Kalmar - Hasslö på 4 dagar. Rimligt?

Hej!

Vi är ett gäng i åldrarna runt 30 år med god kondition som planerar att paddla 10 mil mellan Kalmar och Hasslö med havskajak under fyra dagar. Vi har erfarenhet av friluftsliv och har paddlat kanot en hel del tidigare, även om vi inte har så mycket erfarenhet av havskajak. Jag undrar om det är rimligt att klara av detta på fyra dagar? En person i gruppen börjar bli tveksam eftersom han ska ta ett flyg efteråt och är orolig för att missa det.

2,5 mil per dag är väl inte helt orimligt men det jag är fundersam på är att det är ganska långa sträckor med exponering för hela Kalmarsund. Bitvis få öar att läa bakom. I Karlskrona är min erfarenhet att förhärskande vind är någon variant av syd men vet inte om det ändras i Kalmar sund. Hur vana att hantera vågor och vind är ni?
Vilken tid på året, dvs vilken vattentemp räknar ni att paddla i?
Tältplatser?
Ni har nog också två sälreservat (där ma inte får paddla på sommaren) att ta hänsyn till också om ni paddlar före mitten/slutet av september: Örarevet samt utanför Olsäng.

/Patrik

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
2,5 mil per dag är väl inte helt orimligt men det jag är fundersam på är att det är ganska långa sträckor med exponering för hela Kalmarsund. Bitvis få öar att läa bakom. I Karlskrona är min erfarenhet att förhärskande vind är någon variant av syd men vet inte om det ändras i Kalmar sund. Hur vana att hantera vågor och vind är ni?
Vilken tid på året, dvs vilken vattentemp räknar ni att paddla i?
Tältplatser?
Ni har nog också två sälreservat (där ma inte får paddla på sommaren) att ta hänsyn till också om ni paddlar före mitten/slutet av september: Örarevet samt utanför Olsäng.

/Patrik
Vi planerar att paddla mitt i juli och börja tidigt på morgonen om prognosen verkar dålig. Dessutom tänker vi starta tidigt när vi korsar Torhamn eftersom jag antar att vågorna är som värst där. Jag måste erkänna att jag har begränsad erfarenhet av stark vind och höga vågor.

Jag har fiskat mycket i Blekinge skärgård och kan bekräfta att vågorna kan vara besvärliga när det blåser från söder. Men jag hoppas att vi åtminstone kan hitta skydd bakom öarna för att mildra effekterna.

När det gäller tältplatser planerar vi helt enkelt att utnyttja allemansrätten, men jag har inte forskat mycket i det ämnet. Jag behöver titta närmare på det.

Vädret bestämmer och vindrikningen. Överväg andra hållet eller annan rutt. Att komma iväg allihopa tillsammans efter morgonbestyren är också en faktor. 2,5 mil i motsjö och motvind kan vara rejält drygt.

Thure

I somras paddlade jag solo från Mörkö ner till Gryt.

En sträcka på inalles 15 mil fördelat på 5 dagar paddling och en vilodag ungefär halvvägs.
Paddlade mao 3 mil varje dag MEN jag hade i det närmaste ideala förhållanden.
Paddlade mestadels i skärgård där man kunde ducka bakom öar.

Personligen hade jag valt en annan rutt.
Tex genom Blekinge skärgård med slutmålet Karlskrona, därifrån tar man tåget till Kalmar.

Lycka till med planerandet :)

I somras paddlade jag solo från Mörkö ner till Gryt.

En sträcka på inalles 15 mil fördelat på 5 dagar paddling och en vilodag ungefär halvvägs.
Paddlade mao 3 mil varje dag MEN jag hade i det närmaste ideala förhållanden.
Paddlade mestadels i skärgård där man kunde ducka bakom öar.

Personligen hade jag valt en annan rutt.
Tex genom Blekinge skärgård med slutmålet Karlskrona, därifrån tar man tåget till Kalmar.

Lycka till med planerandet :)

Blkeinge på tvärs (väst/öst) ger dig öar och skärgård längs med stora delar av sträckan, Gö udde är väl blåshålet man ev får vänta in rätt vind/vågor/väder eller gå över till fots. Ev längst borta i väst är det lite färre öar. Du kan göra strandhugg och äta på lokal ifall du vill. Finns lite fågelområden men annars en bra gratis karta på papper som fås lite här och där från ark56, t ex turisbyråer.

Go tur!

/Patrik

En fin tur som bör gå att genomföra på den tiden. Rekommenderar dock omvänd rutt, dvs Hasslö till Kalmar. Vinden kommer oftast från Syd eller Sydväst. Ha en kanotfin tur!

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips