rödljus - eller för den delen i skogen.

Med tanke på hur väl iQue fungerar med Garmins egna chip i berört avseende är det trist om användandet av Sirfchip i de nya mottagarna nu gör att pekaren hoppar omkring i låg fart och vid stillastående. Särskilt besvärligt meniga soldater och orienterare som använder GPS med färdväg uppåt i stället för norr uppåt:)

Dock uppgraderas firmware till GPS i den senaste 60CSx fw 2.70 om man använder Web updater två gånger som instruktionen säger, Det kan ju vara skäl att testa den för att se om det blivit bättre.
 
Jag har senaste versionen av programvarorna, inklusive Sirfuppdateringen.
"Problemet är väl känt av dem som använder GPS proxy."
Frågan är om Garmin är medvetna om problemet??

/Göran
 
Sirf III mottagarnas förmåga att plocka upp svaga signaler gör att de i brist på bättre plockar upp signaler som studsat en eller flera gånger på vägen till mottagaren. I de egna gps-chipsen kunde Garmin själva designa algoritmerna för filtrering av signalen. Det är inte säkert att Garmin har tillgång till signalbehandlingen på den nivån numer. Vilka meddelanden motsvarande NMEA som SiRF III skickar ut och sedan Garmin använder är mig obekant, vet ej om det finns pulicerat.
 
Tack för informationen.
Då är det bara att hoppas att Garmin har/får insyn i Sirfs "hemligheter" så att detta kan åtgärdas.
/Göran
 
Jag måste ibland kalibrera kompassen för att den ska visa rätt. Märkte det första gången när den visade helt tokigt. Har du provat om det hjälper?
När man har kompassen framme trycker man på Menu/Kalibrera kompass
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips