Nytt Hilleberg tält som släpps 2016!

jag ser egentligen bara två nackdelar, väven och priset.

frågan är, klarar det av fjällen? i sådana fall är första nackdelen borta, och niak får ersätta mitt akto.
kerlon 600 är deras svagaste väv, men kanske är den tillräckligt stark för att klara sig ovanför trädgränsen.
någon som har enan och som har testat den i fjällen?

På bilden så blåser det >15m/s (uppskattnig). Satte dit lite extra linor till stavarna. Inga problem med regn heller men har bara änvänt tältet 4 nätter i fjällmiljö.

enan%20i%20vind.jpg



Mvh/ Bjarne
 
akto har dubbelt så hög rivstyrka som enan, men visst, jag tror också enan fungerar över trädgränsen. däremot niak är tveksamt med tanke på yttertältet som inte går ända ned till marken, som tidigare nämnts hade en testare problem med regn som kom in i tältet.

men för min del lutar det mer åt unna. rek för niak verkar ligga på lite över 8000 kr vilket är för dyrt, även med hilleberg mått.

Drar ungefär samma slutsatser men jag undrar om inte uppdragen tältduk gör att vinden kan suga tag underifrån? Har sett ett Soulo på youtube som nära på lättade då stormen kröp in under tältduken(branta väggar? Fel uppsatt ?). Unna verkar gå som smör i solsken på beg.marknad vilket är ett gott tecken.
 
Jag satt och kollade på Hillebergs hemsida igår och då kom jag att tänka på den här tråden.

Det här har jag nämligen inte sett förut:

http://se.hilleberg.com/SV/our-tents/choosing.php?language=SV
(Man får klicka på Bestäm vilken label som bäst motsvarar dina behov)

"Vet du att du endast kommer att använda ditt tält i fint väder och på mindre exponerade platser, och vill ha den absolut lägsta vikten – även om det reducerar din säkerhet och komfort och tältets livslängd – kan du överväga ett YELLOW LABEL-tält. Men kom ihåg att innertältet på tält där yttertältet inte når hela vägen ner till marken riskerar att bli genomblött på grund av drivande regn."

Endast i fint väder och riskerar att bli genomblött! Ok de verkar ha sänkt ribban när det gäller Yellow label.
Jag förstår inte varför de gör ett nytt sådant tält (jättedyrt) istället för att fixa problemet.
 
Jag satt och kollade på Hillebergs hemsida igår och då kom jag att tänka på den här tråden.

Det här har jag nämligen inte sett förut:

http://se.hilleberg.com/SV/our-tents/choosing.php?language=SV
(Man får klicka på Bestäm vilken label som bäst motsvarar dina behov)

"Vet du att du endast kommer att använda ditt tält i fint väder och på mindre exponerade platser, och vill ha den absolut lägsta vikten – även om det reducerar din säkerhet och komfort och tältets livslängd – kan du överväga ett YELLOW LABEL-tält. Men kom ihåg att innertältet på tält där yttertältet inte når hela vägen ner till marken riskerar att bli genomblött på grund av drivande regn."

Endast i fint väder och riskerar att bli genomblött! Ok de verkar ha sänkt ribban när det gäller Yellow label.
Jag förstår inte varför de gör ett nytt sådant tält (jättedyrt) istället för att fixa problemet.

Problemet är avsiktligt för att öka ventilationen.
 
Problemet är avsiktligt för att öka ventilationen.

Det tror inte jag. Jag tror de räknade med att tälten skulle tåla mer.
När jag köpte mitt Yellow label tält stod det så här i 2014 års tälthandbok s 42:

"Yellow Label-tält är designade för att vara mycket lätta och ge god komfort vid varmare klimat och/eller under snöfria förhållanden:
Yttertältet går inte hela vägen ner till marken vilket ger mindre vikt och större luftflöde men fortfarande skydd mot väder och vind."

Hade det stått som det gör nu hade jag inte köpt tältet. Men det är väl bra att de (nu) är öppna med att det kan regna in.
 
Det tror inte jag. Jag tror de räknade med att tälten skulle tåla mer.
När jag köpte mitt Yellow label tält stod det så här i 2014 års tälthandbok s 42:

"Yellow Label-tält är designade för att vara mycket lätta och ge god komfort vid varmare klimat och/eller under snöfria förhållanden:
Yttertältet går inte hela vägen ner till marken vilket ger mindre vikt och större luftflöde men fortfarande skydd mot väder och vind."

Hade det stått som det gör nu hade jag inte köpt tältet. Men det är väl bra att de (nu) är öppna med att det kan regna in.

jag vägde mellan niak och unna och var egentligen på väg att köpa unna men det blev anjan 2 istället. jag har inte testat det i hällregn men efter att ha läst flera användare så verkar inte hällregnet vara ett större problem. en hade haft det i sarek med 14 dagars regn utan ngt problem. men som sagt, det uppdragna yttertältet är fortfarande ett litet frågetecken tills jag har testat i regn. dock går innertältets botten ganska långt upp vilket borde motverka "splashes"
 
Niak eller Enan

Ska slå till på ett nytt tält i vår.

Valen står mellan Enan och Niak 1.5
Kommer inte användas på vintern så ett Akto t.ex. är uteslutet.

Kommer användas på vandring i närområdet Östgötaleden och Sörmlandsleden samt Keb Classic.

Har även en ambition att få med tältet på cykeln vid längre turer - bikepacking med seatbag, framebag osv......

Nån enstaka gång kanske sambo vill följa med och egentligen har vi ett billigt 2-pers tält för de gångerna men Niak 1.5 skulle ju kunna rymma 2 personer.

Enan - Lätt smidigt och egentligen allt jag söker MEN är Niak det smartare valet trots högre vikt. Blir ju lite rymligare som solotält.

Frågan är om Niak får plats på cykeln.

Svårt detta
Komfort vs vikt.

Enan ser tillräckligt rymligt ut egentligen men samtidigt vill jag kunna vara inne i tältet vid dåligt väder osv.....

Jag vet att det finns en massa andra bra tält men nu är det så att jag i princip bestämt mig för Hilleberg.

Tacksam för synpunkter.
 
Det tror inte jag. Jag tror de räknade med att tälten skulle tåla mer.
När jag köpte mitt Yellow label tält stod det så här i 2014 års tälthandbok s 42:

"Yellow Label-tält är designade för att vara mycket lätta och ge god komfort vid varmare klimat och/eller under snöfria förhållanden:
Yttertältet går inte hela vägen ner till marken vilket ger mindre vikt och större luftflöde men fortfarande skydd mot väder och vind."

Hade det stått som det gör nu hade jag inte köpt tältet. Men det är väl bra att de (nu) är öppna med att det kan regna in.

Skulle gissa att dessa modeller är gjorda för torrare och varmare klimat än skandinaviska fjäll. Amerikanska marknaden t ex, där finns många märken som gör liknande konstruktioner inklusive nätinnertält. Om HB vill tävla med dessa måste man banta bort lösningar som ändå inte behövs i varmt/torrt klimat.

//J
 
Skulle gissa att dessa modeller är gjorda för torrare och varmare klimat än skandinaviska fjäll. Amerikanska marknaden t ex, där finns många märken som gör liknande konstruktioner inklusive nätinnertält. Om HB vill tävla med dessa måste man banta bort lösningar som ändå inte behövs i varmt/torrt klimat.

//J

Ja det är säkert så. Jag har skaffat ett Unna nu, som jag tycker känns mer säkert, och varmare. Jättefint tält:)
Jag tycker inte om att det blåser in genom glipan på Anjan. Det behövs inte mycket vind förrän golvet börjar flaxa. Tror det beror på att man när man sätter upp tältet då kan man bara få yttertältet spänt och fint. Men innertältet liksom ligger som en trött påse utmed långsidan och det går inte att få det spänt. Sen trycker vinden in sidan och då börjar det flaxa i golvet.
Det kanske bara är mitt tält som har dålig passform. :-/
Funderar om andra tält med uppdragen yttertältsduk kanske sätts upp med innern först, så man kan få det spänt innan man lägger på yttertältet. Kanske man slipper flaxandet.

Tänkte först ta med Anjan till fjällen men oroade mig för att det skulle blåsa iväg med mig inuti. Funderade på att ta med kassar att fylla med sten och lägga inuti (jag skojar inte) men sen insåg jag att det är bättre att köpa ett tält jag gillar istället och acceptera vikten.

Såg förresten i nya tältkatalogen att både Niak och Enan gått upp i vikt ett hekto. De har fått v- peggar istället.
 
Apple

Eller så har han lyckats övertyga såna som mig att man MÅSTE ha ett eller flera Hillebergare

Hilleberg är som Apple, dyrare men bra och funkar alltid. Dom flesta är nöjda med Windows men... Som alltid får man faktiskt det man betalar för i en konkurrensutsatt värd....sen är det upp till var och en om man tycker det är värt det... Jag behöver ingen Ferrari, i te ens en MB, min VW gör mig nöjd, men aldrig ute i naturen utan ett av mina tre Hilleberg!

Jag säger INTE att alla skall ha Hilleberg men jag överväger aldrig nåt annat....
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Joakim.e Nytt fjälltält, Kaitum 3, Dome 3 eller annat? Bo och sova 12
Broder Bob Nytt Hilleberg tält Bo och sova 3
skral Gröna färgen (svart) på nytt Hilleberg Nallo Bo och sova 8
skinny nytt Hilleberg Bo och sova 11
mårtenm Nytt liggunderlag. Fått reklam från "treksea" Bo och sova 6
Sjösimmerskan Tältlinor spännare Hjälp med tältlinespännare till nytt Jack Wolfskin Exolight II Bo och sova 1
Gråbuse MSR Hubba Hubba Nx 2 - vad är nytt för 2018? Bo och sova 1
Masken49 Behövs nytt tält ? Bo och sova 9
Mediana Hjälp med inköp av nytt tält Bo och sova 15
Glännman Suck dessa tält. Inte nöjd med soulo, vilket nytt? Bo och sova 17
Qvarfordt90 Hjälp med nytt tält Bo och sova 18
nicko_ Hjälp mig tänka kring nytt tält för fjällbruk Bo och sova 28
seww Behöver input, nytt tält 1-pers (lista!) Bo och sova 50
flierman Behöver köptips nytt tält 3pers Bo och sova 26
Trekkforlife då var det dags för nytt tält! behöver lite hjälp Bo och sova 27
Mediana Behöver tips på nytt tält inför Kungsleden Bo och sova 22
Markholm Köpa nytt tält, HJÄLP!!! Bo och sova 15
claeshugo Nytt tält 2 mans kupol Bo och sova 17
SafeSurfer Nytt kupoltält för två, HB tarra eller staika? Bo och sova 7
per.bore Nytt tält och sovsäck Bo och sova 17
camoscio nytt tält - laser? Bo och sova 7
Mezzner Nytt tält, Typ Ringstind 2 Bo och sova 9
aksello Vaude Power Atreus, nytt tält, ev till salu Bo och sova 4
Glännman Dragkedja sönder på nytt tält, vad göra ? Bo och sova 9
Ulvskog Nytt 2 pers. lättviktstält Bo och sova 13
Teknikern Köpa nytt "tälthelv*te" eller måste jag sy själv? Bo och sova 26
aneper Göra om/sy nytt innertält till stort tunneltält Bo och sova 11
Leffe357 Nytt tält Bo och sova 12
lokatten Behöver tips på nytt 2-3 mans tält Bo och sova 4
_coffe_ Nytt tält, tips sökes?! Bo och sova 10
raketjan Nytt tält, mycket som ska stämma ! Bo och sova 5
johan01 dags för nytt tält och liggunderlag - vilket..? Bo och sova 2
nsidirop Nytt tält - vad välja? Bo och sova 16
cwmint Nytt tält, vad välja? Bo och sova 6
niklas1965 Köpa nytt solotält. Bo och sova 7
jbella Nytt tältsystem Bo och sova 2
Eva_Lundgren Nytt liggunderlag från Everest (Stadium) Bo och sova 0
pal2 Nytt fjällrävantält Bo och sova 0
kojja nytt liv i sovsäcken? Bo och sova 7
hdn Nytt liggunderlag Bo och sova 11
Sjöberg Nytt Nallo Bo och sova 9
Strykarräven Nytt tält - men vilket? Bo och sova 31
zeromaker Inköp av nytt tält Bo och sova 0
Weox Kondens på innertält ? Bo och sova 18
Kalkylarn Hilleberg Sand Bo och sova 4
Kalkylarn Hilleberg Atlas Bo och sova 1
Snödrivan Unna Hilleberg + tarp Bo och sova 5
Marsko6647 Köpa enstaka tält-peg till Hilleberg tält Bo och sova 7
magkar80 Hilleberg, hjälp med tältstång. Bo och sova 5
oscarhav Hilleberg Anaris utan vandringsstavar Bo och sova 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.