Mat som passar till mattermos

Någon som har erfarenhet om vad för slagsmat som lämpar sig för att förvaras i mattermos?

Sån man som håller smak och konsistens bra?!

Tacksam för svar. Så jag slipper ägna hösten och vintern åt att prova mig fram.

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
En klassisk mattermosrätt är pyttipanna. Andra "röror" borde väl också fungera bra, t.ex. pastarätter eller risotto.

Palt och soppa

Palt är inte så tokigt. Soppor fumkar ju alltid också. På torsdagar är ju ärtsoppa med kalla pannkakor vid sidan om gjutet.

/Tommy

Pasta går...

Jag har testat pasta + sås/röra och haft såväl katastrofala resultat som riktigt hyfsade. Om man kokar pastan lite för länge så blir det gröt. Låt därför bli snabbmakaroner som ju blir klegg i ett nafs. Men i dag så körde vi tortellini och kycklingröra och eftersom vi kokte tortellinin ett par minuter för lite för normal ätning så var konsistensen perfekt al dente vid lunchdags några mattermos-timmar senare.

Hemgjord yoghurt

Hemgjord yoghurt

Fyll termosen med kokande vatten (pastöriserar termosen), under tiden kokar man upp mölk (hur torrmjölk fungerar här vet jag inte, för jag har inte provat). Precis när mjölken skall koka kyler man den till 42 grader. Häll mjölken i den pastöriserade mattermosen och tillsätt 2 tsk. färdig yoghurt. Sätt på locket och låt stå över natten.

På morgonen är den klar att äta, efter kylning.

Potatismos håller värmen bra, bra om man är frusen.
Det mesta som är småskuret går bra tycker jag.
Några tips från senaste tiden:
Rot/pot-mos med tärnat fläsk/korv/köttbullar.
Ris med kyckling i currysås.
Små pastasorter går bra, ha en ganska torrt tillbehör. Pastan suger åt sig vatten från såsen i termosen. Wokat är en annan favorit, med nudlar eller ris till.

Jag lagar och kryddar maten som vanligt (som om jag skulle äta hemma). Termosen förvärms med varmt vatten.

Jag använder ibland matthermosen åt andra hållet, som kylbox. Frysta chorizos eller kycklingfilér håller ett par dygn inuti themosen.

oberg_niklas; sa:
Någon som har erfarenhet om vad för slagsmat som lämpar sig för att förvaras i mattermos?

Sån man som håller smak och konsistens bra?!

Tacksam för svar. Så jag slipper ägna hösten och vintern åt att prova mig fram.

Tex. spaghetti - koktid 6 min. - och tunnskuret, lättstekt bacon.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips