Vin till gryta!

Sedan är det få som är så välbeställda som herr henkemtb att dom kan vaska en vinare för runda slängar 25.000:- i såsen..
 
Sedan är det få som är så välbeställda som herr henkemtb att dom kan vaska en vinare för runda slängar 25.000:- i såsen..

Viner hamnar inte i dom prisklasserna för att dom är bra. Det är för att dom är sällsynta. Och för att en del köper vin för att det är dyrt, inte för att det smakar bra. Därmed inte sagt att ett dyrt vin inte är bra.
Sedan finns det ju olika sorters bra, lagringsbart eller drickbart. Om du köper ett vin för konsumtion behöver du ju inte bry dig om om det är lagringsbart. Men det är väl svårt att snobba med ett vin för 175 kr flaskan, även om det kan vara nog så bra.
Det är det här jag menar med att sverige har saknat vinkultur och till en del saknar det än. Om man inte kan avgöra vad som är bra genom att smaka, då tror man gärna att det är bra bara för att det är dyrt.
Den som har för vana att köpa viner i 25.000 kronors klassen kan säkert tänka sig att laga en festmåltid med vinet, OM DET NU ÄR SÅ ATT DET ÄR INKÖPT FÖR SMAKENS SKULL, och smaksinnet är lika utvecklat vad gäller mat. Personen är förmodligen ekonomiskt oberoende.
/John
 
Inget nytt under solen.. jag är ganska väl insatt i frågan.. dock kan jag säga så här, jag känner rätt många som av olika anledningar skulle/har druckit viner för sinnessjuka pengar, inte för att dom egentligen har råd utan mer för inte genuint intresse. var den övre gränsen för smakupplevelse per krona går tvistar man om, min gamla arbetsgivare tillika munskänkarnas provningsordförande och vinlandslagets coach säger 500:- sedan är det mest för att det är så jävla kul.. han säger att gitarrer är en helt annan grej.. :) jag lagrar viner, vissa dyra.. Men jag skulle inte hålla något av dom i såsen, jag känner ingen annan som skulle hälla motsvarande i såsen.. men valet av vin I maten är lika viktigt som valet TILL maten, dock är dom inte i samma prisklass om prislappen passerar 200:-
 
Jag är med dig där. Om jag häller ett 500-kronorsvin i maten så är det definitivt för smakens skull. Och festen är lite viktigare, typ 50-års kalas. Och jag har provlagat maten med ett billigare vin av samma typ för att se om skillnaden märks.
Men jag köper ju inte viner i 25000-kronorsklassen. Även om jag har provsmakat dom vid vinprovning.
/John
 
Ojojoj!

Jag har inget problem med god mat utomhus. Min aptit ökar enormt och det mesta smakar jättegott (dock inte tortelini!). Jag har aldrig med några dyra viner, snarare VÄLDIGT billiga. Dom har den temperatur dom har och smakar kanonbra i fält. Jag har nog inte ro att göra goda grytor, tar alldeles för lång tid men vin att dricka brukar jag ha med mig.
Mina krav sänks rejält när jag är utomhus. Bästa förpackningen för kajaken tycker jag är PET-flaskor (75 cl). Har hellre fler än dyrare.

mvh thomas
 
nån som testat att torka rödvin till pulver och sen blanda i käket på fjället? eller kanske lite jåkkvin att dricka?

Varför krångla till det? Här kan du köpa färdigt rödvinspulver...

http://www.matpoolen.se

Rödvinsextrakt verkar vara ett annat namn för samma sak...

http://www.scandinavianallianceinmotion.com/apps/webstore/products/show/3750852

Nej! För de allra flesta går det alldeles utmärkt att minska grundpackningens vikt med 1,5 kilo och istället ta med sig två flaskor Brunello i PlatyPreserve... Eller varför inte en Brunello och en Riesling?

http://www.cascadedesigns.com/platypus/wine-preservation/platypreserve/product

Platy_Preserve.jpg
 
Helt ärligt: Mat ska bli skit. Har man det i tankarna blir livet enklare. Släng i det i en panna, värm tills det är ätbart. Häll över kallt vatten så du inte bränner dig och slipper vänta på att skiten ska kallna. Släng i dig maten. Diska. Drick upp diskvattnet och gå vidare.
 
