2-pers tält ~2000 kr?

Förslag, tankar och åsikter om tält välkomna!

Kraven på tältet är:
- 2-personers.
- Kupoltält.
- Ska inte behöva slå upp innertält innan ytter, det verkar inte smidigit om det ösregnar.
- Vikten ganska ointressant.
- Desto bättre ventilation och motstånd mot regn, desto bättre :)

Sneglar på TNF Rock 2, går att hitta för 1200 kr på XXL. Någon erfarenhet av detta?
Några andra förslag?
 
Tror att TNF Rock 2 sätts upp som de flesta amerikanska tält, dvs inner och yttertält separat. Dessutom PU-belagd yttertältsväv som är lite känsligare för slitage och åldring, men vad får man för 1200kr;)
Rock 2 verkar inte heller vara utrustad med någon avancerad ventilation? Någon som äger tältet som kan bekräfta/dementera?
 
TNF Rock 2; innertält slås upp och sedan läggs yttertältet över.

Innertältet har nätdörrar åt båda hållen som borde ventilera rätt bra - men yttertältet har ingen ventilation. Dock finns det ju (ganska stora) absider åt båda hållen, man kan nog sköta ventilation med dragkedjorna där (man kan välja att öppna nere eller uppe i abdisen).

Jag tycker yttertältet känns rätt robust.

Det går väldigt snabbt att sätta upp så innertältet är inte utan skydd särskilt länge.
 
Tror att TNF Rock 2 sätts upp som de flesta amerikanska tält, dvs inner och yttertält separat. Dessutom PU-belagd yttertältsväv som är lite känsligare för slitage och åldring, men vad får man för 1200kr;)
Rock 2 verkar inte heller vara utrustad med någon avancerad ventilation? Någon som äger tältet som kan bekräfta/dementera?

Läste på Addnature:
"Skulle ösregnet överraska går det snabbt och lätt att slå upp yttertältet som skydd."
Tolkade det som att innertältet inte behövde sättas först, men det kanske är fel av mig?

PU beläggning säger mig inte ett dugg, men du har säkert rätt :)
 
Läste på Addnature:
"Skulle ösregnet överraska går det snabbt och lätt att slå upp yttertältet som skydd."
Tolkade det som att innertältet inte behövde sättas först, men det kanske är fel av mig?

PU beläggning säger mig inte ett dugg, men du har säkert rätt :)


Det kan nog gå att sätta upp bara yttertältet först, fast det blir rätt bökigt att hänga upp innertältet i efterhand. Men i ordentligt spöregn kan det ju vara värt det.
 
Det kan nog gå att sätta upp bara yttertältet först, fast det blir rätt bökigt att hänga upp innertältet i efterhand. Men i ordentligt spöregn kan det ju vara värt det.

I ett ordentligt spöregn är det ganska blött på marken och inte praktiskt att krypa runt i ett förtält och försöka montera innertältet i efterhand, blir nästan lättare att invänta ett tillfälligt uppehåll i regnet och slå upp hela tältet i ett snabbt ryck.
Att däremot bryta tältet inifrån kan vara enklare om det regnar då det då är torrt på marken (förutsatt att innertältet lätt kan häktas av separat från bågarna).
 
Ok, TNF Rock 2 är inte helt optimalt mao.. Skulle ju föredra ett där inner och yttertält sätts upp i ett.
Några förslag? Som helst inte är Hilleberg och/eller kostar hur många tusen som helst. :)
 
Självstagande inom prisområdet är inte lätt. Sträcker du dig till att inkludera tunneltält skulle jag rekommendera dig att titta på Bergans Compact modeller:). Här är ett bra förslag för två personer med gott om extra plats under tak för matlagning och packning, dessutom inom budget.
http://shop.beli.se/?ref=prisjakt&artnr=tt_c_bg_b_compakt3

Jo, det börjar nästan kännas som att jag kommer titta även på tunneltälten i slutändan. Just den du länkade till hade lite väl stor absid, men det går ju att hitta andra.
 
Hej!
Har du kollat på Vango's modeller?

http://www.ebay.co.uk/sch/i.html?_nkw=vango+200&_sacat=0&_odkw=vango+tent&_osacat=0&_from=R40

De har rätt bra priser och inte så hög vikt och gott rykte.

De har flera kupolmodeller http://www.vango.co.uk/

Den tackar vi för, där fanns det ju en del intressant! :)
Hade aldrig hört talas om märket tidigare, men de verkar ju ganska stora ändå? Har du någon egen erfarenhet av dem? Kvalitet?
Ska klart titta på dem iaf.
 
Jo, det börjar nästan kännas som att jag kommer titta även på tunneltälten i slutändan. Just den du länkade till hade lite väl stor absid, men det går ju att hitta andra.

Skall du använda tältet för fjällvandring (vilket jag föstod var ditt syfte?) kommer du att uppskatta utrymmet i absiden:). Bra plats och väderskydd för packning, ryggsäckar, matlagning, blöta skor och regnkläder. Enda egentliga anledningen att avstå absiden för fjällvandring är att spara vikt, Bergans Compact 3 resp Compact 3 light passar bra för två personer. För 3 personer blir det väl trångt.
Utan absid kan Bergans Compact 2 resp Compact 3 light vara ett alternativ, men de blir samtidigt betydligt lägre i takhöjd.

Skall du däremot använda tältet för kanotturer, annan camping etc är kanske inte absiden lika viktig.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
lallen 2-3 pers tält för 2000-5000 kr? Bo och sova 16
ergu0015 Tält för vandring i Norge 2 pers+hund Bo och sova 2
Nordiska Motorcyklister Insatt hjälp, tack! Tält för 2 pers, litet packmått, helst fristående. Bo och sova 61
turbo100 Bra köp på tält får 2 pers (tänker använda som 1-mans) Bo och sova 7
kiszivem Önskar tips på tält för 5 pers Bo och sova 3
aventurado Rymligt 2-pers tält 140-150cm bredd Bo och sova 7
Robox Tält för 2 pers, lättvikt, 2 kg? Bo och sova 20
warhol Tält för fjällvandring, 4-pers Bo och sova 14
Gunnar81 Tält för max 2 pers, max 2 kg Bo och sova 18
seww Behöver input, nytt tält 1-pers (lista!) Bo och sova 50
sofiah Lätta tält för 2 pers Bo och sova 4
Sarvi Välventilerat 3-pers tält Bo och sova 20
forslund Vikt på ett 3 pers tält? Bo och sova 10
fredl Tips på rymligt tält för 2 pers (bil/cykel/kajak-camping) Bo och sova 3
MAW 1-pers tält till mildare vinter!? Bo och sova 8
perdans Tält: 2-3 pers med sitthöjd o sittplats Bo och sova 8
sheazar 2 pers + leonberger i tält Bo och sova 12
RobK Hilleberg Soulo 1 pers + hund Bo och sova 3
xstealx Hilleberg Nallo 4GT vs Bergans Romsdal 4-pers Bo och sova 1
anna.kristiansson 3-pers kupoltält till paddling? Bo och sova 12
Tordnado Varmare med 2 pers i säcken? Bo och sova 9
olastefan Halti XPD 2 pers/Akka enurance 2 är vi intresserade av. Kom med åsikter tack. Bo och sova 0
anders_b 2 pers i ett Laser Competition 2? Bo och sova 7
Suedish Bästa tältet för 2 pers + hund? Bo och sova 9
Ulvskog Nytt 2 pers. lättviktstält Bo och sova 13
orren86 Husky Falcon 3-pers Northstar.se Bo och sova 13
Apelsinjos Durston eller MSR eller annat... välja tält till fjälltur Bo och sova 6
peterfuchs Uppgradera till två tält - tvåbarnsfamilj Bo och sova 3
outdoor_alle UL tält för 4 Bo och sova 4
Weox Kondens på innertält ? Bo och sova 18
holetaker Tips på lättare tält - Lanshan? Bo och sova 19
Jejina Problem med msr tält Bo och sova 5
Hajknisse Tält för 1 person vandring. Bo och sova 25
Meldrum Vandringstält för novis familj Bo och sova 11
Marsko6647 Köpa enstaka tält-peg till Hilleberg tält Bo och sova 7
Litensvamp Vilket tält ska vi titta på/köpa för camping? Bo och sova 9
jonathanSollen Tips för att minska ljud mellan liggunderlag och tält? Bo och sova 4
ElinR Isolerande underlag tält, Bo och sova 9
JeeyBee Mögligt tält? Bo och sova 17
jakeplisken Har jag ett bra tält? Bo och sova 16
Jänis Biltema tält Bo och sova 9
Jesper1972 Andrahandsvärde på tält ? Bo och sova 19
Heikkinen Fjällrävens kvalitet på tält? Bo och sova 1
vandrafjäll Resa tält i storm Bo och sova 10
Friluftsknutten Dags att uppgradera utrustning! (tält + sovsäck) Bo och sova 7
holetaker Tips på prova-på-tält Bo och sova 31
Henket Tält till fjäll med barn Bo och sova 9
bundu Bör jag vara bekymrad över dessa skador i mitt tält? Bo och sova 15
RikCar Ett mindre tält är varmare Bo och sova 12
libo475 Erfarenhet sv zpacks duplex tält Bo och sova 10

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.