Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Bensin vs Lysfotogen
- Trådstartare xtrem
- Start datum
Om man går på texten xtrem visade oss på i länken:Trodde att Statoil slutat med Blå. Thure
"Statoil blå - har bara bytt namn till CAMPINGPARAFIN Men är ändå samma produkt som förut. Kommer heta CAMPINGPARAFIN BLÅ snart. Så nu kan ni pusta ut, finns på alla Statoilmackar."
så är det nog inga problem...
Aktuellt
ANNONS
Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro
Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...
Det som är mest lynnigt med bensin är att man gärna första gången glömmer att bränslet är som mest explosivt vid -25![]()
och av samma orsak är T-sprit som mest lynning vid rumstemperatur ned till ca 12 grader C och kan brinna inne i dunk och flaska och spränga den, vilket det inte gör med bensin och bensingaser i en dunk - förrän vid just -25 grader C och kallare. Det är därför man alltid skall förvara T-sprit i säkerhetsflaskor med lång smal pip, helst i metall så att en låga utifrån inte går in i behållaren och smäller där inne.
en stökeometrisk bränsleblandning med luft och atmosfärstryck ökar vid förbränning trycket i en sluten behållare till mellan 7 och 8 Bar övertryck nästan oavsett bränsletyp.
ur explosionssynpunkt när det väl hamnat i situation att det smäller så spelar det inte så stor roll på _vad_ det är för bränsle som smäller
att det fungera att pumpa luft i bensin resp. fotogenkök utan större risk beror på att med bensin så är det övermättad blandning i tanken för att det skall kunna brinna och med fotogen så är det för tunt för att kunna brinna.
RP-1 ska ju vara ännu mer effektivt. Enligt Ryska läkare finns det inte heller några hälsorisker. Någon som provat? Flygfotogen ligger ju på samma energivärde som diesel men har inte hittat något för RP-1. Kanske inte brinner bra annat än om man har med flytande syre till köket?
Flygfotogen
Jag har lärt känna några piloter som på sin fritid flyger åt fallskärmsklubben. En pilot jobbar åt försvarsmakten, några jobbar på kommersiella flygbolag och någon har nog ”bara” flygning som hobby.
Men de piloter jag pratat med om att använda flygfotogen till något av mina fotogenkök så har dom samtliga avrått från detta för att flygfotogen innehåller så många giftiga tillsatsämnen. Tillsatsämnen som bl.a är till för att förhindra algbildning. Alger i flygbränslet kan nog leda till motorstopp och vad motorstopp i ett flygplan får för konsekvenser vet alla.
Det är möjligt att jag blivit grundlurad för att jag och likasinnade inte ska komma och tigga lite flygfotogen till våra fotogenkök.
Åtminstone för sådär 10 år sedan var det nog ingen skatt på flygbränsle och att använda sådant bränsle till något annat än flyg var därför förbjudet.
Jag har missat att fråga en kille i fallskärmsklubben som nog är flygmekaniker vad han anser om att använda flygfotogen till fotogenkök.
Och nu har alla fallskärmshoppare gått i ide. I mars-april börjar nog säsongen igen för dom mest entusiastiska fallskärmshopparna.
Rätta mig om jag har fel, för jag kan ha blivit grundlurad bara för att jag inte ska tigga lite (sådär 1 liter) flygfotogen.
Per
Jag har lärt känna några piloter som på sin fritid flyger åt fallskärmsklubben. En pilot jobbar åt försvarsmakten, några jobbar på kommersiella flygbolag och någon har nog ”bara” flygning som hobby.
Men de piloter jag pratat med om att använda flygfotogen till något av mina fotogenkök så har dom samtliga avrått från detta för att flygfotogen innehåller så många giftiga tillsatsämnen. Tillsatsämnen som bl.a är till för att förhindra algbildning. Alger i flygbränslet kan nog leda till motorstopp och vad motorstopp i ett flygplan får för konsekvenser vet alla.
Det är möjligt att jag blivit grundlurad för att jag och likasinnade inte ska komma och tigga lite flygfotogen till våra fotogenkök.
Åtminstone för sådär 10 år sedan var det nog ingen skatt på flygbränsle och att använda sådant bränsle till något annat än flyg var därför förbjudet.
Jag har missat att fråga en kille i fallskärmsklubben som nog är flygmekaniker vad han anser om att använda flygfotogen till fotogenkök.
Och nu har alla fallskärmshoppare gått i ide. I mars-april börjar nog säsongen igen för dom mest entusiastiska fallskärmshopparna.
Rätta mig om jag har fel, för jag kan ha blivit grundlurad bara för att jag inte ska tigga lite (sådär 1 liter) flygfotogen.
Per
Har kört mycket tryckkök på Flygbensin och Jetfotogen. Sen ungdomförsyndelserna när några nylontält brändes ner håller ego alltid kök ute i det fria. Aldrig några problem med gratisbränslena.
Men självbevarelsedriften ser till att man inte står och andas in avgaserna. Vissa utländska Jetfotogen har gett en gråaktig beläggning inne i köket. Men eftersom köksvård och köra med rätt munstycke ingår i egos köksbeteende så har heller inte det upplevts besvärande, Egen 5-10l dunk med vidhängande vid tratt brukar underlätta gåvan.
Men självbevarelsedriften ser till att man inte står och andas in avgaserna. Vissa utländska Jetfotogen har gett en gråaktig beläggning inne i köket. Men eftersom köksvård och köra med rätt munstycke ingår i egos köksbeteende så har heller inte det upplevts besvärande, Egen 5-10l dunk med vidhängande vid tratt brukar underlätta gåvan.
Nu har jag provat köket med Campingparaffin (tidigare Statoil Blå) och jämfört det mot den betydligt billigare Petrol Blå från Ö&B.
Det var en liten skillnad på lukten vid tömningen utav brännaren och trycket i flaskan, men den var knappt märkbar och på effekten så märkte jag ingen skillnad alls. Det mest troliga över min reaktion första gången, var nog att jag var ovan vid lukten, precis så som jag även var vid bensinen första gångerna...
Campingparaffinen kostade på macken 42:- men skulle höjas till 45:- så skillnaden mot Ö&B´s fotogen blir 16:- per liter.
Jag kommer definitivt att fortsätta med fotogen då det är både billigare och mer tillgängligt.
Det var en liten skillnad på lukten vid tömningen utav brännaren och trycket i flaskan, men den var knappt märkbar och på effekten så märkte jag ingen skillnad alls. Det mest troliga över min reaktion första gången, var nog att jag var ovan vid lukten, precis så som jag även var vid bensinen första gångerna...
Campingparaffinen kostade på macken 42:- men skulle höjas till 45:- så skillnaden mot Ö&B´s fotogen blir 16:- per liter.
Jag kommer definitivt att fortsätta med fotogen då det är både billigare och mer tillgängligt.

Hade det inte varit för den något omständligare tändningen hade jag kört på fotogen alla gånger. Jag använder uteslutande tändstål (tar aldrig slut och fungerar alltid), och det är inte helt enkelt att tända fotogen med ett tändstål =)
Fast fotogen är ju onekligen lite "mysigare" och känns mer "rätt". Kanske skulle man ge det ytterligare en chans =)
Fast fotogen är ju onekligen lite "mysigare" och känns mer "rätt". Kanske skulle man ge det ytterligare en chans =)
Hade det inte varit för den något omständligare tändningen hade jag kört på fotogen alla gånger. Jag använder uteslutande tändstål (tar aldrig slut och fungerar alltid), och det är inte helt enkelt att tända fotogen med ett tändstål =)
Fast fotogen är ju onekligen lite "mysigare" och känns mer "rätt". Kanske skulle man ge det ytterligare en chans =)
T-sprit är bra förvärmning för fotogenköket...i kyla kan den bäras i en liten flaska nära kroppen.
...(sprit till) Stora hattbrännare monterade i Trangia kan vara svårare att tända med eldstål pga avståndet ner till koppen, annars brukar de flesta MF-kök vara hanterliga på detta sätt...
//J
Nu har jag provat köket med Campingparaffin (tidigare Statoil Blå) och jämfört det mot den betydligt billigare Petrol Blå från Ö&B.
Det var en liten skillnad på lukten vid tömningen utav brännaren och trycket i flaskan, men den var knappt märkbar och på effekten så märkte jag ingen skillnad alls. Det mest troliga över min reaktion första gången, var nog att jag var ovan vid lukten, precis så som jag även var vid bensinen första gångerna...
Campingparaffinen kostade på macken 42:- men skulle höjas till 45:- så skillnaden mot Ö&B´s fotogen blir 16:- per liter.
Jag kommer definitivt att fortsätta med fotogen då det är både billigare och mer tillgängligt.
![]()
En sak som kan skilja billig soppa från dyrare är hur den uppför sig i kyla. Statoil blå fungerar i 40 blå utan att det bildas paraffinproppar, hur är det med Ö&B..?
//J
Hur "billig" fotogen uppför sig i extrem kyla vet jag inte, tyvärr. Jag har aldrig upplevt några 40 blå när jag varit ute och friluffsat. Det kallaste jag varit ute och tältat i var -29 för några år sen och då hade jag bara ett gas kök, vilket resulterade i utebliven matlagning. Som tur var så hade vi slagit läger i skogslandskap och där funkar alltid eld, så jag fick mitt morgonkaffe. Efter den turen så skaffade jag mitt Omnifuel men har hittills endast kört på kemisk bensin.
Nu har jag provat med fotogen och det ser ju ut att fungera och skulle kvicksilvret krypa ner så lågt som till 40 minusgrader, så håller jag mej nog hellre inne av andra skäl än att fotogenet kristalliseras.
Nu har jag provat med fotogen och det ser ju ut att fungera och skulle kvicksilvret krypa ner så lågt som till 40 minusgrader, så håller jag mej nog hellre inne av andra skäl än att fotogenet kristalliseras.
Nu har jag provat med fotogen och det ser ju ut att fungera och skulle kvicksilvret krypa ner så lågt som till 40 minusgrader, så håller jag mej nog hellre inne av andra skäl än att fotogenet kristalliseras.![]()
Sorry, men en kvicksilvertermometer kryper aldrig under -39 grader C för då övergår kvicksilver från flytande till fast form (kemi Åk 7 i grundskolan). Ska man var riktigt noggrann så är smältpunkten inte precis -39 grader C utan någonstans runt –38,8 grader C och ett antal decimaler .
Jag håller mig om möjligt inomhus då/om det är så kallt.
Per
Liknande trådar
- Svar
- 59
- Visningar
- 4 K
Dela:
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar
- Aktuella pristävlingar
- Direkt i din inkorg