Märklig prissättning på XXL

Nej, jag orkar inte bemöta dina långa svamliga frågor. Du får gärna se det som att du har vunnit diskussionen. Andra som läser tråden får väl själva göra en bedömning av vad de tycker är rimligt eller inte. Jag har inte för avsikt att "vinna" nån diskussion, jag vill bara få fram argumenten till ytan.


Jag ser nu förresten att du verkar ha missuppfattat en av texterna du hänvisar till. Det som t.ex. Tretti fick anmärkning på var att de rekommenderade priserna bara var överstrukna. Det stod alltså inte "rekommenderat pris". Hade det stått "Rekommenderat pris" så hade det såvitt jag förstår varit helt ok.
Angående Tretti så skriver konsumentverket att om priset avser rekommenderade priset så är marknadsföringen otillbörlig.

Det står i länken, du måste läsa texten.

Skickat från min D5803 via Tapatalk
 
Åter igen erephus: jag vill gärna veta vad du har för agenda

Du skriver inlägg på inlägg och lägger ner massa tid, men du orkar inte repetera vad du är ute efter.

Du skriver många exempel på fel som XXL gör men du tror inte att de brutit mot några regler och du har tydligen inga tankar på anmäla XXL.

Men likväl fortsätter du skriva inlägg på inlägg.

Vad är det då du försöker uppnå?

Vill du få fram en bojkott av XXL?
 
Åter igen erephus: jag vill gärna veta vad du har för agenda

Du skriver inlägg på inlägg och lägger ner massa tid, men du orkar inte repetera vad du är ute efter.

Du skriver många exempel på fel som XXL gör men du tror inte att de brutit mot några regler och du har tydligen inga tankar på anmäla XXL.

Men likväl fortsätter du skriva inlägg på inlägg.

Vad är det då du försöker uppnå?

Vill du få fram en bojkott av XXL?

Du har redan svar på de frågorna i tråden, svaren förändras inte för att du frågar igen. Dessutom så är det inte så långt tillbaka i tråden sedan du ställde frågan första gången. Det blir bara en okonstruktiv diskussion om diskussionen som inte leder någonstans.

(Jag frågar inte om dina agenda eftersom du av någon anledning vill att jag ska sluta ifrågasätta XXLs marknadsföring. Det leder ingenstanns.)

Du kan ta lärdom av t.ex. 7S. Han håller inte med mig, men han väljer att diskutera själva ämnet.

Sedan så måste du läsa vad som skrivs, det är en frågeställning.

Du har påstått att vi inte har fakta, presentera de fakta som du sitter på och bidra istället.
 
Senast ändrad:
Åter igen erephus: jag vill gärna veta vad du har för agenda

Du skriver inlägg på inlägg och lägger ner massa tid, men du orkar inte repetera vad du är ute efter.

Du skriver många exempel på fel som XXL gör men du tror inte att de brutit mot några regler och du har tydligen inga tankar på anmäla XXL.

Men likväl fortsätter du skriva inlägg på inlägg.

Vad är det då du försöker uppnå?

Vill du få fram en bojkott av XXL?

Det är bra att mygel och skumrask kommer fram i ljuset vare sig det är från XXL, Telia eller Elgiganten. Som konsument vill jag att de företag jag nyttjar kör men schysst stil och har en trovärdig etisk värdegrund. Speciellt såna giganter på marknaden måste granskas eftersom de slår ut mindre. Nu finns det ju flera på Utsidan som märkt och reagerat på just XXLs konstigheter beträffande felaktig prisinformation etc, så då är det inte konstigt att folk skriver av sig här inne.

Varför öht skriva eller läsa i tråden om man inte är intresserad av den? Bara för att den ligger i toppen på utsidan nu sen några dagar betyder det inte att man måste kommentera.
 
Angående Tretti så skriver konsumentverket att om priset avser rekommenderade priset så är marknadsföringen otillbörlig.

Det står i länken, du måste läsa texten.

Precis, om det överkorsade priset avser det rekommenderade är marknadsföringen otillbörlig. Hade det däremot stått "Rekommenderat pris" istället för att varit överkorsat så hade det varit ok.

Det räcker inte med att läsa texten, man måste förstå den också.

Det står t.ex.
Bredvid priset finns ett annat, betydligt högre pris, 2225 kronor, i svart och överstruket. Enligt en arg kund kan det inte tolkas på annat sätt än att det överstrukna priset har varit det ursprungliga priserbjudandet på sajten. Och att de 1200 kronorna är ett nedsatt pris under en mellandagsrea, Konsumentverket ger honom rätt.

Ett överkryssat pris tolkar man som att det är det ursprungliga priset. Men står det uttryckligen "Rekommenderat pris" så är det ju uppenbart just att det ÄR rekommenderat pris.

Tretti svarar ju:
Självklart borde vi ha skrivit i annonserna att det är tillverkarens rekommenderade pris vi har strukit över.

D.v.s. lösningen är att skriva att det är det rekommenderade priset.
 
Konstruktiviteten i denna tråden försvann för ett bra tag sedan, vilket befogar min fråga till dig erephus: vad är din agenda?

Du anser att XXL gör fel, men du anser inte att XXL brutit mot några regler.
Du tänker inte anmäla XXL, men du fortsätter och älta ditt personliga agg mot XXL här i tråden.

Just att du inte anser att XXL brutit mot några regler men samtidigt lägger ner massa tid på att fortsätta skriva inlägg om just XXL och inga andra är det som gör mig nyfiken.


Som bakgrund till min nyfikenhet kan nämnas att genom åren är det många som försökt använda Utsidans forum som slagträ i personliga vendettor, näringsidkare så väl som privatpersoner. Försök till svartmålning av motparten, bojkott och så vidare. Flera av de större friluftsföretagen bryr sig om vad som skrivs om dem på Utsidan.
 
Konstruktiviteten i denna tråden försvann för ett bra tag sedan, vilket befogar min fråga till dig erephus: vad är din agenda?

Du anser att XXL gör fel, men du anser inte att XXL brutit mot några regler.
Du tänker inte anmäla XXL, men du fortsätter och älta ditt personliga agg mot XXL här i tråden.

Just att du inte anser att XXL brutit mot några regler men samtidigt lägger ner massa tid på att fortsätta skriva inlägg om just XXL och inga andra är det som gör mig nyfiken.


Som bakgrund till min nyfikenhet kan nämnas att genom åren är det många som försökt använda Utsidans forum som slagträ i personliga vendettor, näringsidkare så väl som privatpersoner. Försök till svartmålning av motparten, bojkott och så vidare. Flera av de större friluftsföretagen bryr sig om vad som skrivs om dem på Utsidan.
Brutit regler? Ja, det är en sak som min frågeställning är om. Kan du hjälpa till att reda ut den?

Skickat från min D5803 via Tapatalk
 
Det är bra att mygel och skumrask kommer fram i ljuset vare sig det är från XXL, Telia eller Elgiganten. Som konsument vill jag att de företag jag nyttjar kör men schysst stil och har en trovärdig etisk värdegrund. Speciellt såna giganter på marknaden måste granskas eftersom de slår ut mindre. Nu finns det ju flera på Utsidan som märkt och reagerat på just XXLs konstigheter beträffande felaktig prisinformation etc, så då är det inte konstigt att folk skriver av sig här inne.

Varför öht skriva eller läsa i tråden om man inte är intresserad av den? Bara för att den ligger i toppen på utsidan nu sen några dagar betyder det inte att man måste kommentera.

Att som du skriver nu, titta på flera aktörer på marknaden och titta på deras agerande, återkoppla till regler och diskutera vad som är tillåtet, ärligt och etiskt är konstruktivt och en diskussion som skall föras av oss konsumenter.

Men att enbart sikta in sig på ett av dessa företag, lägg ner massa tid till att skriva, uppenbarligen utan att anse att några regler brutits, vilja att gå vidare på något sätt, anmälan, etc, är det som gjort mig genuint nyfiken. Jag förstår faktiskt inte det handlandet och det är därför jag frågar.
 
Precis, om det överkorsade priset avser det rekommenderade är marknadsföringen otillbörlig. Hade det däremot stått "Rekommenderat pris" istället för att varit överkorsat så hade det varit ok.

Det räcker inte med att läsa texten, man måste förstå den också.

Det står t.ex.


Ett överkryssat pris tolkar man som att det är det ursprungliga priset. Men står det uttryckligen "Rekommenderat pris" så är det ju uppenbart just att det ÄR rekommenderat pris.

Tretti svarar ju:


D.v.s. lösningen är att skriva att det är det rekommenderade priset.
Det påstår Tretti som motivering att de har gjort rätt. Konsumentverket säger inte att ett överkrossat rekommenderat pris är ok. Det de säger är att om det överskorsade priset är ett rekommenderat pris så är marknadsföringen otillbörlig.

Det blir en nyansskillnad som inte går att bedöma så tydligt utifrån texten.

I det andra fallet där de använt ett rekommenderat pris, men konsumentverket gör bedömningen att marknadsföringen är otillbörlig för att butiker inte kunnat visat att priset används till en väsentlig del på marknaden.

Vad blir skillnaden konkret?

Skickat från min D5803 via Tapatalk
 
Varför deltar du i diskussionen?



Skickat från min D5803 via Tapatalk

Jag är nyfiken på vad du försöker uppnå med alla dina inlägg.

Du verkar enbart intresserad av att skriva om hur illa XXL uppför sig men vill inte försöka uppnå några konkreta resultat som en anmälan eller liknande.

Vad skulle du få ut av att folk i diskussionen kom fram till att allt är XXLs fel?
Det är fortfarande inget som kommer ge dig någon reell ersättning eller vinst i en tvist mot XXL.

Jag förstår inte logiken bakom ditt handlande, där av mina frågor.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
DoktorGlas 20% på friluftsvaror.se Butiker och leverantörer 0
NickeSkog Misstänkt låga priser på hoka-skor Butiker och leverantörer 6
hsp Nya produkter på Tradera Butiker och leverantörer 12
behnke Otroligt dålig servic på Exped! Butiker och leverantörer 21
creamwolf Priser på Addnature! Butiker och leverantörer 20
Brune Rätt så väl bemött på XXL Butiker och leverantörer 18
henkebmtb har nån handlat på www.bergfreunde.se Butiker och leverantörer 6
Kilsbergarn Naturkompaniet har börjat sälja prenumerationer på Svenska Dagbladet Butiker och leverantörer 8
seobserver På besök i Multiverktygs fabriken Butiker och leverantörer 0
Brune Prenumerationspriset på Utemagasinet Butiker och leverantörer 3
martallen Vad händer på Skyllermarks? Butiker och leverantörer 0
Brune Dam BH på XXL Butiker och leverantörer 2
milko Vad pysslar de med på Addnature? Butiker och leverantörer 135
29351 Nordic outdoor mässa på Butiker och leverantörer 2
Bora hur många handlar på addnature? Butiker och leverantörer 9
plommon1 Snabba tips på bra outdoorbutiker i Stockholm Butiker och leverantörer 6
w2best Rea på nätet och i fysiska butiker?! Butiker och leverantörer 1
Heinz1 Tänk på detta när du fjällflyger! Butiker och leverantörer 18
Plindgren Frilufts utrustning på Nolia i Piteå 2010 Butiker och leverantörer 2
Sharkbait Campingworld.co.uk - Inget svar på mail Butiker och leverantörer 2
Tomas J Konstigt mail ang. en sak jag har till salu på prylmarknaden Butiker och leverantörer 4
graylingman Köp aldrig kikare nån annanstans än på Naturbokhandeln! Butiker och leverantörer 0
greenjuice Optimus - bara på engelska, franska, tyska? Butiker och leverantörer 6
ÄventyrsCompaniet då var det sluthandlat på ITAB ...jacka totalhavererade! Butiker och leverantörer 87
bigskier Outdoorbutiker på nätet Butiker och leverantörer 18
egs Varför finns det nästan inga friluftsbutiker på Söder?? Butiker och leverantörer 35
zzeezz Högre priser med rabatt på Addnatures rea Butiker och leverantörer 14
E_Nygren Arteryx på eBay Butiker och leverantörer 2
Ingebrigtl Var köpa Koflach Arctis Expedition i Göteborg eller på nätet? Butiker och leverantörer 3
Nils-Åke Sämre kvalite på skalplagg? Butiker och leverantörer 74
MrZog Friluftsbutiker på Manhattan Butiker och leverantörer 3
srpp Jag hoppas innerligt på förbättring. Butiker och leverantörer 20
Vättlefjäll North Face på eBay? Sant eller falskt? Butiker och leverantörer 22
mo9jan Handla på Globetrotter.de? Butiker och leverantörer 9
avslutat080903 Düsseldorf - tips på friluftsbutiker Butiker och leverantörer 1
På jakt efter Berghaus Yeti Extrem Butiker och leverantörer 9
Ninai Tips på internet-sajter & butiker i Sthlm? Butiker och leverantörer 0
Brune Rea på Playground Butiker och leverantörer 4
greenjuice Tysk textiljätte satsar på Klättermusen Butiker och leverantörer 22
Eärendil North Face butik öppnad på Norrlandsgatan! Butiker och leverantörer 3
dexecupen Ny klätter- & friluftsbutik på Söder Butiker och leverantörer 4
KLAGER Handla från USA på nätet Butiker och leverantörer 19
bessepersson Klättergrejer på rockempire.com? Butiker och leverantörer 7
pat2 Tips på skogsskidor Butiker och leverantörer 11
lagrave Brist på ansvar hos Arcteryx/Tierra Butiker och leverantörer 44
grodanbolle Jag mejlade Sverker på Plus! Butiker och leverantörer 79
hellmanskungen Friluftsbutiker på nätet!? Butiker och leverantörer 4
benjamin Patagonia DAS-parka på nätet? Butiker och leverantörer 5
avslutat080903 Utländska friluftsbutiker på nätet Butiker och leverantörer 5
P.D Haglöfs nya ryggor inte på nätet ? Butiker och leverantörer 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.