Gas-tillsats till Trangia....

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trail Run för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Spontant skulle jag säga att den billiga varianten ser ut att vara bökigare att packa i köket, med sin styva rördel, vilket är en stor nackdel om du ska ha den i 27:an men kanske ok om du ska ha den i en 25:a.
Den har ingen förvärmningsslinga vilket jag tänker mig är en nackdel, även om jag inte har klart för mig, hur stor.

Den ser ut att ha lång slang, vilket gör att man kan använda högre gasoltuber med större andel propan, vilket gör att man kan använda den vid kallare väderlek. Klar fördel.

När jag tänker efter, så tycker jag den billiga varianten liknar någon slags äldre originalbrännare till trangia. Någon som kan stödja det minnet?

När jag tänker efter, så tycker jag den billiga varianten liknar någon slags äldre originalbrännare till trangia. Någon som kan stödja det minnet?

Traniga har nog aldrig själva tillverkat en gasolbrännare, utan de som finns/fanns i en förpackning från Trangia har någon firma som är experter på gasolbrännare gjort.

För några år sedan (troligen > 5 år) såg jag i en affär Trangia gasolbrännare från CampingGaz i Trangia-förpackning. Den gasolbrännare som Trangia nu säljer som originaltillbehör tillverkas av Primus.

Då den billigare har Primus gänga kan det inte vara den som jag har sett i Trangia förpackning.

OT
Men jag följer inte längre med vad som händer. Jag hade missat att Primagaz har övertagit Air Liquide Gas AB´s gasolverksamhet, men nu vet jag detta tack vare länken till http://www.gasol.nu/ .Den för mig naturligare URL:en http://www.gasol.se/ funkar för övrigt lika bra.

Per

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips