Märklig prissättning på XXL

Erephus varför vill du inte anmäla XXL?

Efter det uttrycket är jag genuint nyfiken på vad en anmälan från din sida skulle leda till. Du skriker och gormar i denna tråden om hur XXL bryter mot diverse regler, du säger dig ha solklara bevis, men du vill inte anmäla dom.

Vad är din agenda?

Var finner du att jag påstått att jag har solklara bevis?
Jag har presenterad om varför jag tycker att XXL gör fel och hänvisat till information från både XXL, prisjakt m.m.

Var finner du att jag pratat om att anmäla, eller inte anmäla?
Någons anmälan påverkar inte diskussionens vara eller inte vara.

I övrigt så får du svar om min agenda i de tidigare inläggen jag har gjort. Förenklat, att vi ska ställa krav, det är skitenkelt. Du verkar inte tycka att vi ska ställa krav. Varför?

Var är dina fakta, du påstått att vi inte kollat fakta, då borde du rimligen själv besitta ... fakta?

Visa mig din undersökning om att XXLs rekommenderade priser används av marknaden. Jag t.o.m. hjälper dig på traven att finna motargument.
 
Ni sitter här och raljerar men bryr er inte ens om att kolla upp fakta.
Det får er att framstå som väldigt oseriösa.


Men föralldel anmäl, kontakta SVT-plus och ser vad dom säger och vidarebefordra detta sedan till oss andra.

Ja det vet jag väl att den sk "rabatten" dras av i kassan (eller man får hoppas iaf), men hade du räknat och jämfört med statistiken från prisjakt han länkade, så ser du att priset efter 20% rabatt skulle hamna högre än vad priset legat hela sommaren. Xxls skopris idag enligt annonsen: 1499:- minus 20% = 1199:-. Genomsnittspriset för i sommar ligger strax över 1100:- om jag ser rätt.

Ren och skär bullshit alltså med denna sk rabatt.
 

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Det är inte heller så uppenbart att det inte är ett faktiskt lagbrott det är frågan om. Tidigare så har jag tjatat om "moral-tyckande", det har egentligen aldrig varit tal om att det skulle ha varit ett lagbrott, men det kanske är dags att faktiskt börja se om det egentligen är lagbrott.

´
Ryggsäcken

http://www.xxl.se/sport-bollspel/ry...ight-legend-medium-ryggsack/p/1106647_2_style
Tight Legend Medium, ryggsäck 399:-, -300kr enligt annonsblad (Rek. 700:)

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?pu=2884485
XXL Sport & Vildmark 2015-08-20 -80:- 399:- Haglöfs Tight Legend Medium, ryggsäck


Skridskorna

http://www.xxl.se/vintersport/hocke...700-ishockeyskridsko-senior/p/1110127_2_style
Vapor X700, ishockeyskridsko senior 2 999:-, -1200kr enligt annonsblad, (Rek. 4 200:)

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?pu=3090719
XXL Sport & Vildmark 2015-08-20 +10:- 2 999:- Bauer Vapor X700, ishockeyskridsko senior

Tidigare så har det räckt att färga priserna röda vid Tretti.se för att det ska kunnas uppfattas som REA. XXL både uttrycker "TILL EXTRA EXTRA LÅGT PRIS" och anger att priset är sänkt med ett belopp.
Ingenstans i den rena lagtexten går det att finna att en färg anger om det är REA, ändå så anser Konsumentverket att det är REA. Det räckte då att de använde sig att ett visuellt uttryck som kunde uppfattas som att det var REA.

http://www.svd.se/reafiffel-pa-trettise
”Konsumentverket/KO har observerat att det frekvent förekommer marknadsföring med överstrukna priser i svart och prisangivelse i rosa på webbplatsen. Konsumentverket/KO vill att Tretti AB styrker att de överstrukna priserna som tillämpas på webbplatsen avser bolagets ordinarie priser. Är de överstrukna priserna rekommenderat pris från tillverkare är marknadsföringen otillbörlig.”



En liknande kampanj från ITAB.
Reklamombudsmannen anser att marknadsföringen är otillbörlig då ITAB inte kunnat påvisa att det rekommenderade priset används, att leverantören styrker duger inte. De nämner ö.h.t. inte något om REA utan de hänvisar enbart till den prisjämförelse som ITAB presenterat i reklamen.
Varken skridskorna eller ryggsäcken säljs på marknaden enligt prisjakt för det rekommenderade priset, en butik säljer ryggsäcken till det rekommenderade priser och för skridskorna så liggar alla minst en tusenlapp under det rekommenderade priset.

http://reklamombudsmannen.org/uttalande/itab
Annonsören har i sitt yttrande med bilagor styrkt att det rekommenderade cirkapriset verkligen har rekommenderats av leverantören. Däremot har annonsören inte genom de två bifogade prisuppgifterna från andra återförsäljare, varav den ena inte tillämpar det rekommenderade priset, styrkt att priset inte i endast oväsentlig mån tillämpas på marknaden. Reklamen är därför vilseledande och strider därmed mot artikel 5 första stycket i ICC:s regler.



Vidare så beskriver:
http://ec.europa.eu/justice/consume...-it-fair/is-it-unfair/misleading_false_sv.htm

Hur vet man om en affärsmetod är otillbörlig?
* om den på något sätt, även genom den allmänna utformningen - även om informationen är korrekt i sak - vilseleder eller sannolikt kommer att vilseleda genomsnittskonsumenten

och

* medför eller sannolikt kommer att medföra att denne fattar ett affärsbeslut som han annars inte skulle ha fattat.

Man behöver inte bevisa att en konsument faktiskt har vilseletts. Möjligheten att bli vilseledd kan anses vilseledande i sig, om de andra faktorerna också föreligger. Man behöver inte heller bevisa att konsumenten lidit någon ekonomisk skada.


Löparskokampanjen

9100192219166_B_2XGB8wr8HenJWeLU3O3a9ajhVZk7BmXdr-K0uXKuw_140261_jpg.jpg


http://www.xxl.se/skor/herrskor/loparskor/asics-gel-nimbus-17-loparsko-herr/p/1105546_1_style
GEL-NIMBUS 17, löparsko herr 1 499:- (Rek. 1 800:)

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?pu=2909532
XXL Sport & Vildmark : 2015-08-20 : +300:- : 1 499:- : Asics GEL-NIMBUS 17, löparsko herr
2015-08-18 : Nytt pris : 1 199:- : Asics GEL-NIMBUS 17, löparsko herr

Det kan ju bli intressant på vilket sätt XXL kommer att ändra priset på löparskorna imorgon, samtliga löparskor, en prekär situation.

http://ec.europa.eu/justice/consume...cklist/blacklist-items/blacklist_item4_sv.htm
Oriktigt ange att en produkt kommer att vara tillgänglig enbart under mycket begränsad tid, eller att den kommer att vara tillgänglig enbart på särskilda villkor under en mycket begränsad tid, för att få konsumenten att fatta ett omedelbart beslut utan att ha tillräcklig tid eller möjlighet att fatta ett välgrundat beslut.

Vilket då enligt länkarna från Europeiska kommissionen också för det upp på en annan nivå då affärsmetoder som faller in på "svarta listan" alltid är förbjudna.
 
Du kan få lite hjälp på traven, kolla på prisjakt.se, leta efter butiker som i praktiken använder sig av det rekommenderade priset på 699kr för Haglös Tight Legend Medium. (Ja, för att det ska vara ett giltigt rekommenderat pris så ska det också användas till en väsentlig del av marknaden.)

Alla butiker finns inte på prisjakt, framförallt inte de som inte är intresserade av att priskonkurrera (vilket innefattar de flesta småbutiker ute i mindre orter).

Men t.ex. Skövde Natur tar 635.
http://www.skovdenatur.nu/produkt.asp?id=6636&u=16

Så frågan som JAG då vill ställa är ju: Vem beter sig värst mot kund, XXL eller Skövde Natur?
 
Alla butiker finns inte på prisjakt, framförallt inte de som inte är intresserade av att priskonkurrera (vilket innefattar de flesta småbutiker ute i mindre orter).

Men t.ex. Skövde Natur tar 635.
http://www.skovdenatur.nu/produkt.asp?id=6636&u=16

Så frågan som JAG då vill ställa är ju: Vem beter sig värst mot kund, XXL eller Skövde Natur?

XXL, Skövde Natur marknadsför varan och priset så som de ska göra. Skövde Natur är den seriösa parten i den där jämförelsen.

Jag märker att du gärna vill försvara XXL genom att jämföra med andra, du gör det gång på gång, två fel gör inte ett rätt. Du kan svara dig själv nästa gång du ställer frågan.

Du kan börja granska http://www.utsidan.se/forum/showpost.php?p=733935&postcount=123 istället och finna motargument.
 
Hade jag handlat på Skövde Natur och sen sett vad XXL tar för säcken hade jag känt mig lurad.

Hade jag handlat på XXL och sen sett vad Skövde natur tar för säcken hade jag känt att jag hade gjort ett kap. Även om det hade visat sig att deras senaste sänkning bara var 80 kronor och inte 300.
 
Hade jag handlat på Skövde Natur och sen sett vad XXL tar för säcken hade jag känt mig lurad.

Hade jag handlat på XXL och sen sett vad Skövde natur tar för säcken hade jag känt att jag hade gjort ett kap. Även om det hade visat sig att deras senaste sänkning bara var 80 kronor och inte 300.

Kan du skapa en egen tråd om Skövde Natur? Om du anser att det är oetiskt att Skövde Natur är dyrare än XXL kan du ta upp det som ämne där.

Du kanske kan svara utifrån den frågeställningen jag skrev igår?

Skickat från min D5803 via Tapatalk
 
Jag försvarar inte specifikt XXL, jag bara ifrågasätter om de verkligen är så hemska att de förtjänar en helt egen tråd.

Om de nu är så hemska, sluta handla där.
 
Jag försvarar inte specifikt XXL, jag bara ifrågasätter om de verkligen är så hemska att de förtjänar en helt egen tråd.

Om de nu är så hemska, sluta handla där.
Jaha, men kan du istället bemöta min frågeställning. Att ifrågasätta diskussionen har du redan gjort en antal gånger.

Skickat från min D5803 via Tapatalk
 
Nej, jag orkar inte bemöta dina långa svamliga frågor. Du får gärna se det som att du har vunnit diskussionen. Andra som läser tråden får väl själva göra en bedömning av vad de tycker är rimligt eller inte. Jag har inte för avsikt att "vinna" nån diskussion, jag vill bara få fram argumenten till ytan.


Jag ser nu förresten att du verkar ha missuppfattat en av texterna du hänvisar till. Det som t.ex. Tretti fick anmärkning på var att de rekommenderade priserna bara var överstrukna. Det stod alltså inte "rekommenderat pris". Hade det stått "Rekommenderat pris" så hade det såvitt jag förstår varit helt ok.
 
Jag får medge att du har en poäng erephus - även om jag inte riktigt håller med om ditt antydande att de har "ständig rea" . Viss otydlighet finns, dock inte beträffande att använda rek. pris som referens - det är helt ok enligt boken. Det som du har en poäng med är jojo-prissättningen.
 
Jag får medge att du har en poäng erephus - även om jag inte riktigt håller med om ditt antydande att de har "ständig rea" . Viss otydlighet finns, dock inte beträffande att använda rek. pris som referens - det är helt ok enligt boken. Det som du har en poäng med är jojo-prissättningen.
Konsumentverket gjorde inte den bedömningen att ett annat företag kunde jämföra med rekommenderat pris. Länken finns i det jag skrev. Konsumentverket ansåg inte att de dög med att tillverkaren intygade utan de velade också ha intyg på att det rekommenderade priset också användes på marknaden.

Jag har inte sagt att de har ständig REA, men du tänker på Trettio hemsida, där gör konsumentverket också bedömningen att det räcker att det företaget färget priset rött.

Skickat från min D5803 via Tapatalk
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips