Bensin vs Lysfotogen

T-sprit är bra förvärmning för fotogenköket...i kyla kan den bäras i en liten flaska nära kroppen.

...(sprit till) Stora hattbrännare monterade i Trangia kan vara svårare att tända med eldstål pga avståndet ner till koppen, annars brukar de flesta MF-kök vara hanterliga på detta sätt...

//J

Javisst, men då försvinner hela konceptet med att man slipper ha med sig förvärmningsvätska =)
 
Hur "billig" fotogen uppför sig i extrem kyla vet jag inte, tyvärr. Jag har aldrig upplevt några 40 blå när jag varit ute och friluffsat. Det kallaste jag varit ute och tältat i var -29 för några år sen och då hade jag bara ett gas kök, vilket resulterade i utebliven matlagning. Som tur var så hade vi slagit läger i skogslandskap och där funkar alltid eld, så jag fick mitt morgonkaffe. Efter den turen så skaffade jag mitt Omnifuel men har hittills endast kört på kemisk bensin.
Nu har jag provat med fotogen och det ser ju ut att fungera och skulle kvicksilvret krypa ner så lågt som till 40 minusgrader, så håller jag mej nog hellre inne av andra skäl än att fotogenet kristalliseras.:)

Tyvärr börjar dålig fotogen krångla långt innan 40. Minus 29 känns absolut som en bra temperatur för test av kvaliteten, det kan ofta räcka med vanliga vintertempersturer ;)...

//J
 
T-sprit är bra förvärmning för fotogenköket...i kyla kan den bäras i en liten flaska nära kroppen.

...(sprit till) Stora hattbrännare monterade i Trangia kan vara svårare att tända med eldstål pga avståndet ner till koppen, annars brukar de flesta MF-kök vara hanterliga på detta sätt...

//J

I lumpen hade jag den lilla T-spritsflaskan i byxfickan på en vinterövning med följd att den sprack och det blev lite blött i byxan.
 
I lumpen hade jag den lilla T-spritsflaskan i byxfickan på en vinterövning med följd att den sprack och det blev lite blött i byxan.

Skogslivet bjuder på många faror. Undertecknad använder en lite nalgeneflaska med hällpip, den har hängt med i 15 år. Dessförinnan kronans lilla flaska. Den senare bör testas innan, vissa korkar sluter inte tätt ;)...

//J
 
Skogslivet bjuder på många faror. Undertecknad använder en lite nalgeneflaska med hällpip, den har hängt med i 15 år. Dessförinnan kronans lilla flaska. Den senare bör testas innan, vissa korkar sluter inte tätt ;)...

//J

Vissa? Jag skulle vilja påstå att minst hälften av flaskorna/korkarna lider av detta =D

PS.
Jag minns en gång i lumpen när vi skulle ut på fjällmarsch. En kille (som jag inte skulle beskriva som "årets soldat") packade sin ryggsäck genom att slänga i allt helt ovikt, för att sedan pressa ner hela högen tills dess att locket gick att stänga.

När lukten av t-röd spred sig fick alla packa upp allt igen, varpå denne man (med besviken blick) håller upp sin halvtomma spritflaska - med en gaffel rätt igenom.
Vilka minnen =D
 
En första test om det inte är svinkallt ute är att skicka in flaskan i frysen på infrysningsläge - även om man inte kan få mer än -25 grader eller så, och ser man att fotogenen börja bli minsta lilla dimmigt (lys med en stark välriktad ficklampa genom flaskan innan den frostar sig för mycket - lys gärna flaskan medans den är kvar i kylan boxen/skåpet) så indikerar det att den kan ge problem vid stark kyla.

bensin och kem. ren bensin har så korta molekylkedjor att det finns inget som kan ge vax, men det är helt annan sak med fotogen och diesel - och när vaxet väl har bildats (och proppar igen filtren i köket på bara några minuter utan att det syns något alls på filtret) så behövs den värmas upp till kanske tiotals plusgrader innan den löser sig igen i fotogenet.
 
Men har någon haft problem med riktig lysfotogen?

Det här har ju ältats några gånger (som rätt mycket annat) på utsidan. Jag undrar om någon verkligen har haft problem med riktig lysfotogen som uppfyller svensk standard (som säkert idag är ersatt med en EN-standard istället? Hittills har jag kört med OK, OKQ8 och en rad suspekta dunkar inhandlade i de flesta lågpriskedjorna och det har aldrig varit något problem med kyla. Men jag har alltid kollat just om de är standardmärkta.

Standarden specar ju sån't som renhet etc så det borde ju rimligen säga mer än just ett varumärke som förändrats över tiden.

Paraffin (fulfotogen) vet jag av egen erfarenhet att det skapar problem. Det är därför jag har bomull som filter när jag skulle fixa det i fält. Sedan visade sig att mina Novor går bättre med med bomullsfilter men det är en annan historia.

/Tommy
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Hoffmeister Bensin i gasbrännaren Kök och brännare 15
Snödrivan Bensinpris kemisk ren bensin i dag Kök och brännare 0
chala Fotogen vs Bensin vs Sprit till multikök Kök och brännare 37
Nordiska Motorcyklister Europaresa - Gas, alkohol el. bensin? Kök och brännare 9
Kotten Omnia fritidsugn på bensin/fotogenkök Kök och brännare 17
m490c Är fotogen tystare än bensin i multikök? Kök och brännare 11
Mullemek Fotogen eller bensin Kök och brännare 24
Nyingen Bensin till köket Kök och brännare 19
Ulcus Pedes BRS-29/BRS-8B (Kinakök, bensin) Kök och brännare 23
insco Optimus brännare 207 samt 9007 på bensin? Kök och brännare 15
Gohan Fungerar bensin till följande Primus kök? Kök och brännare 6
Ivara Hur mycket bensin krävs Kök och brännare 2
limosa Billig kemisk ren bensin? Kök och brännare 37
Vägslav primus onmifuel bensin problem Kök och brännare 18
Kulin Varför inte vanlig bensin? Kök och brännare 14
patrix Transportera bensin i flaska med pump? Kök och brännare 17
sachsaren Bränsleåtgång (bensin) på vintern. Kök och brännare 11
koskenkorva kemisk ren bensin Kök och brännare 16
sts Bensin till kök? Kök och brännare 36
peterparnes Primus EtaPower MF och bensin problem Kök och brännare 35
BJK Vart köpa kemisk ren bensin? Kök och brännare 57
2004-06-16 Mix fotogen och bensin Kök och brännare 3
Gaion Bästa bensin-köket? Kök och brännare 11
prylManne Guide? hur starta brännare med bensin? Kök och brännare 26
henkywallmark Dum fråga.....bensin och kök Kök och brännare 22
brandmansmicke Lim/klister som tål bensin mm? Kök och brännare 10
nils73 Bensin/diesel køk inne i tältet Kök och brännare 0
todelod Varför bensin/petroliumvätska istället för gas? Kök och brännare 4
Bensin respektive bränsleflaska Kök och brännare 1
Anders.T Skillnad på bensin? Kök och brännare 9
Storfot Är förvärmning nödvändig när bensin är bränslet? Kök och brännare 6
mohsart Hur mycket bensin går det åt? Kök och brännare 19
jobogg Effekten är viktig; Bensin vs gas vs fotogen Kök och brännare 4
Dahlin Bensin/Gasol Kök och brännare 14
raderad04 Bensin for ever! Kök och brännare 37
Harald Nyberg Varför bensin? Kök och brännare 28
Northstar Renad bensin i Triangia Kök och brännare 14
adventure_transport Kök i Afrika (Diesel/bensin)? Kök och brännare 7
fuxen Bensin = fotogen? Kök och brännare 6
duvillno Bensin kök, sotar de??? Kök och brännare 2
kalleka grön eller ren bensin för MSR-kök? Kök och brännare 6
tommyk KAP Arctic med bensin Kök och brännare 13
Light Bringer Rysk bensin armé kök Kök och brännare 0
Avslut090305 Konverterat spritkök till bensin! Kök och brännare 0
trickler gammal bensin! Kök och brännare 2
Avslut090305 Bensin driven lampa? Kök och brännare 10
Avslut090305 Bensin kök nästan gratis!!! Kök och brännare 41
henrikbjorck Problem med vanlig bensin? Skadligt? Kök och brännare 14
CoooL Bensin eller gas, primus eller Msr eller ? Kök och brännare 23
engstrom Bensin Kök och brännare 11

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.