Vilket vin man använder är underordnat vilken fond. Fonden är betydligt mer smakgivande. Personligen skulle jag aldrig hälla ett dyrt vin i maten. Däremot är det ganska viktigt med avsmakningen så man får rätt mängd. Detta är en stor konst som är väl värd att experimentera med.

Så mitt tips. Köp billigt vin och försöka hitta en väl avvägd mängd istället för att fokusera på vilken typ av vin.
 
Tänk....att komma till kojan efter en utedag.. Koka Rentunga med rotmos å smörbrunn....Då smakar det enklaste rödvin gott....Å man sover gott :)

Alla är vi olika och jag föredrar vin i glas och inte i maten....och göra gryta på Rentunga är väl snudd på att häda ;-)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
KimmyA Reducerat vin på vandring Friluftsmat 10
JohnnyL Frysa vin? Friluftsmat 9
mariaa Vin på älggräs? Friluftsmat 20
Lennart Hedvall Frystorkat vin Friluftsmat 31
flamma Whiskey/Cognac/Vin mm.mm Friluftsmat 49
fonkymon Konserver/mat till stugvandring Friluftsmat 12
Johan123 Nyttiga och goda icke-animaliska pålägg till smörgåsen? Friluftsmat 23
Fjorr Packa om frystorkad mat till mindre plastpåsar? Friluftsmat 28
Silver Fang Vad för mat till stormkök Friluftsmat 10
moa_k40 Lunch till lång Sarektur Friluftsmat 23
bebben_ericson_hotmail.com Ta med vandringsmat till Island? Friluftsmat 2
sebkar Räcker det med kokande vatten till pulversoppa? Friluftsmat 11
disgruntled Tips på små behållare till salt och kryddor? Friluftsmat 32
såg Jägarsnus med mer nötter i till lunch. Friluftsmat 14
Madison Mat till endagsvandring Friluftsmat 8
UnderEnTarp Behållare till sylt? Friluftsmat 15
Stenistöveln Förpackningar till egentorkad mat Friluftsmat 48
KLAGER FDA varna för torkat kött till husdjur Friluftsmat 3
wojo Alternativ till ölkorv? Friluftsmat 23
SLUGGA Kaymak cream till sås? Friluftsmat 5
Kanii Alternativ till grötfrukost Friluftsmat 2
vastero Ett försök till matlagningsprogram med friluftsmat Friluftsmat 10
perdans Kök till gastub med punkteringsventil Friluftsmat 0
victorborgvall Vindskydd till olika kök Friluftsmat 14
RayIV Mjölk till gröt och choklad? Friluftsmat 15
Grönställ Proteindryck till lunch? Friluftsmat 60
dr4ug1 Choklad fondue till efterrätt Friluftsmat 3
peter1959 Folie ä bra till allt säger Träpekka i dag Friluftsmat 4
jakerlund Gas-tillsats till Trangia.... Friluftsmat 3
Rayban Torka lever till hundsnacks Friluftsmat 4
Agneta H Mat till kanotläger för konfirmander? Friluftsmat 10
Alternativ till Real Meal Friluftsmat 12
saraholvid Tips på vegetarisk mat till fjällvandringen Friluftsmat 33
Polarnatt Kan detta funka till frukost? Friluftsmat 49
oberg_niklas Mat som passar till mattermos Friluftsmat 13
apanna Torkad mat till barn Friluftsmat 4
ViVi Mat till utedagar i skogen Friluftsmat 12
dabac Filmburk till krydda? Friluftsmat 20
grodanbolle Mat till dagsturer? Friluftsmat 11
CFFS Alternativ till dyr mat! Friluftsmat 4
way Flytta till storbritanien! Friluftsmat 5
thureb Bra stekpanna till Trangia? Friluftsmat 6
Maria Habermann Gott till couscous Friluftsmat 0
Svartkjelen Mest möjlig energi till lägsta möjliga vikt - HUR??? Friluftsmat 9
Kvantmekanikern Billigt och bra alternativ till torkad mat? Friluftsmat 3
PeAv Gas till Primuskök på Gotland Friluftsmat 0
Texas Bensin till Primus Friluftsmat 5
Kalle E alternativ till pulversoppa till lunch? Friluftsmat 6
Multifuelbrännare till Trangia? Friluftsmat 5
KAP till "lilla" Trangian Friluftsmat 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.