Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Märklig prissättning på XXL
- Trådstartare Brune
- Start datum
Jag är ju en av dessa två. Jag har också velat att slippa denna rundgång.Nu får ni tillföra något nytt till debatten, eller så kan vi väl dra strecket här - det verkar ha blivit rundgång mellan två personer.
Det är dumt att jag svarar iof, men jag vill försöka få över diskussion till ämnet i sig och att diskussionen ska föras vidare.
T.ex. att istället bemöta det svar som finns istället för en återigen upprepad fråga.
Jag ger motargument och svar till t.ex. Nermander och 7S, varför inte fortsätta på de svaren eller ställa en ny fråga utifrån ämnet?
Skickat från min D5803 via Tapatalk
Lästips
ANNONS
Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken
STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.
Precis, om det överkorsade priset avser det rekommenderade är marknadsföringen otillbörlig. Hade det däremot stått "Rekommenderat pris" istället för att varit överkorsat så hade det varit ok.
Det räcker inte med att läsa texten, man måste förstå den också.
Det står t.ex.
Ett överkryssat pris tolkar man som att det är det ursprungliga priset. Men står det uttryckligen "Rekommenderat pris" så är det ju uppenbart just att det ÄR rekommenderat pris.
Tretti svarar ju:
D.v.s. lösningen är att skriva att det är det rekommenderade priset.
Svarar igen och lyfter förbi "rundgången". Och formulerar om eftersom det är lättare att skriva vid tangentbordet istället för telefon.
(Läsa och förstå, men man ska vara försiktig så att man omedvetet lägger till.)
Konsumentverket säger inte att ett rekommenderat pris är ok i artikeln, det de säger är att om det överkrossade priset är rekommenderat pris så är marknadsföringen otillbörlig. Tretti å sin sida hävdade att om de skrivit rekommenderat pris utan att stryka över det så hade det varit ok.
Men det framgår inte av artikeln att det varit rätt att göra så. Det är ett påstående av Tretti i ett svar till tidningen.
Konsumentverket svar är utifrån den faktiska situation inte huruvida det sett ut om det istället varit si eller så. De har inte heller tagit ställning i artikeln huruvida ett rött pris och ett (överstruket eller ej) rekommenderat pris hade varit REA.
Det antyds i artikeln att ett rött pris och ett överstruket ordinarie pris hade kunnat vara ok.
I den andra artikeln så har man använt rekommenderat pris på det sättet som Tretti hävdat att det skulle ha varit ok, men där har Reklamombudsmannen (inte Konsumentverket som jag kan ha skrivit tidigare, oavsett så tolkar RO ICC's lagtext om marknadsföring mycket bättre än oss) sagt att marknadsföringen är otillbörlig med hänvisning till lagtexten eftersom den butiken inte kunnat visa att det rekommenderade priset används i väsentlig del av marknaden.
Skillnader mellan de två fallen är att den ena butiken på en webbsida använt röd text och jämfört med ett överstruket pris, den andra butiken har i ett nyhetsbrev använt ordet extrapris (eller om det var fyndpris) och jämfört med ett ej överstruket rekommenderat pris.
Tack Christer! Håller fullständigt med dig.Nu får ni tillföra något nytt till debatten, eller så kan vi väl dra strecket här
- det verkar ha blivit rundgång mellan två personer.
/Odd
http://www.konsumentverket.se/Om-os...onsumentverket-granskar-sporthandelns-priser/
Från artikeln,
"Det vanligaste felet var att de jämförde med ett ordinarie pris som var för gammalt och därför missvisande. Ett ordinarie pris ska vara det pris som bolaget vanligtvis använder för en produkt. Vid granskningen visade det sig att vissa priser inte hade använts på flera månader och vissa fall på upp till över ett år. Ett annat fel var att de jämförde sina priser med ett rekommenderat-pris som inte används av någon i branschen."
Från artikeln,
"Det vanligaste felet var att de jämförde med ett ordinarie pris som var för gammalt och därför missvisande. Ett ordinarie pris ska vara det pris som bolaget vanligtvis använder för en produkt. Vid granskningen visade det sig att vissa priser inte hade använts på flera månader och vissa fall på upp till över ett år. Ett annat fel var att de jämförde sina priser med ett rekommenderat-pris som inte används av någon i branschen."
Jag måste säga att jag är beredd att hålla med konsumentverket. Rekommenderat pris används sällan eller aldrig! Den slutsatsen drar ju även konsumentverket. Vill du kolla själv, kika på rekommenderat pris hos lite tillverkare och kör sen samma produkter genom prisjakt.Hur bevisar man inte någon använder det? Då måste man ju kolla med varenda handlar som har produkten i sortimentet. Det blir ju antagligen femsiffrigt antal butiker som man måste kolla.
Jag gillar xxl och handlar där ofta men tycker det är bra att konsumentverket slår ner på deras falska marknadsföring. Faktum är att xxl åtminstone ändrat ordval i sina nyhetsbrev, och hänvisar inte längre till rekommenderat pris utan vanligt pris hos xxl. Nu har jag inte kollat om det stämmer eller om de fortfarande fular sig. Detta är bra för konsumenter i allmänhet!
Jag måste säga att jag är beredd att hålla med konsumentverket. Rekommenderat pris används sällan eller aldrig! Den slutsatsen drar ju även konsumentverket. Vill du kolla själv, kika på rekommenderat pris hos lite tillverkare och kör sen samma produkter genom prisjakt.
Jag får väl erkänna att jag inte kollat priser på länge, men det var inte många år sen t.ex. Naturkompaniet stenhårt körde på rekommenderat pris (och därför var en av de dyraste butikerna att handla i). Sajter som Prisjakt har väl dock kanske gjort att det är svårare för en kedja att hålla de rekommenderade priserna. Men det lär ju bara gälla i storstäder. Tittar du på en butik på en mindre ort där närmsta konkurrent ligger 10 mil bort så lär priserna ligga betydligt närmare rekommenderat pris än i en storstad där konkurrenterna ligger två kvarter från varandra.
Fast med dagens ehandel borde även sådana butiker hålla låga priser för att inte konkurreras ut. Det är lätt att beställa via nätet!Jag får väl erkänna att jag inte kollat priser på länge, men det var inte många år sen t.ex. Naturkompaniet stenhårt körde på rekommenderat pris (och därför var en av de dyraste butikerna att handla i). Sajter som Prisjakt har väl dock kanske gjort att det är svårare för en kedja att hålla de rekommenderade priserna. Men det lär ju bara gälla i storstäder. Tittar du på en butik på en mindre ort där närmsta konkurrent ligger 10 mil bort så lär priserna ligga betydligt närmare rekommenderat pris än i en storstad där konkurrenterna ligger två kvarter från varandra.
Det finns inget krav någonstans att en butik ska ha rekommenderade priser på sina varor, men däremot så ska de (oavsett under vilken benämning) förhålla sig till sina egna priser alt. priser som faktiskt används i branschen när de gör en prisjämförelse eller säljer under begreppet "REA".
Liknande trådar
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar
- Aktuella pristävlingar
- Direkt i din inkorg