3-pers kupoltält till paddling?

Hej!
Har ett Nallo 4 till familjefjällvandringar och ett Akto till egna turer. Vill i år börja göra några övernattningar med kajak. Vi är 3 pers i familjen och vi paddlar främst på sommaren.

1 Är ett Fjällräven Akka Dome 3 som verkar finnas kvar på marknaden ännu för under 6000:- ett bra val?
2 Finns bättre tältalternativ för paddling på 3 pers? Andra märken el prisalternativ?
3. Verkar som att Fjällräven i år kommer med två nya varianter på Dome 3-tältet. Pris 9000-10000:- ca. Finns det ngn anledning att invänta dessa och betala mycket mer?

/Anna
 
Ett utmärkt val. Jag har ett sedan 2 år tillbaka och är mycket nöjd. Finns dessa kvar rekommenderar jag det starkt. Vi tältar ofta på berg och jag har inga negativa saker att säga om det. Jag betalade 5500:- för det och det är enligt mig mycket prisvärt. //Thomas


..sent using tapatalk
 
Tack! Kanske återkommer till dig. I en grupp för paddlare på FB fanns det två varianter på svaren. Ett gäng som hade och var nöjda med Akka Dome som paddeltält och ett gäng som tyckte att jag skulle spara pengarna och använda vårt Nallo-tält (som nästan alltid går att fästa på något vis i gräs, stenar eller kajaker…). Nu får jag ta mig en funderare på om det är onödiga pengar eller en komforthöjning med ett tält ytterligare…
/Anna
 
Jag spenderar cirka 30 nätter per år i tält när jag paddlar kajak i stockholms skärgård. För mig handlar det mest om komfort och tillgänglighet. Har man ett självstagande tält så är det enligt mig VÄLDIGT mycket enklare att "slå läger".

Inte att säga att det inte går med t.ex. ett Nallo som jag också har (+Staika), men i mitt sätt att paddla där jag ofta anländer ganska sent på kvällen för att slå läger, på utsatta platser i ytterskärgården så är det inte rimligt för egen del att börja brottas med ett Nallo (inte säga att det inte går, men alternativen minskar skulle jag säga).

Men med det sagt, är det inte nödvändigtvis så att där du paddlar och på sättet ni kommer att paddla att ett Nallo inte kommer att fungera för er.
 
Ett tält till är ju kul men det skall tillföra något du vill prioritera.

I skärgården är utsikt från sovsäcken och ventilation av tältet intressanta parametrar.

En del tunneltält kan vara bättre än en hel del kupoltält därvidlag.

Mycket är tycke och smak. Att tälta så att tältet ligger i morgonskugga försöker jag prioritera.

Thure
 
Jag spenderar cirka 30 nätter per år i tält när jag paddlar kajak i stockholms skärgård. För mig handlar det mest om komfort och tillgänglighet. Har man ett självstagande tält så är det enligt mig VÄLDIGT mycket enklare att "slå läger".



Inte att säga att det inte går med t.ex. ett Nallo som jag också har (+Staika), men i mitt sätt att paddla där jag ofta anländer ganska sent på kvällen för att slå läger, på utsatta platser i ytterskärgården så är det inte rimligt för egen del att börja brottas med ett Nallo (inte säga att det inte går, men alternativen minskar skulle jag säga).



Men med det sagt, är det inte nödvändigtvis så att där du paddlar och på sättet ni kommer att paddla att ett Nallo inte kommer att fungera för er.


Jag instämmer med enkelheten och det är också som thureb säger när sommaren råder.
Tänk på att det är en skillnad på självstagande och fristående, men det är säkert fristående som menas här.
Jag hade ett liknande Nallo tidigare men efter att haft fristående en tid så är just enkelheten och att man kan välja plats oavsett viktig.
Akka Dome 3 har enligt mig en bra ventilation för att vara kupol. Besvär med kondens har uteblivit under alla årstider rätt använt.


..sent using tapatalk
 
Tack för input! Beslutsprocessen är alltid svår när man ska väga kostnad mot nytta mm. Bra då att få höra ett antal olika tankar i ämnet 😄 Ett hb 3-pers kupoltält låter klart intressant men riktigt dyrt!
/Anna
 
Ett tält till är ju kul men det skall tillföra något du vill prioritera.

I skärgården är utsikt från sovsäcken och ventilation av tältet intressanta parametrar.

En del tunneltält kan vara bättre än en hel del kupoltält därvidlag.

Mycket är tycke och smak. Att tälta så att tältet ligger i morgonskugga försöker jag prioritera.

