2-3 pers tält för 2000-5000 kr?

Jag har tittat runt på internet och försökt att hitta ettt lämpligt tält men tänkte att få lite tips från er som har dessa och provat dom.
Mina behov:
Jag och min sambo tältar mest under sommar men även vår och höst. Blir kanske 10 övernattningar per år nu men med ett bra tält så kan det kanske bli en 2o-30 nätter. Har ett 70-tals fjällräven nu, har hållt länge. Kan bli en del tältning i fjällen men mycket skogsmiljö.
Jag är 185 cm lång.
Har tittat på tält som fjällräven skule R/s 2-3, hilleberg nallo, bergans kompakt 3. Tycker bergans form är bra, men en ganska stor absid som man kan få plats med lite saker och laga mat i om det regnar. Hur är bergans kvalitet jämfört med fjällräven och hilleberg. Är det värt några tusen extra för ett hilleberg?

Har ni tips på andra tält i denna kategori eller erfarenheter av ovan nämnda?

Tar tacksamt emot all information.

mvh
Jimmy Danielsson
 
Jag skulle rekomendera Hilleberg alt. Fjällräven. De är värt det extra pengarna, inte för att Bergen är sämre. Men du har lite olika garantier, när det gäller Fjällräven finns det alltid resverdelar, även om tältet skulle vara 30 år gammalt kan du få tag på rätt bågar, alt tygbit om det du fått en reva i duken.

Tips innan du köper tältet är att i affären slå upp det så du får provligga och sitta i tältet. En del bågar och kanaler är lättare än andra.

Lycka till / Madde
 
nopp, jag gillar fjällräven...

ps. har sovit flertal nätter i både hilleberg och fjällräven.
 
lallen; sa:
Jag är 185 cm lång.

lallen; sa:
Tycker bergans form är bra, men en ganska stor absid som man kan få plats med lite saker och laga mat i om det regnar. Hur är bergans kvalitet jämfört med fjällräven och hilleberg. Är det värt några tusen extra för ett hilleberg?

Har inte Bergans ganska eller tom mycket lågt innertak? Att kunna sitta rak i ryggen tycker jag är ett minimikrav om man ska kunna "bo" där. Om man däremot är ute efter ett minimalistiskt tält kan man nog kompromissa även med det kravet.

[Har i sammanhanget t.ex. även testat Supair m enkelväv 800g, men man har inte riktigt samma bekvämlighet som t.ex ett Nallo :) ].
 
när det gäller Fjällräven finns det alltid resverdelar ...

En storm knäckte och krökte 2 tältbågar i en storm i somras på mitt Fjällräven Akka. Reservbågar fanns men de kostade 400:- styck, dvs 50:- mer än Hillebergs bågar. Lite sjukt tycker jag, eftersom FR's bågar var något anonymt medan HB-bågarna var märkesgrejor (DAC). Jag handlade utgångna HB-bågar (också DAC) för 120:- styck på Hillebergs Outlet och sågade till dem så att de passade mitt Akka.

I övrigt funkar Akka bra att bo i, torrt i busväder osv. Att sätta upp det är lite störigt. Bågarna går ganska trögt i kanalerna (invändiga). Dessutom får man kämpa för att få in stångändarna i öljetterna på yttertältet, då allt ligger spänt.

Jag vet inte om man har samma problem med att tråckla in stängerna i ett HB-tält, någon kanske kan upplysa oss? Öljettproblemet slipper man iaf eftersom HBs stånghållare inte spänns förrän efter att man fått in stången i hållaren.

När jag köpte mitt Akka var prisskillnaden stor mellan FR och HB. Nu har den krympt till 1000:-, så idag hade jag köpt ett HB Nammatj GT i stället för ett FR Akka.

[Ändrat av xrvjorn 2006-04-04 kl 23:04]
 
Har just sytt färdigt ett 2-mans "tält" i silnylon som väger 500 g. Klassisk ryggåsmodell. Vandringsstavar används som tältstänger.

Kompletterat med innertält/myggskydd i lätt material blir totalvikten max 1000 g. Kostnad 500-600 kr plus eget arbete. Har således sina fördelar, men är kanske inte något för alla :)

Det är svårt att överskatta fördelarna med ett riktigt lätt tält. Använder man det 3 säsonger så behöver man ju inte värstingvarianterna.
Vill man köpa något lätt, kolla http://www.tarptent.com för en del intressanta lösningar.

Jörgen
 
Tält funktioner/vikt/pris

Precis som med bilar så är de första km dyra. Ett en vecka gammalt tält av intressant modell blir därigenom mycket prisvärdare. Utställningtält är ett annat tips.
Min kamrat har ett 2p Rondane, han vill att vi skall ta med mitt Nallo ut när vi campar ihop. Jag förstår honom, låga tält fungerar utmärkt att sova i men blir man inregnad då är det sunkigt att inte ens kunna sitta upp.
Om det skall vara FJ eller HB, hyr/låna och provcampa.
Själv har jag både och men sover mest under tarp själv, för jag är lat och less på att bära.
HBs utanpåliggande kanaler är mycket lätta att trä in stängerna i, foten gör uppspänningen busenkel.
Mina krav är sitthöjd, absid nog stor för packningarna och utgång vid nog för kägor/skor och brottom, lätt. Inga dubbeltält jag prövat hitintills har tillräcklig ventilation i normalspännt läge. Men sånt fixar man ju till i terrängen. Vill man tälta den 4. säsongen så krävs en liggplats mer än sällskapet. Vill ni bära med det ni inte avser nyttja?

Go tur



[Ändrat av johankse 2006-04-05 kl 10:41]
 
NUI; sa:
Har just sytt färdigt ett 2-mans "tält" i silnylon som väger 500 g. Klassisk ryggåsmodell. Vandringsstavar används som tältstänger.

Kompletterat med innertält/myggskydd i lätt material blir totalvikten max 1000 g. Kostnad 500-600 kr plus eget arbete. Har således sina fördelar, men är kanske inte något för alla :)

Det är svårt att överskatta fördelarna med ett riktigt lätt tält. Använder man det 3 säsonger så behöver man ju inte värstingvarianterna.
Vill man köpa något lätt, kolla http://www.tarptent.com för en del intressanta lösningar.

Jörgen

Vad är detta?! Sytt ett nytt tält utan att tala om något för mig? Förväntar mig bilder omgående!
 
jag säger, köp bergans eller jack wolfskin, eller något liknande(några tusenlappar billigare). om ni inte ska tälta på vintern och inte är jätte noga med vikten.
Är vikten av vikt i ditt beslut, så är det nallo, eller annat hilleberg, som gäller.
 
Rulla in er i presenning från Jysk. Tål stark vind, mycket regn, och går fort att ordna fram och packa ihop, inget slaskande med pinnar, tältbågar e.dyl. Clean så det förslår. Blåser det ordentligt, be nån lägga en sten ovanpå.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
sts 2-pers tält ~2000 kr? Bo och sova 16
ergu0015 Tält för vandring i Norge 2 pers+hund Bo och sova 2
Nordiska Motorcyklister Insatt hjälp, tack! Tält för 2 pers, litet packmått, helst fristående. Bo och sova 61
turbo100 Bra köp på tält får 2 pers (tänker använda som 1-mans) Bo och sova 7
kiszivem Önskar tips på tält för 5 pers Bo och sova 3
aventurado Rymligt 2-pers tält 140-150cm bredd Bo och sova 7
Robox Tält för 2 pers, lättvikt, 2 kg? Bo och sova 20
warhol Tält för fjällvandring, 4-pers Bo och sova 14
Gunnar81 Tält för max 2 pers, max 2 kg Bo och sova 18
seww Behöver input, nytt tält 1-pers (lista!) Bo och sova 50
sofiah Lätta tält för 2 pers Bo och sova 4
Sarvi Välventilerat 3-pers tält Bo och sova 20
forslund Vikt på ett 3 pers tält? Bo och sova 10
fredl Tips på rymligt tält för 2 pers (bil/cykel/kajak-camping) Bo och sova 3
MAW 1-pers tält till mildare vinter!? Bo och sova 8
perdans Tält: 2-3 pers med sitthöjd o sittplats Bo och sova 8
sheazar 2 pers + leonberger i tält Bo och sova 12
RobK Hilleberg Soulo 1 pers + hund Bo och sova 3
xstealx Hilleberg Nallo 4GT vs Bergans Romsdal 4-pers Bo och sova 1
anna.kristiansson 3-pers kupoltält till paddling? Bo och sova 12
Tordnado Varmare med 2 pers i säcken? Bo och sova 9
olastefan Halti XPD 2 pers/Akka enurance 2 är vi intresserade av. Kom med åsikter tack. Bo och sova 0
anders_b 2 pers i ett Laser Competition 2? Bo och sova 7
Suedish Bästa tältet för 2 pers + hund? Bo och sova 9
Ulvskog Nytt 2 pers. lättviktstält Bo och sova 13
orren86 Husky Falcon 3-pers Northstar.se Bo och sova 13
Apelsinjos Durston eller MSR eller annat... välja tält till fjälltur Bo och sova 6
peterfuchs Uppgradera till två tält - tvåbarnsfamilj Bo och sova 3
outdoor_alle UL tält för 4 Bo och sova 4
Weox Kondens på innertält ? Bo och sova 18
holetaker Tips på lättare tält - Lanshan? Bo och sova 19
Jejina Problem med msr tält Bo och sova 5
Hajknisse Tält för 1 person vandring. Bo och sova 25
Meldrum Vandringstält för novis familj Bo och sova 11
Marsko6647 Köpa enstaka tält-peg till Hilleberg tält Bo och sova 7
Litensvamp Vilket tält ska vi titta på/köpa för camping? Bo och sova 9
jonathanSollen Tips för att minska ljud mellan liggunderlag och tält? Bo och sova 4
ElinR Isolerande underlag tält, Bo och sova 9
JeeyBee Mögligt tält? Bo och sova 17
jakeplisken Har jag ett bra tält? Bo och sova 16
Jänis Biltema tält Bo och sova 9
Jesper1972 Andrahandsvärde på tält ? Bo och sova 19
Heikkinen Fjällrävens kvalitet på tält? Bo och sova 1
vandrafjäll Resa tält i storm Bo och sova 10
Friluftsknutten Dags att uppgradera utrustning! (tält + sovsäck) Bo och sova 7
holetaker Tips på prova-på-tält Bo och sova 31
Henket Tält till fjäll med barn Bo och sova 9
bundu Bör jag vara bekymrad över dessa skador i mitt tält? Bo och sova 15
RikCar Ett mindre tält är varmare Bo och sova 12
libo475 Erfarenhet sv zpacks duplex tält Bo och sova 10

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.