Husky Falcon 3-pers Northstar.se

Hej!
Jag och en kompis är på jakt efter ett tält till årets fjällvandring i keb-området.
Var inne på northstar.se och hittade ett kupoltält, Husky Falcon 3-pers, för det shyssta priset 1675:-
Jag undrar ifall det finns någon mer erfarenhet av detta tält?
Mailade northstar och dom sa att tältet höll kvalitetsmässigt i stort sett lika bra som dyrare märkestält. Dessutom är det självstadgande.
6 000mm vattenpelare i yttertältet och 10 000 i golvet verkar ju bra iaf.

Åsikter och erfarenheten av detta tält mottages gärna. Eller rekommendationer på annat relativt billigt och lätt 3-personerstält.

/ Eric
 
jupp, det är införskaffat, men det ligger på posten. Ska hämta ut det och sätta upp det imorgon. Återkommer med rapport.
 
mitt ligger oxå på posten :)

Hoppas vi blir nöjda!
Ska ut i St Annas skärgård några dagar, får återkomma om hur det var
 
sådär, då vart det uppsatt å granskat i trädgården i eftermiddags. Det hela verkar mkt bra. Känns som bra kvalitet på tältväven och konstruktionen är mycket stabil. Det som slog mig var att tältet kändes ganska smalt för att vara ett 3-personerstält men såg man på papperna som följde med från tillverkaren så var det ett 2-3 personerstält.
Ingen ordentlig informationsbroschyr lr likn följde med, men lagningslappar fanns med.
Får väl hoppas att det håller nu i 2 veckor runt kebnekaise :D

/ Eric
 
Har nu använt tältet under en tredagars paddeltur. Väldigt nöjd!! Blåste en hel del, klipphäll och vi stagade det ej så mkt och ändå stabilt. Ventilationen verkar bra iom att hela taket på innertältet, och en bit ner, består av myggnät, resten andande nylon 190T. Träffat på några innan som var skeptiska till just ventilation vintertid, det återstår ju att se men det känns faktiskt inte som ett problem. Ena dagen regnade det och blåste rejält men tältet höll måttet vad gäller den tid det tog att få upp det, på nolltid satt bågarna där de skulle. Inte heller uppstod den där fuktiga känsla man kan få i en del tält. Nästa dag otroligt varmt, kompisarnas tält (mckinley, minns ej vilket) va ej skoj att lägga sig i och sova mkt dåkig ventilation jämfört med Husky

Vi tyckte också att 130 cm var smalt för 3 personer och är glada att vi ej beställde 2-manna tältet.


Ni kommer säkerligen bli nöjda!
 
testa husky vid keb..

orren86; sa:
sådär, då vart det uppsatt å granskat i trädgården i eftermiddags. Det hela verkar mkt bra. Känns som bra kvalitet på tältväven och konstruktionen är mycket stabil. Det som slog mig var att tältet kändes ganska smalt för att vara ett 3-personerstält men såg man på papperna som följde med från tillverkaren så var det ett 2-3 personerstält.
Ingen ordentlig informationsbroschyr lr likn följde med, men lagningslappar fanns med.
Får väl hoppas att det håller nu i 2 veckor runt kebnekaise :D

/ Eric

Skulle vara spännande om du återkom me faktao m dina 2 veckor runt kebnekaise just hur tältet funkade då och vad det fick stå ut med etc...
tvekar inte gällande tältet men skulle vara kul o se hur det funkar jämfört med ett hillebergs...
//max
 
2 veckor avklarade.

Hemma igen efter 2 veckors vandring med mitt Husky Falcon.
När jag åkte upp tänkte jag att nu lär vi få se hur tältet pallar vädret men det blev inte mycket av det. Mer eller mindre sol och vindstilla dygnet runt i 14 dagar. Klagar defenitivt inte på vädret, men ur testsynpunkt blev det inte mycket till prov. Det kom ett par rejäla skurar som varade ett par timmar styck, och under dessa så fungerade tältet ypperligt. Inget läckage, varken i duken eller sömmarna. Det blåste också en del vid nån av skurarna och generellt sätt så tyckte jag det verkade tämligen stabilt även i blåst.

Tältet är lite trångt för 3 killar, men det funkar. Man får se till att inte ha för mycket grejer inne i innetältet bara.

Tältet är mycket lätt och snabbt att sätta upp. Yttertältet drog vi upp på mindre än 2 minuter och givetvis sätts yttertältet upp först och innertältet spänns sedan fast i yttertältet. Vissa tälttillverkare har tält där innertältet sätts upp först vilket jag inte kan bli klok på. Sjukt osmidigt att sätta upp ett sådant tält i ösregn utan att blöta ner innertältet.

Som tidigare nämnts i tråden så var ventilationen i innertältet mycket bra med "myggnät" i hela taket och en bit ner på sidorna. Kan bli svalt på vinter, men å andra sidan så var det inte klassificerat som ett 4-säsongstält.

Tältet skulle enligt northstar.se levereras med snömattor vad det nu kan vara? Några sådana fanns dock inte mer i leveransen. Ska maila och undra vad dom menade med det.

Har ingen erfarenhet av hillerberg eller nyare "dyrare" tält. Men mitt betyg av detta tält under dessa två veckor är mycket bra!

/ Eric
 
ang. snömattor och tältets konstruktion..

hej..

angående snömattor så är det som en pressening (fast mycket bättre,hilleberg själva använder och säljer det separat till sina tält) som man lägger under själva tältduken,kan vbara bra att ha om det är riktgit jävligt väder och om den golvet inte är bra! men om jag inte vet fel så har husky vattenpelare på 10.000 mm vilket är mycket bra..

sen en fråga om tältets konstruktion..
hur är det att sätta i pinnarna? går de via kanaler?
och kan man ha innertältet ihopsatt med yttertältet från början och sen bara resa det?
är inte speciellt posetiv till att behöva sätta upp ytterduken först o sne behöva ha problem me innertältet..

//max
 
Re: ang. snömattor och tältets konstruktion..

maxen; sa:
sen en fråga om tältets konstruktion..
hur är det att sätta i pinnarna? går de via kanaler?
och kan man ha innertältet ihopsatt med yttertältet från början och sen bara resa det?
är inte speciellt posetiv till att behöva sätta upp ytterduken först o sne behöva ha problem me innertältet..

//max

Hej!
Pinnarna går i kanaler på tältets utsida och är mycket enkla att få i och resa upp. Det går också mycket bra att ha innertältet permanent fastsatt i yttertältet, det är bara att låta det sitta kvar när man viker ihop tältet. Dock så brukar det bli rätt skitigt efter ett tag i innertältet så iaf jag brukar vilja ta loss det och skaka ur det ordentligt. Innertältet sätts upp enkelt med små "ringar" och "pinnar" som träs igenom ringarna. Uppsättning av innertält görs på mindre än 1 minut om man är 2 pers, en från varje sida.

/ Eric
 
snömattor

Hade för mig att snömattor sitter fast på tältduken längs ner, medans det andra ni pratar om är ett extra golv, som man kan köpa till för att skona tältets orginalgolv mot slitage o dylikt
 
oj,pratade i nattmössan..

glanne; sa:
Hade för mig att snömattor sitter fast på tältduken längs ner, medans det andra ni pratar om är ett extra golv, som man kan köpa till för att skona tältets orginalgolv mot slitage o dylikt

råkade vara lite trött när jag satt och skrev eller så hade jag fullt upp med annat!
det som Hans skrivit stämmer på snömattor,ursäkta missförståndet,såg det innan men kunde inte ångra det..
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
never Sovsäckar Mckinley Husky Haglöfs Hudson?? Bo och sova 0
Nattöga Info om Husky-tält Bo och sova 3
RobK Hilleberg Soulo 1 pers + hund Bo och sova 3
xstealx Hilleberg Nallo 4GT vs Bergans Romsdal 4-pers Bo och sova 1
ergu0015 Tält för vandring i Norge 2 pers+hund Bo och sova 2
Nordiska Motorcyklister Insatt hjälp, tack! Tält för 2 pers, litet packmått, helst fristående. Bo och sova 61
turbo100 Bra köp på tält får 2 pers (tänker använda som 1-mans) Bo och sova 7
kiszivem Önskar tips på tält för 5 pers Bo och sova 3
aventurado Rymligt 2-pers tält 140-150cm bredd Bo och sova 7
anna.kristiansson 3-pers kupoltält till paddling? Bo och sova 12
Robox Tält för 2 pers, lättvikt, 2 kg? Bo och sova 20
warhol Tält för fjällvandring, 4-pers Bo och sova 14
Gunnar81 Tält för max 2 pers, max 2 kg Bo och sova 18
seww Behöver input, nytt tält 1-pers (lista!) Bo och sova 50
Tordnado Varmare med 2 pers i säcken? Bo och sova 9
sts 2-pers tält ~2000 kr? Bo och sova 16
olastefan Halti XPD 2 pers/Akka enurance 2 är vi intresserade av. Kom med åsikter tack. Bo och sova 0
anders_b 2 pers i ett Laser Competition 2? Bo och sova 7
sofiah Lätta tält för 2 pers Bo och sova 4
Suedish Bästa tältet för 2 pers + hund? Bo och sova 9
Ulvskog Nytt 2 pers. lättviktstält Bo och sova 13
Sarvi Välventilerat 3-pers tält Bo och sova 20
forslund Vikt på ett 3 pers tält? Bo och sova 10
fredl Tips på rymligt tält för 2 pers (bil/cykel/kajak-camping) Bo och sova 3
MAW 1-pers tält till mildare vinter!? Bo och sova 8
perdans Tält: 2-3 pers med sitthöjd o sittplats Bo och sova 8
sheazar 2 pers + leonberger i tält Bo och sova 12
lallen 2-3 pers tält för 2000-5000 kr? Bo och sova 16

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.