Thure
Håller helt med. Ventilation är väldigt viktigt om man tältar i skärgården på sommaren. Blir annars lätt bastu i tältet på morgonen om solen ligger på. Och på västkusten där jag oftast paddlar finns de ofta ingen skugga att få på de bra tältplatserna eftersom det helt enkelt inte finns tillräckligt med träd.
Så jga skulle personligen aldrig välja ett tält där det inte går att få till tvärdrag mha två stora öppningar.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
RobK Hilleberg Soulo 1 pers + hund Bo och sova 3
xstealx Hilleberg Nallo 4GT vs Bergans Romsdal 4-pers Bo och sova 1
ergu0015 Tält för vandring i Norge 2 pers+hund Bo och sova 2
Nordiska Motorcyklister Insatt hjälp, tack! Tält för 2 pers, litet packmått, helst fristående. Bo och sova 61
turbo100 Bra köp på tält får 2 pers (tänker använda som 1-mans) Bo och sova 7
kiszivem Önskar tips på tält för 5 pers Bo och sova 3
aventurado Rymligt 2-pers tält 140-150cm bredd Bo och sova 7
Robox Tält för 2 pers, lättvikt, 2 kg? Bo och sova 20
warhol Tält för fjällvandring, 4-pers Bo och sova 14
Gunnar81 Tält för max 2 pers, max 2 kg Bo och sova 18
seww Behöver input, nytt tält 1-pers (lista!) Bo och sova 50
Tordnado Varmare med 2 pers i säcken? Bo och sova 9
sts 2-pers tält ~2000 kr? Bo och sova 16
olastefan Halti XPD 2 pers/Akka enurance 2 är vi intresserade av. Kom med åsikter tack. Bo och sova 0
anders_b 2 pers i ett Laser Competition 2? Bo och sova 7
sofiah Lätta tält för 2 pers Bo och sova 4
Suedish Bästa tältet för 2 pers + hund? Bo och sova 9
Ulvskog Nytt 2 pers. lättviktstält Bo och sova 13
Sarvi Välventilerat 3-pers tält Bo och sova 20
forslund Vikt på ett 3 pers tält? Bo och sova 10
fredl Tips på rymligt tält för 2 pers (bil/cykel/kajak-camping) Bo och sova 3
MAW 1-pers tält till mildare vinter!? Bo och sova 8
perdans Tält: 2-3 pers med sitthöjd o sittplats Bo och sova 8
sheazar 2 pers + leonberger i tält Bo och sova 12
lallen 2-3 pers tält för 2000-5000 kr? Bo och sova 16
orren86 Husky Falcon 3-pers Northstar.se Bo och sova 13
inenuttuh Söker kupoltält - 2p / 3 säsongs - Bo och sova 2
BomanR Kupoltält för fjällen 1 vuxen 2 barn ! Bo och sova 6
pajaflow Kupoltält ? Bo och sova 6
Gillen Tältfråga (kupoltält). Bo och sova 25
Modular Kupoltält med 'bredd' på minst 180cm... Bo och sova 18
The Crow Hillebergs kupoltält Bo och sova 20
Gråbuse Vilket kupoltält för kajakning+vandring? Bo och sova 8
utesälen Pulkapåse till kupoltält Bo och sova 5
TheDude Från tunneltält till kupoltält? Bo och sova 18
medic kupoltält Bo och sova 2
perfogelberg Söker lätt enkelt luftigt kupoltält. Bo och sova 13
bengtolovlarson Vilket är bästa 2 mans kupoltält? Bo och sova 24
hbgsnix Kupoltält Roskilde (Biltema) Bo och sova 10
akta 2p Kupoltält med absid Bo och sova 8
macgunde 2-3 personers kupoltält sökes Bo och sova 48
emil.s Sökes: Kupoltält, 1-2 mans, "smidigt", 2-3000kr Bo och sova 5
SafeSurfer Nytt kupoltält för två, HB tarra eller staika? Bo och sova 7
flygare69 Vilket kupoltält? Bo och sova 34
bollstuds Vålå Dome II, Problem med uppsättning Fjällräven kupoltält Bo och sova 12
tranemoandy hjälp vid val av hilleberg kupoltält Bo och sova 10
EagleOwl Självstagande kupoltält på klippor, 2p med hund Bo och sova 6
avslutad130206 Kupoltält 1-2 mans Bo och sova 9
tobielis Kupoltält från Holmeslet Bo och sova 7
KillerKaninen Kupoltält Bo och sova 49

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...