Mat till utedagar i skogen

Hej allihopa

Jag kommer under våren att ta ut olika skolklasser på utedagar i skogen genom ett projekt med fältbiologerna. Syftet är att skapa ett intresse och en postiv känsla för skog och friluftsliv.

Vi kommer ha övernattningar och laga kvällsmat ute över öppen eld.

Tänkte höra om någon har några bra förslag på mat vi skulle kunna laga. Klasserna ligger mellan 16 och 30 elever.

Tack på förhand till alla er där ute!

Solsken/ Viktor

( Om någon vill maila mig finns jag på Viktor.Vikman@snf.se)
 
Mat över öppen eld

2 grytor och en vattenpanna ger oändliga möjligheter.
Vegetaranmaten kokar du i stekpåse ovanpå grytan för övriga. Ris eller pasta sitter alltid fint ute. Föregjord efterrätt överraskar alltid. The/Kaffe och diskvatten behövs efteråt. Sopsäck och en del ved behövs, liksom hushålls och dasspapper/TC latrin...Tvål och vatten samt pappershanddukar och sopsäck. Var förberedd på regn så att du har tillräckligt med glöd i botten för fortsatt eldning. Arbetshandskar och långa träverktyg till grytorna, det blir varmt. Recept och maträtter se kokböckerna, är du inte van att laga för många se KokRF. Ligger på nätet...

Go tur
[Ändrat av johankse 2006-04-20 kl 13:03]
 
Baka bröd brukar alltid vara populärt och är inte så svårt. Som efterrätt så är en grillad marshmallow som man lägger på ett mariekex och sedan trycker i en chokladrutan och ytterligare ett kex som lock smarrigt.

Här är 2 recept från boken Ute, har dock inte provat dem själv.

Kolbullar

Skär fläsk i tärningar och lägg dem att smälta i stekpannan. Rör till en tjock smet av vetejöl (gärna uppblanda med kornmjöl), salt och vatten. Häll smeten i stekpannan. Grädda cirka 20 min på ömse sidor. Lingonsylt hör till om man har. Däremot inte mjölk och ägg, som gör kolbullen hårdsmält och nästan farlig att äta.


Sockerkaka i apelsin

Blanda 2 dl mjöl, 1 tsk vaniljsocker, 1 dl socker och 1,5 tsk bakpulver. Tillsätt sedan 1 dl mjölk och 50 gram smält margarin. Gröp ur en apelsin och häll i smeten (som räcker till flera apelsiner). Grädda sedan i glöden
 
Hygientillägg

Med viss risk för att verka tråkig. Håll latrin och handdvätt separat för de som fixar maten. Indela och repavspärra. Nagelborste och egna pappershandukar där, regnsäkrade.
Att vakna mitt i natten med 30 magsjuka är ingen höjdare....
Instämmer i pinbrödstipset, avstå!
I väntan på maten lek någonting en bit från mattillagningen. Vatten och frukt/rotfrukt i reserv.
Sallad, stuvning (kan halvtillagas före hemma), glöm inte bort vegetarianerna de kan kräva ost för proteinerna och bönor linser för fullvärdig måltid (kolla antal i god tid), ris/pasta, bulle å efterätt räcker länge. The eller fruktsoppa frampå kvällen. Bojkotta sockerbomben oboy!
Mångkornsgröt med juice, frukt, yogurt portionsförpackad, bulle m pålägg görs på kvällen, och te är en ok morgonmat.
Håll hårt på fälthygienen och håll snyggt!
 
Re: Hygientillägg

johankse; sa:
Med viss risk för att verka tråkig. Håll latrin och handdvätt separat för de som fixar maten. Indela och repavspärra. Nagelborste och egna pappershandukar där, regnsäkrade.
Att vakna mitt i natten med 30 magsjuka är ingen höjdare....

Medhåll. Jag var med på en gruppresa där någon slarvade med handtvätten efter toalettbesök och innan potatissalladstillverkning. 63 personer åkte på den värsta kräk-och-diare-sjukan i mannaminne. Tyvärr dog en äldre farbror av sviterna.


The eller fruktsoppa frampå kvällen. [...] och te är en ok morgonmat.

Hur stavar du till te? Bara nyfiken...
 
Re: Mat över öppen eld

johankse; sa:
Recept och maträtter se kokböckerna, är du inte van att laga för många se KokRF. Ligger på nätet...

Go tur
[Ändrat av johankse 2006-04-20 kl 13:03]


Kokrf finns inte längre på nätet pga upphovsrätsliga orsaker... :(

men den kanske går att hitta ändå...
 
Fel av mig

FM HB och Reglementen kan inte längre fritt laddas ner. Jag beklagar. Pappersversionen i egen kopia är inte gratis men ännu finns det bibliotek.
Så här skriver FM på sin sida, http://www.mil.se:
För köp/beställning av reglementen i pappersformat kan man vända sig till

Försvarets bok- och blankettförråd:
Adress: FBF, Box 1501, 172 29 Sundbyberg
Information per tel: 08-51439610.
Beställning per tel: 08-51439601.
 
Messerschmittsamlaren fungerar ;)

bananmannen; sa:
The eller fruktsoppa frampå kvällen. [...] och te är en ok morgonmat.

Hur stavar du till te? Bara nyfiken...

Oftast försöker jag följa SAOL samt prof Anderssons råd, men ibland slår f-n ner i mig och då skriver jag medvete två versioner för att se om samlaren fungerar, nu gjorde jag och den det igen....

Filip jag har som värsta magontminne en flygtur mellan Los Angeles och Montreal, i en förlängd och fullsatt DC10. Alla utom 1/2 flighdeckbesättningen blev synnerligen magsjuka, av en sallad. Flygningen tog vida längre tid än vad passagerare och toaletter medgav.... Stackars flygplanstädare.
Att det kan gå fort om rätt bakterier slår till vet de flesta av oss resenärer. Men jag hade en bekanting med ute på ett uppdrag där hygien var av största vikt och han bestämmde sig för att lära sin kropp att dricka det lokala kranvattnet som infödigarna gjorde. Efter ett par månaders gradvis tillvändning drack han det efter filtrering i ett milittafilter utan komplikationer. Vi andra som levde på flaskvatten och keramiskt renat vatten hos renliga infödingar var storligen förvånade. Allt gick väl. Men så åkte vi hem till Sverige igen. Sista lunchen med gänget på krogen efter avrustning och så hem, en vecka senare skulle jag ringa honom för att komma överens om sista fotobytet. Han var inte hemma så jag ringde till hans arbete och fick tala med en av hans kollegor som jag råkade känna sen tidigare. Jo han låg på sjukhuset för akut uttorkning, hans mage hade inte tålt att få de dagliga sköljningarna med klorerat vatten... För mycket av det mesta skämmer oftast... Lagom är svårare men helt rätt.

Go tur
 
Fisk i folie på glöden, lätt och sköter sig själv. Kokt potatis och en kall sås, hur lätt som helst:)

/mattias
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
fonkymon Konserver/mat till stugvandring Friluftsmat 12
Fjorr Packa om frystorkad mat till mindre plastpåsar? Friluftsmat 28
Silver Fang Vad för mat till stormkök Friluftsmat 10
Madison Mat till endagsvandring Friluftsmat 8
Stenistöveln Förpackningar till egentorkad mat Friluftsmat 48
Agneta H Mat till kanotläger för konfirmander? Friluftsmat 10
saraholvid Tips på vegetarisk mat till fjällvandringen Friluftsmat 33
oberg_niklas Mat som passar till mattermos Friluftsmat 13
apanna Torkad mat till barn Friluftsmat 4
grodanbolle Mat till dagsturer? Friluftsmat 11
CFFS Alternativ till dyr mat! Friluftsmat 4
Kvantmekanikern Billigt och bra alternativ till torkad mat? Friluftsmat 3
MadMonthicebeer Intresse för "premium" frystorkad mat Friluftsmat 13
vandrafjäll När det krävs över 4000kcal/dag. Är det möjligt? Friluftsmat 70
Snödrivan Näring i mat efter torkning osv Friluftsmat 22
Storsorgen Plenny Pot XL Friluftsmat 0
Livetiskuggan Frysa mat Friluftsmat 7
Bra Mat För Magen Friluftsmat 17
HjälpAttVäljaStormkök [Hjälp] Tips på stormkök för 1-2 personer? Friluftsmat 36
nature_epicurean Laktosfri mat på vandring Friluftsmat 7
Kimkim Väska för mat/kök? Friluftsmat 9
avslutmedlemskap0904 Mat i mattermos Friluftsmat 18
såg Mat under eldningsförbud. Friluftsmat 41
Fetknoppen Vegetarisk mat vid eldningsförbud Friluftsmat 15
Nosse "Mini förpackningar" med mat, vart köpa? Friluftsmat 11
Leya Köpa torkad mat i lösvikt Friluftsmat 8
bmw801 Mat utan gas/spritkök? Friluftsmat 33
Lorssan Tips för att slippa laga mat Friluftsmat 25
camoscio Mat ur påse Friluftsmat 14
silly Frystorkad mat. Friluftsmat 19
lottizen Mat för barn i skogen Friluftsmat 6
joanna Påfyllningsbara klämtuber för mat? Friluftsmat 21
avslutatmedlemskap160620 Fryst mat Friluftsmat 4
Karolina P Äldre frystorkad mat bytes mot ? Friluftsmat 0
avslutatmedlemskap160620 Priser på mat i STF stugor Friluftsmat 3
patrikiden Vakuumpackad mat, vilken hållbarhet? Friluftsmat 9
Naturfantast Bra mat när man ska vandra i Australien? Friluftsmat 8
Caminista Proteinrik torkad mat? Friluftsmat 32
avsl_22-07-26 Färdigtorkad mat - var? Friluftsmat 5
jokkjim Tips på hållbar förvaring av mat på turen. Friluftsmat 0
såg Mat på vintern Friluftsmat 9
karinsun Frystorkad mat, vilken att föredra? Åsikter om Travellunch Friluftsmat 2
pelka Gammal frystorkad mat! Friluftsmat 3
Arnout Återfukta torkad mat. Tips? Friluftsmat 8
Tagetes Tips på websida med ute-mat! Friluftsmat 0
Lasse Be Torkad mat och vikt Friluftsmat 3
everest4ever torka mat Friluftsmat 12
jotho Frystorkad mat för ca 700 kr/kilot!? Friluftsmat 25
mo9jan Mat som funkar i kyla Friluftsmat 30
joanna Vandrarnas crossover cuisine - gott & praktiskt från hela världen (fyll gärna på!) Friluftsmat 55

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.