Varmare med 2 pers i säcken?

Man har en sommarsäck som är komfortabel ner till +10 i sololäge och kopplar ihop den med en likadan säck. (Det blir alltså inte dubbla lager utan en större säck som 2 pers får plats i.)Om man då ligger två pers i denna säck vilken temp tror ni då att man håller sig komfortabel ner till? Vid behov kan det skedas!

Några erfarenheter?
 
Haha, jag minns ännu den tydliga effekten från min nyförälskade tid, vilket (dvs nyförälskelsen) kanske var en bidragande faktor ;). Vi hade två Caravan 1000-säckar, nominellt ner till 0 grader var, som vi ledigt sov i under frostnätter, som mest ner till 7-10 minusgrader (fast säkert inte hela natten).

Kanske svårt att göra en korrekt beräkning på, t ex ta hänsyn till större konvektionsrörelser inne i "storsäcken", men principiellt så blir ju förhållandet mellan omslutningsarean och den omslutna volymen så pass mycket bättre att det naturligtvis måste ge ett tydligt utslag. Strålningsförlusterna borde ju också vara mindre, eftersom en stor del av den omgivande ytan utgörs av en annan varm kropp ;).
 
Ja, det stora problemet brukar vara att få tätt vid öppningen, annars är det ju lite grann samma funktion som tumvantar kontra fingervantar: den avkylande ytan blir mindre i relation till volymen.

Problemet som jag upplevde de gånger vi provade var att det blir för svårt att röra sig som man vill.
 
Bäst att sätta ner foten direkt så det inte blir några missförstånd, tjejen i detta fall är min dotter så det blir inga ;)

När jag har med båda barnen har de sovit i en vanlig sovsäck men det blir för trångt för mig och dottern. Det känns tryggt att ha henne brevid mig i samma säck så har jag bättre koll på om det blir för kallt eller för varmt. Alternativet till en dubbelsäck vore att ha en riktigt varm säck till henne och en normal till mig själv. Det kanske är bättre fast inte lika mysigt och inte lika bra koll.

Det är nog egentligen onödigt att oroa sig för henne hon är otroligt varm av sig och är van vid att sova i sovsäck, tack utedagis för det!
 
Analogin med tumvante och fingervante låter bra, i teorin. Även mysfaktorn. Jag tycker dock man blir för varm på ena sidan, där man ligger tätt, och för kall på andra sidan då i alla fall jag tenderar att ligga tajt mot säcken så det inte skapas mycket utrymme för säcken att lagra varmluft. Vill nog ha space när jag sover. Under varma årstiden går det an, men inte när det är minusgrader.

Raskesven
 
Med två sovsäckar blir det mer än dubbelt så mycket plats då man slipper två "väggar". Vi har sovit tre personer i två sovsäckar utan problem också. :)
 
Förvisso var polarruttsovsäckarna av dubbeltyp ombord på flygplanen, men precis som Raskesven säger blir vid minusgrader utanför säcken skillanderna mellan uppvärmda sidan och icke uppvärmda sidan av kroppen så stora att de blir dominanta.
En annan svårighet är när en spinnare skall försöka sova bredvid ett ankare, det blir kass för bägge.
Har prövat i sträng kyla, nyförälskad och ihop med spinnare, som sedvanligt var mittläget bäst.
Men teorin har många goda sidor. Sommartid under sovsäck som quilt fungerar det oftast bäst. YMMV
go tur
 
När min sambo tog examen fick vi en natt på ishotellet av hennes föräldrar.
Där fick man välja två enkla eller en dubbelsäck, och vi valde såklart en dubbel.

Det gick naturligtvis inte alls att få tätt kring våra huvuden, och min sambo som alltid fryser drog så klart huvudet in i säcken och andades på mig.
Då säcken var överdrivet tjock och temperaturen bara -5 frös vi inte (jo min sambo fryser ju alltid litet), men det var hemskt blött och obehagligt i den där säcken på morgonen.

Dubbelsäck fungerar nog bäst om sommaren =)
 
Bäst att sätta ner foten direkt så det inte blir några missförstånd, tjejen i detta fall är min dotter så det blir inga ;)

När jag har med båda barnen har de sovit i en vanlig sovsäck men det blir för trångt för mig och dottern. Det känns tryggt att ha henne brevid mig i samma säck så har jag bättre koll på om det blir för kallt eller för varmt. Alternativet till en dubbelsäck vore att ha en riktigt varm säck till henne och en normal till mig själv. Det kanske är bättre fast inte lika mysigt och inte lika bra koll.

Det är nog egentligen onödigt att oroa sig för henne hon är otroligt varm av sig och är van vid att sova i sovsäck, tack utedagis för det!

Jag skulle aldrig själv fixa att sova två i en säck, även om det är en liten person. Gillar inte draget och blir bara varm på ena sidan själv. Vi har varit ute i ganska kallt väder med våra barn sedan de var riktigt små. Eftersom jag själv sällan sov en hel natt brukade jag (kanske vid två tillfällen) kolla att barnen inte var för varma!, att de låg på sitt liggunderlag och att de hade mössan på. Det var oftare jag fick ta av ett lager än att lägga till.
De sov i åkpåse och sedan vanlig juniorsovsäck med underställ, fleeceunderställ och sockor. Det är värre nu när de som scouter får reglera sånt själv - fast de lär sig... Problemet med barn som inte håller sig på liggunderlaget större yta liggunderlag... / Sofia
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
RikCar Ett mindre tält är varmare Bo och sova 12
Ooscar Byta till varmare sovsäck eller förstärka med quilt? Bo och sova 8
Adelanteeee Är nya Marmot Hydrogen varmare? Bo och sova 5
Smatter Tips ang. tält för varmare temperatur med risk för regn Bo och sova 5
Kläder i säcken = varmare? Bo och sova 19
RobK Hilleberg Soulo 1 pers + hund Bo och sova 3
xstealx Hilleberg Nallo 4GT vs Bergans Romsdal 4-pers Bo och sova 1
ergu0015 Tält för vandring i Norge 2 pers+hund Bo och sova 2
Nordiska Motorcyklister Insatt hjälp, tack! Tält för 2 pers, litet packmått, helst fristående. Bo och sova 61
turbo100 Bra köp på tält får 2 pers (tänker använda som 1-mans) Bo och sova 7
kiszivem Önskar tips på tält för 5 pers Bo och sova 3
aventurado Rymligt 2-pers tält 140-150cm bredd Bo och sova 7
anna.kristiansson 3-pers kupoltält till paddling? Bo och sova 12
Robox Tält för 2 pers, lättvikt, 2 kg? Bo och sova 20
warhol Tält för fjällvandring, 4-pers Bo och sova 14
Gunnar81 Tält för max 2 pers, max 2 kg Bo och sova 18
seww Behöver input, nytt tält 1-pers (lista!) Bo och sova 50
sts 2-pers tält ~2000 kr? Bo och sova 16
olastefan Halti XPD 2 pers/Akka enurance 2 är vi intresserade av. Kom med åsikter tack. Bo och sova 0
anders_b 2 pers i ett Laser Competition 2? Bo och sova 7
sofiah Lätta tält för 2 pers Bo och sova 4
Suedish Bästa tältet för 2 pers + hund? Bo och sova 9
Ulvskog Nytt 2 pers. lättviktstält Bo och sova 13
Sarvi Välventilerat 3-pers tält Bo och sova 20
forslund Vikt på ett 3 pers tält? Bo och sova 10
fredl Tips på rymligt tält för 2 pers (bil/cykel/kajak-camping) Bo och sova 3
MAW 1-pers tält till mildare vinter!? Bo och sova 8
perdans Tält: 2-3 pers med sitthöjd o sittplats Bo och sova 8
sheazar 2 pers + leonberger i tält Bo och sova 12
lallen 2-3 pers tält för 2000-5000 kr? Bo och sova 16
orren86 Husky Falcon 3-pers Northstar.se Bo och sova 13
Andrej Varmaste säcken syntet, dun, bomull. Bo och sova 47
Göran_ Vad har ni på huvudet under frostnätter i säcken? Bo och sova 12
nilsanders Sovsäckssytem - tjocka säcken inuti eller utanpå? Bo och sova 10
Napoleon Phantom 32 - hur upplever ni tempen? Räcker säcken för 3 säsonger i fjällen? Bo och sova 25

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.