Mat till kanotläger för konfirmander?

Jag är ny här! Trevlig sida!
Jag jobbar som präst och startade i höstas en konfirmandgrupp med friluftsinriktning då jag själv är intresserad av och utövar mycket friluftsliv. Nu ska jag iväg på konfirmandläger under en helg från fredag till söndag. Vi ska paddla kanot och sova i tält. Det var ett tag sedan jag planerade mat utan kylmöjligheter så jag skulle behöva lite tips på vad jag kan göra. Både som lagad mat vid lunch och kväll och vad man kan göra till frukost. Ungdomarna är inte jättevana vid friluftsliv. Vi ska inte ha så mycket mat med i kanoterna utan har den förvarad i en bil. Vi har alltså en punkt vi utgår från och paddlar kortare rundor.
 
Tillägg

Det är 8 ungdomar och 2 ledare. En av ungdomarna är glutenintolerant och en är vegetarian.

Jag undrar t ex också om det finns något pålägg som håller utan kyla som man kan ha istället för smörgåsmargarin?
 
Under så kort tid och med en bil, så kan ni ha en mindre mängd mat i en kylbox - t ex smörgåspålägg.


Olika former av pasta brukar ju vara populärt, man kan ju torka egen köttfärs (det finns torkad vegetarisk färssås), som man sedan kan göra köttfärssås eller chili con carne på. Eftersom ni förmodligen har tillgång till öppen eld, så bör ni också utnyttja det, t ex för bakad potatis.
 
Inget viktproblem här inte!

Eftersom ni har en bil som bas behöver ni ju inte ta hänsyn till vad maten väger. Pasta är ett jättebra förslag, komplettera det med köttfärs på burk, det var en lunch (det finns vegetarisk köttfärssås på burk också :) ). Har sett sojakorvar på burk också, kör bullens pilsnerkorv till de andra och potatismos, det var en till. Potatismos med lite rostad lök och stekt bacon är en annan höjdare över öppen eld/brännare du får aldrig lika bra hemma om du inte har gasspis! Efterrät/dessert frukt av olika sorter. Som en tidigare var inne på använd kylväska under så kort tid borde den hålla kylan. När du öppnar ta snabbt ut vad du ska ha och stäng den sedan! det finns också kylväskor man kan koppla till ciggtändaruttaget i bilen, men då måste man tänka på att den drar ur batteriet, vet inte hur långtid det tar innan man måste starta bilen för att ladda. Har du kylväsk/väskor kan du ha samma smör och pålägg som hemma!

Hoppas att det blir en trevlig helg för dig och konfirmanderna!
 
I vattnet...

Em annan bra kylmetod är att lägga maten i en hink med lock och sedan sänka den någonstans där vattnet strömmar lite. Nu börjar ju vattentemperaturerna stiga så avkylningen från strömmen är inte oviktig. Det viktigaste rådet är nog annars det mest basala; konfirmander äter dubbelt så mycket som "vanliga människor"... Håll dem mätta så får ni trevligt!
Hur gjorde du för att få din herde att gå med på en friluftsgrupp, det kräver ju en del extra tid föreställer jag mig? Vore ju riktigt kul, även om familjen nog skulle ha en del att säga. MVH Anna
 
Tack!!

Tack för era svar!! Vilken bra sida! Letade lite längre ner bland inläggen och fick bra tips där också.

Tja, min herde hade inga problem att gå med på det. Han är friluftsintresserad också och vi jobbar i en by med mycket natur runt omkring. Lite mer tid kräver det kanske än en vanlig konfirmandgrupp. Mitt problem är att min herde inte är så handlingskraftig så jag har drivit gruppen ensam. Det har varit ganska arbetssamt eftersom det kräver mer när man ska ut med konfirmanderna så som utrustning och matplanering. Har med en förälder nu på kanotlägret som känner ungarna för han jobbar på deras skola. Ska fortsätta med denna profil till hösten men ska se till att det finns en ledare till då. Gruppen har funkat jättebra och vi har haft jättekul! De konfirmeras helgen efter kanotlägret som är nu kommande helg.
Jobbar du med konfirmander, Anna?
 
Kanot

är vettigt på det sättet att det går lätt att få med sig tyngre mat. Rökt kött håller sig bra liksom ägg. Pasta potatis ris soppor är tacksamma rätter. En gryta som räcker till alla kan man frysa hemma och ta med. Det tar för en gryta som skall räcka till 10 personer kanske 2 dygn att tina insvept i tidningar så den kan ni ha sista kvällen.

Konserver och frystorkat däremot behövs inte för bara en helg. Smör kan man håla lagom svalt vid riktigt varmt väder genom att svepa in asken eller paketet med tyg som man håller fuktigt så att vattnet avdunstar.

Ge delar av gruppen ansvar för varsin måltid.

Finns en del bra friluftkokböcker, min favorit med basala rätter är från 70-talet och är skriven av Gösta Frohm och nån till. Minns ej i hastigheten titeln men kanske är den helt enkelt "Äta Ute". Bör gå att låna på bibliotek.

Thure

PS Googlade fram följande biblioteksbeskrivning:
Placering: Qcaa
Författare: Frohm, Gösta
Titel: Laga äta ute / Gösta Frohm, Görel Kristina Näslund ; utgiven av Skid- och friluftsfrämjandet ; teckningar: Ingrid Wærnulf
Utgivning: Stockholm : R&S, 1975
Ämnesord: Matlagning Livsmedel
 
Frusen mjölk utmärkta "kylklampar"

Ett litet tips om du väljer att ta med frysväska (vilket iofs jag inte själv skulle göra för en paddling då den är otymplig). Fryser man in helmjölk (laktosdito UTH fungerar också bra) så kan man skippa frysklamparna.

Annars kan man komma långt med pasta, krossad tomat, soltorkade tomater, oliver, parmesan och pinjenötter. Någon burk pesto är inte heller fel... Och då krävs ingen kylning. Glöm bara inte svartpeppar.

En rotsaksgryta med färska grönsaker (håller bra 2-3 dagar) är också enkelt (och billigt...). Buljongtärningar rekommenderas.

Vet också att vissa gramjägare ersätter margarinet med olivolja på smörgåsar men det är kanske att gå lite väl långt.. alla gillar ju inte olivolja... ;-)

Paddla lugnt.
Vänligen/Dag
 
Inte just nu...

Nej, just nu har jag inga egna konfirmander. Deltar då och då i församlingens konfagrupper men med en halv tjänst på sjukhuset och 25% föräldraledighet blir det fullt med bara gudstjänster och förrättningar. Då min mallanpojke dessutom har ett funktionshinder och min man pendlar är jag väl inte den mest flexibla av församlingens präster. Fast mycket kul vore det att få paddla på arbetstid... Anna
 
Det är 8 ungdomar och 2 ledare. En av ungdomarna är glutenintolerant och en är vegetarian.

Jag undrar t ex också om det finns något pålägg som håller utan kyla som man kan ha istället för smörgåsmargarin?

Hej hoppas ni får kul !
Mitt tips är mjukost på tub, behöver ej kylförvaras innan öppning av tuben, den håller sig efteråt ca 2 dgr till utan kylförvaring om den ligger någorlunda skuggigt, finns olika smaker, köp sen baguetter som ni klyver o klämmer ut osten mellan med färskgurka, tomatskivor enkelt o gott !
peter skuggan
 
Det är 8 ungdomar och 2 ledare. En av ungdomarna är glutenintolerant och en är vegetarian.

Jag undrar t ex också om det finns något pålägg som håller utan kyla som man kan ha istället för smörgåsmargarin?
Hej igen Agneta !
Jag antar att du fixar menun till dem som inte har några problem med "vanlig" mat ?
Vegetarianen kan äta : vita bönor i tomatsås, med skivade tomatskivor och vitt formbröd i skivor till, lägger man brödskivan på tallriken o häller varma vita bönor på o toppar med skivade tomater, det är mums, krydda gärna med cayenepeppar så det blir lite eldigt !

Pastasallad med baguette o mjukost,grillade majskolvar med smör o salt på till kvällen, grönsakssoppa med gott bröd, ärtsoppa utan fläsk, eller andar soppor, champinion,sparris,färdiggräddade pannkakor som ligger i folie, bara att värma i en stekpanna med jordgubbssylt till, mums ! Ja, vad mer....., Godis: äppleskivor med socker o kanel i folie som värmes över elden, Kolla gärna in min hemsida för mer övriga tips, du kanske finner ngt mer användbart, den som söker han finner. http://skuggan.alhagensmainecoon.com

Glutenintoleransen är lite lättare att fixa: Skivad picnicbog, färsk skinkstek som man skivat o frusit in så håller den sig tills du ska grilla, fräs vita i tomatsås, cayenepeppar igen, bönor till i stekpanna, mycket gott ihop, färdiga köttgrytor av olika slag, det finns konserver av alla de slag att botanisera bland, färdigkokt skivad potatis med smörklick o gul lök i folie som lägges på glöden en 10 min. bara att veckla upp o njuta tillsammans med ngt grillat, potatismos (pulver )till korv, grillad eller kokt, kommer inte på mer just nu men kontakta gärna mig om du vill !
Mvh peter skuggan
 
Senast ändrad:
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
fonkymon Konserver/mat till stugvandring Friluftsmat 12
Fjorr Packa om frystorkad mat till mindre plastpåsar? Friluftsmat 28
Silver Fang Vad för mat till stormkök Friluftsmat 10
Madison Mat till endagsvandring Friluftsmat 8
Stenistöveln Förpackningar till egentorkad mat Friluftsmat 48
saraholvid Tips på vegetarisk mat till fjällvandringen Friluftsmat 33
oberg_niklas Mat som passar till mattermos Friluftsmat 13
apanna Torkad mat till barn Friluftsmat 4
ViVi Mat till utedagar i skogen Friluftsmat 12
grodanbolle Mat till dagsturer? Friluftsmat 11
CFFS Alternativ till dyr mat! Friluftsmat 4
Kvantmekanikern Billigt och bra alternativ till torkad mat? Friluftsmat 3
MadMonthicebeer Intresse för "premium" frystorkad mat Friluftsmat 13
vandrafjäll När det krävs över 4000kcal/dag. Är det möjligt? Friluftsmat 70
Snödrivan Näring i mat efter torkning osv Friluftsmat 22
Storsorgen Plenny Pot XL Friluftsmat 0
Livetiskuggan Frysa mat Friluftsmat 7
Bra Mat För Magen Friluftsmat 17
HjälpAttVäljaStormkök [Hjälp] Tips på stormkök för 1-2 personer? Friluftsmat 36
nature_epicurean Laktosfri mat på vandring Friluftsmat 7
Kimkim Väska för mat/kök? Friluftsmat 9
avslutmedlemskap0904 Mat i mattermos Friluftsmat 18
såg Mat under eldningsförbud. Friluftsmat 41
Fetknoppen Vegetarisk mat vid eldningsförbud Friluftsmat 15
Nosse "Mini förpackningar" med mat, vart köpa? Friluftsmat 11
Leya Köpa torkad mat i lösvikt Friluftsmat 8
bmw801 Mat utan gas/spritkök? Friluftsmat 33
Lorssan Tips för att slippa laga mat Friluftsmat 25
camoscio Mat ur påse Friluftsmat 14
silly Frystorkad mat. Friluftsmat 19
lottizen Mat för barn i skogen Friluftsmat 6
joanna Påfyllningsbara klämtuber för mat? Friluftsmat 21
avslutatmedlemskap160620 Fryst mat Friluftsmat 4
Karolina P Äldre frystorkad mat bytes mot ? Friluftsmat 0
avslutatmedlemskap160620 Priser på mat i STF stugor Friluftsmat 3
patrikiden Vakuumpackad mat, vilken hållbarhet? Friluftsmat 9
Naturfantast Bra mat när man ska vandra i Australien? Friluftsmat 8
Caminista Proteinrik torkad mat? Friluftsmat 32
avsl_22-07-26 Färdigtorkad mat - var? Friluftsmat 5
jokkjim Tips på hållbar förvaring av mat på turen. Friluftsmat 0
såg Mat på vintern Friluftsmat 9
karinsun Frystorkad mat, vilken att föredra? Åsikter om Travellunch Friluftsmat 2
pelka Gammal frystorkad mat! Friluftsmat 3
Arnout Återfukta torkad mat. Tips? Friluftsmat 8
Tagetes Tips på websida med ute-mat! Friluftsmat 0
Lasse Be Torkad mat och vikt Friluftsmat 3
everest4ever torka mat Friluftsmat 12
jotho Frystorkad mat för ca 700 kr/kilot!? Friluftsmat 25
mo9jan Mat som funkar i kyla Friluftsmat 30
joanna Vandrarnas crossover cuisine - gott & praktiskt från hela världen (fyll gärna på!) Friluftsmat 55

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...