Märklig prissättning på XXL

Nej, jag orkar inte bemöta dina långa svamliga frågor. Du får gärna se det som att du har vunnit diskussionen. Andra som läser tråden får väl själva göra en bedömning av vad de tycker är rimligt eller inte. Jag har inte för avsikt att "vinna" nån diskussion, jag vill bara få fram argumenten till ytan.


Jag ser nu förresten att du verkar ha missuppfattat en av texterna du hänvisar till. Det som t.ex. Tretti fick anmärkning på var att de rekommenderade priserna bara var överstrukna. Det stod alltså inte "rekommenderat pris". Hade det stått "Rekommenderat pris" så hade det såvitt jag förstår varit helt ok.
Angående Tretti så skriver konsumentverket att om priset avser rekommenderade priset så är marknadsföringen otillbörlig.

Det står i länken, du måste läsa texten.

Skickat från min D5803 via Tapatalk
 
Åter igen erephus: jag vill gärna veta vad du har för agenda

Du skriver inlägg på inlägg och lägger ner massa tid, men du orkar inte repetera vad du är ute efter.

Du skriver många exempel på fel som XXL gör men du tror inte att de brutit mot några regler och du har tydligen inga tankar på anmäla XXL.

Men likväl fortsätter du skriva inlägg på inlägg.

Vad är det då du försöker uppnå?

Vill du få fram en bojkott av XXL?
 

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Åter igen erephus: jag vill gärna veta vad du har för agenda

Du skriver inlägg på inlägg och lägger ner massa tid, men du orkar inte repetera vad du är ute efter.

Du skriver många exempel på fel som XXL gör men du tror inte att de brutit mot några regler och du har tydligen inga tankar på anmäla XXL.

Men likväl fortsätter du skriva inlägg på inlägg.

Vad är det då du försöker uppnå?

Vill du få fram en bojkott av XXL?

Du har redan svar på de frågorna i tråden, svaren förändras inte för att du frågar igen. Dessutom så är det inte så långt tillbaka i tråden sedan du ställde frågan första gången. Det blir bara en okonstruktiv diskussion om diskussionen som inte leder någonstans.

(Jag frågar inte om dina agenda eftersom du av någon anledning vill att jag ska sluta ifrågasätta XXLs marknadsföring. Det leder ingenstanns.)

Du kan ta lärdom av t.ex. 7S. Han håller inte med mig, men han väljer att diskutera själva ämnet.

Sedan så måste du läsa vad som skrivs, det är en frågeställning.

Du har påstått att vi inte har fakta, presentera de fakta som du sitter på och bidra istället.
 
Senast ändrad:
Åter igen erephus: jag vill gärna veta vad du har för agenda

Du skriver inlägg på inlägg och lägger ner massa tid, men du orkar inte repetera vad du är ute efter.

Du skriver många exempel på fel som XXL gör men du tror inte att de brutit mot några regler och du har tydligen inga tankar på anmäla XXL.

Men likväl fortsätter du skriva inlägg på inlägg.

Vad är det då du försöker uppnå?

Vill du få fram en bojkott av XXL?

Det är bra att mygel och skumrask kommer fram i ljuset vare sig det är från XXL, Telia eller Elgiganten. Som konsument vill jag att de företag jag nyttjar kör men schysst stil och har en trovärdig etisk värdegrund. Speciellt såna giganter på marknaden måste granskas eftersom de slår ut mindre. Nu finns det ju flera på Utsidan som märkt och reagerat på just XXLs konstigheter beträffande felaktig prisinformation etc, så då är det inte konstigt att folk skriver av sig här inne.

Varför öht skriva eller läsa i tråden om man inte är intresserad av den? Bara för att den ligger i toppen på utsidan nu sen några dagar betyder det inte att man måste kommentera.
 
Angående Tretti så skriver konsumentverket att om priset avser rekommenderade priset så är marknadsföringen otillbörlig.

Det står i länken, du måste läsa texten.

Precis, om det överkorsade priset avser det rekommenderade är marknadsföringen otillbörlig. Hade det däremot stått "Rekommenderat pris" istället för att varit överkorsat så hade det varit ok.

Det räcker inte med att läsa texten, man måste förstå den också.

Det står t.ex.
Bredvid priset finns ett annat, betydligt högre pris, 2225 kronor, i svart och överstruket. Enligt en arg kund kan det inte tolkas på annat sätt än att det överstrukna priset har varit det ursprungliga priserbjudandet på sajten. Och att de 1200 kronorna är ett nedsatt pris under en mellandagsrea, Konsumentverket ger honom rätt.

Ett överkryssat pris tolkar man som att det är det ursprungliga priset. Men står det uttryckligen "Rekommenderat pris" så är det ju uppenbart just att det ÄR rekommenderat pris.

Tretti svarar ju:
Självklart borde vi ha skrivit i annonserna att det är tillverkarens rekommenderade pris vi har strukit över.

D.v.s. lösningen är att skriva att det är det rekommenderade priset.
 
Konstruktiviteten i denna tråden försvann för ett bra tag sedan, vilket befogar min fråga till dig erephus: vad är din agenda?

Du anser att XXL gör fel, men du anser inte att XXL brutit mot några regler.
Du tänker inte anmäla XXL, men du fortsätter och älta ditt personliga agg mot XXL här i tråden.

Just att du inte anser att XXL brutit mot några regler men samtidigt lägger ner massa tid på att fortsätta skriva inlägg om just XXL och inga andra är det som gör mig nyfiken.


Som bakgrund till min nyfikenhet kan nämnas att genom åren är det många som försökt använda Utsidans forum som slagträ i personliga vendettor, näringsidkare så väl som privatpersoner. Försök till svartmålning av motparten, bojkott och så vidare. Flera av de större friluftsföretagen bryr sig om vad som skrivs om dem på Utsidan.
 
Konstruktiviteten i denna tråden försvann för ett bra tag sedan, vilket befogar min fråga till dig erephus: vad är din agenda?

Du anser att XXL gör fel, men du anser inte att XXL brutit mot några regler.
Du tänker inte anmäla XXL, men du fortsätter och älta ditt personliga agg mot XXL här i tråden.

Just att du inte anser att XXL brutit mot några regler men samtidigt lägger ner massa tid på att fortsätta skriva inlägg om just XXL och inga andra är det som gör mig nyfiken.


Som bakgrund till min nyfikenhet kan nämnas att genom åren är det många som försökt använda Utsidans forum som slagträ i personliga vendettor, näringsidkare så väl som privatpersoner. Försök till svartmålning av motparten, bojkott och så vidare. Flera av de större friluftsföretagen bryr sig om vad som skrivs om dem på Utsidan.
Brutit regler? Ja, det är en sak som min frågeställning är om. Kan du hjälpa till att reda ut den?

Skickat från min D5803 via Tapatalk
 
Det är bra att mygel och skumrask kommer fram i ljuset vare sig det är från XXL, Telia eller Elgiganten. Som konsument vill jag att de företag jag nyttjar kör men schysst stil och har en trovärdig etisk värdegrund. Speciellt såna giganter på marknaden måste granskas eftersom de slår ut mindre. Nu finns det ju flera på Utsidan som märkt och reagerat på just XXLs konstigheter beträffande felaktig prisinformation etc, så då är det inte konstigt att folk skriver av sig här inne.

Varför öht skriva eller läsa i tråden om man inte är intresserad av den? Bara för att den ligger i toppen på utsidan nu sen några dagar betyder det inte att man måste kommentera.

Att som du skriver nu, titta på flera aktörer på marknaden och titta på deras agerande, återkoppla till regler och diskutera vad som är tillåtet, ärligt och etiskt är konstruktivt och en diskussion som skall föras av oss konsumenter.

Men att enbart sikta in sig på ett av dessa företag, lägg ner massa tid till att skriva, uppenbarligen utan att anse att några regler brutits, vilja att gå vidare på något sätt, anmälan, etc, är det som gjort mig genuint nyfiken. Jag förstår faktiskt inte det handlandet och det är därför jag frågar.
 
Precis, om det överkorsade priset avser det rekommenderade är marknadsföringen otillbörlig. Hade det däremot stått "Rekommenderat pris" istället för att varit överkorsat så hade det varit ok.

Det räcker inte med att läsa texten, man måste förstå den också.

Det står t.ex.


Ett överkryssat pris tolkar man som att det är det ursprungliga priset. Men står det uttryckligen "Rekommenderat pris" så är det ju uppenbart just att det ÄR rekommenderat pris.

Tretti svarar ju:


D.v.s. lösningen är att skriva att det är det rekommenderade priset.
Det påstår Tretti som motivering att de har gjort rätt. Konsumentverket säger inte att ett överkrossat rekommenderat pris är ok. Det de säger är att om det överskorsade priset är ett rekommenderat pris så är marknadsföringen otillbörlig.

Det blir en nyansskillnad som inte går att bedöma så tydligt utifrån texten.

I det andra fallet där de använt ett rekommenderat pris, men konsumentverket gör bedömningen att marknadsföringen är otillbörlig för att butiker inte kunnat visat att priset används till en väsentlig del på marknaden.

Vad blir skillnaden konkret?

Skickat från min D5803 via Tapatalk
 
Varför deltar du i diskussionen?



Skickat från min D5803 via Tapatalk

Jag är nyfiken på vad du försöker uppnå med alla dina inlägg.

Du verkar enbart intresserad av att skriva om hur illa XXL uppför sig men vill inte försöka uppnå några konkreta resultat som en anmälan eller liknande.

Vad skulle du få ut av att folk i diskussionen kom fram till att allt är XXLs fel?
Det är fortfarande inget som kommer ge dig någon reell ersättning eller vinst i en tvist mot XXL.

Jag förstår inte logiken bakom ditt handlande, där av mina frågor.
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips